3255
Sök

BSR chip till 940 ltt

402 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
Hallå, funderar på att chippa min 940 ltt. kollade på bsr o hittade deras 205hk chip men det står att man måste justera laddtrycket. Så min fråga är då om dom menar att jag bara kan byta wastegaten.
O ifall det bara är att göra det hur mycke kan jag ladda utan att saker o ting pajar efter "10" mil.
Är 1.2 i ladd för mycket?
O ifall motorn håller för 1.2 i ladd, hur mycke effekt borde det ge ungefär?

128 Inlägg
14 november 2008
Hedlisch skrev:
Hallå, funderar på att chippa min 940 ltt. kollade på bsr o hittade deras 205hk chip men det står att man måste justera laddtrycket. Så min fråga är då om dom menar att jag bara kan byta wastegaten.
O ifall det bara är att göra det hur mycke kan jag ladda utan att saker o ting pajar efter "10" mil.

Dom byter ut din wastegate till en annan, ställbar, så justerar de laddtrycket. Om inte du vill göra det och sätta i chippet själv vill säga.
De flesta med detta chippet brukar ladda 0,9 bar som är rekomenderat. Men det går nog ladda lite till skulle jag tro...

Sen är det de här med din koppling. Hur fräsch den är osv. För har hört att när man kommer upp runt 200hk så finns risken att kopplingen börjar slirar och behöver kanske förstärkas med annan tryckplatta bland annat. Men finns många som kör med orginalkoppling också, utan att det slirar.

/Jens

255 Inlägg
14 november 2008
Annars kan du ju satsa på ett vikingchip, antingen ecomax= över 1.2 bars ladd 1500:-
eller ett ecotrim= 0.8 max 1000:-
Ang wastegaten så byter dom ut den, annars kan du köpa en lös hos turbomeck.se
Ny går på 600:-, en utbytes går på 300:- och dom får din gamla.
Detta gäller endast om du har mitshu turbon

//Marcus

Volvoskadad
6 017 Inlägg
14 november 2008
Hedlisch skrev:

att ladda 1.2 med orginal agg är väl lite mycket, den förlorar effektivitet. ca 1 bar max är väl vad man bör ladda med orginal agg, dessutom har jag hört att orginal ic inte är så tålig mot höga ladd, men 1 bar tål den iaf.

men om du har 200 hk kommer kopplingen börja slira om du inte kör som en kärring wink
så då behövs en bättre tryckplatta

Jonas

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 november 2008
Räkna med å byta koppling inom en snar framtid om du köper de chippet... räkna 25-4000kr för materialet å sen några tusen till för byta av koppling innna du chippar..tråkigt sen om man inte har råd å reparera bilen när den är trimmad...

du lär nog inte behöva gå över 0.9 i ladd efter de så sliter du ut turbon fortare bara...

Finns ju dock bättre ställen å köpa chip på... har gett 500 kr st för 3 chip jag köpt av en i stockholm...dom har funkat kalasbra...

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
14 november 2008
Man byter ut wastegateklockan, inte hela wastegaten som för övrigt sitter integrerad i originalturbon. Möjligt att du får skaffa nya koppling som är nämnt. Håll dig under 1 bar i ladd om du vill ha den driftsäker. Fast hur driftsäker den är beror ju på skick på motorn osv...
Senast redigerat av Marcus_89 (14 november 2008)

474 Inlägg
14 november 2008
Har ni något tips på en bra koppling som passar rakt på?

Volvo S60 2.5T AWD

Volvoskadad
6 017 Inlägg
14 november 2008
Ruuska_ skrev:
Har ni något tips på en bra koppling som passar rakt på?

vilken v-låda?

Jonas

128 Inlägg
14 november 2008
http://www.kgtrimning.com/ har det du söker, under kopplingar!

Värre tryckplatta, sinterlamell och även utrampningslager.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
14 november 2008
Jens_940 skrev:
http://www.kgtrimning.com/ har det du söker, under kopplingar!

Värre tryckplatta, sinterlamell och även utrampningslager.

sinterlamell är overkill om man inte trimmar mycket

Jonas

402 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
Okej, hmm trodde kopplingen skulle hålla lite längre än så. Men jag köper nog koppling som håller för 300++ o ska även förstärka m90 lådan. Ska bygga ny motor tills sommaren sen iaf så lika bra att göra i ordning ordentligt från början.
Men så länge räcker det med någe chip av någe slag.
Någon nämde vikingchip, vart får man tag i sånt?

