4622
Sök

Göra service eller inte?

Fisketokig
2 997 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
Hej.

Jag var in igår och besiktiga bilen så jag började kolla lite dokumentation och sånt och började fundera hur man ska göra med service.

I boken står det att med rekommenderad olja så klarar man oljebyten på 24månader eller 3000mil, det som infaller först.

Jag gjorde själv en mellanservice vid 1000mil eftersom bilen var ny, hade mest gått korta sträckor till och från jobbet och hade ingen motorvärmare då pga Saab som inte fick fram sådanna hmm
Kändes fel att köra med första oljan för länge.

Sen gjordes första Originalservicen exakt 2år efter inköp (2750 mil)

Nu har bilen rullat precis 800mil till på 11 månader.

Oljan är god för 3000mil, jag använder motorvärmare vid kyla och kommer troligen köra lika lite kommande månaderna.

Hur ska man göra?
Känns inte aktuellt att lämna in den till Saab och få stämpel. Blir det oljebyte nu så byter jag själv igen.
Eller är stämplar så mycket värda trots allt?

Service eller inte. Hur skulle ni gjort?

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

1 079 Inlägg
22 november 2008
Gör en mellanservice själv, byt olja och filter mm. Sen när den ska göras riktig service på så åk in till Saab när serviceboken säger.

Olja var 3000 mil låter horribelt, 1000 mil är normalt juh.
Senast redigerat av Syst3m (22 november 2008)

49 Inlägg
22 november 2008
har du någon garanti kvar så blir du ju av med den om du inte servar efter boken, annars så spelar det ju ingen roll.

Man får vänja sig...

Fisketokig
2 997 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
Bilen är ju 3år så garantierna är ju borta vad gäller motor.

Hade tänkt köra ca 1000.12000 mil på oljan, max 1500 och inte alls i närheten av de 3000mil som den ska klara utan problem.

Frågan är ju hur pass viktiga stämplarna är i boken.

Det som jag helst vill göra är ju att byta olja till varje vinter men inte på Saab.
De är hutlöst dyra, nästan 200:- litern för denna Mobil-1 (behöver 6 Liter) sen tillkommer arbetet + filter...

Byter jag själv så kostar Filter och plugg 100:- och 6 Liter olja av samma sort kan jag få i princip gratis.

Är det värt då att betala 1500:- extra för stämpel i boken när det är dags för originalservice och motorgarantin är slut?
Senast redigerat av Martin 9-3 (22 november 2008)

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 november 2008
Stämplarna påverkar andrahandsvärdet en del om du funderar på att sälja medans den är "ny".

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Fisketokig
2 997 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
caromania skrev:
Stämplarna påverkar andrahandsvärdet en del om du funderar på att sälja medans den är "ny".

Så länge det bara handlar om olja+filter så kan väl inte nästa köpare bry sig om stämplar i boken.

Det kommer ju bli så att servicen blir tätare om man gör det själv.

Edit: Ingen är väl så dum och tror att man skiter totalt i oljebyte bara för att boken säger så.
Senast redigerat av Martin 9-3 (22 november 2008)

1 723 Inlägg
22 november 2008
byt själv lite oftare. speciellt om man kör mycket i stan med korta körsträckor. (så står det iaf i Pontiacens servicebok)

587 Inlägg
22 november 2008
jag hade valt att göra mellanservice själv på den. skulle inte vilja köra med olja som gått närmare 3000 mil i min motor iaf.

8 921 Inlägg
22 november 2008
Jag gör mellanservice på verkstad, stämplar i boken är guldvärt vid en evt försäljning.

Fotograf på Tierp iDag

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
22 november 2008
jag skulle gjort som så att om den ska in enligt boken lämnat in den sen byta olja 1 gång om året även om den inte ska in på service enligt boken... service boken är bara guld värd så länge bilen e hyfsad ny
sen är den bara obetydlig när den gått över 20 tusen mil och inte är värd nått iaf=D

3 059 Inlägg
22 november 2008
Spara in på kostnaden då.. Skaffa samma olja nästan gratis då, lägg den i bilen när du kör in på service hos saab och säg att du har egen olja dom kan slå i den så tjänar du ju litta på de..

1 062 Inlägg
23 november 2008
har man råd å köpa en splitt ny bil så har man väl råd å serva den riktigt??

det e bara min tanke om jag skulle köpa en bil som e 4-5 år gammal så e det ju klart man kollar så boken e rätt iförd om inte visst den kan säkert vara servad bra ändå men det e ju ingen garanti på