632 Inlägg
14 november 2008
Hade själv en Volvo 940 Turbo. (Finns på min första sida under gamla bilar). Den var BSR steg 2 trimmad. Då valde jag deras 0.8 bars wastegate men köpte senare en 'pysventil' som jag monterade dit och drog upp laddet till 1,0 bar. Körde med orginal turbon så ville inte ladda mer. Min bil fick efter chipningen ordentligt med bränsle så det var ingen fara för spikningar m.m. däremot är det som många säger. orginal kopplingen till min M90 låda börjar väldigt snart att slira så den var bara att byta ut. Sedan var orginal IC ganska kass så jag rekommenderar starkt att köpa en bättre ifrån KL-Racing eller dylikt.

Mvh/Tobias

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

Volvoskadad
6 017 Inlägg
14 november 2008
Hedlisch skrev:
Okej, hmm trodde kopplingen skulle hålla lite längre än så. Men jag köper nog koppling som håller för 300++ o ska även förstärka m90 lådan. Ska bygga ny motor tills sommaren sen iaf så lika bra att göra i ordning ordentligt från början.
Men så länge räcker det med någe chip av någe slag.
Någon nämde vikingchip, vart får man tag i sånt?

http://www.vikingchip.com/ maila Göran på vikingchip och säg att du vill ha ett ecomax

Jonas

12 Inlägg
26 mars 2009
jag förstår inte riktigt det här, varför säger vissa att den slirar efter 100 mil medans andra har kört flera tusen med orginalkoppling?, jag har själv problem med att den slirar just nu, dock var kopplingen slut redan innan jag trimmade, kör iaf bsr steg 1 chip, laddar 0.95 bar som bsr rekommenderar med det chippet, det är grym skillnad mot orginal. Den har börjat slira, funderar om det är värt att köpa en 712 platta och lamell för 4200 eller en std koppling för 1700kr? är det bättre hållbarhet på 240mm kopplingen som sitter i m90 än i den äldre?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
26 mars 2009
Kiddan skrev:
jag förstår inte riktigt det här, varför säger vissa att den slirar efter 100 mil medans andra har kört flera tusen med orginalkoppling?, jag har själv problem med att den slirar just nu, dock var kopplingen slut redan innan jag trimmade, kör iaf bsr steg 1 chip, laddar 0.95 bar som bsr rekommenderar med det chippet, det är grym skillnad mot orginal. Den har börjat slira, funderar om det är värt att köpa en 712 platta och lamell för 4200 eller en std koppling för 1700kr? är det bättre hållbarhet på 240mm kopplingen som sitter i m90 än i den äldre?

Varför köpa en orginal koppling som kommer börja slira rätt omgående?!
Det kostar pengar att trimma!

Jonas

-utan 940
1 728 Inlägg
26 mars 2009
Volvo_Mannen skrev:
Varför köpa en orginal koppling som kommer börja slira rätt omgående?!
Det kostar pengar att trimma!

Precis, är man inte beredd att ösa ner tusenlappar i bilen ska man låta den vara original.
Jag har själv snålat ibland och det har alltid blivit dyrare än om jag hade köpt riktiga grejer på en gång.

12 Inlägg
26 mars 2009
Jo, jag är inte så insatt i dom där motorerna själv så därför jag frågar, tycker det låter lite konstigt att den inte ens ska klara 220hk, på volvo sa dom att den pallar nästan 300 orginal men dom vet väl inte vad dom snackar om.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
26 mars 2009
Kiddan skrev:
Jo, jag är inte så insatt i dom där motorerna själv så därför jag frågar, tycker det låter lite konstigt att den inte ens ska klara 220hk, på volvo sa dom att den pallar nästan 300 orginal men dom vet väl inte vad dom snackar om.

200 klarar inte ens orginal kopplingen. Det är tryckplattan som är kass, lamellen hänger med en ganska bra bit till.

Jonas

12 Inlägg
26 mars 2009
Okej, finns det något annat alternativ än den där "712" plattan som ändå är bättre än orginal ? smile

Volvoskadad
6 017 Inlägg
26 mars 2009
Kiddan skrev:
Okej, finns det något annat alternativ än den där "712" plattan som ändå är bättre än orginal ? smile

Inget som jag känner till.

Jonas

Sök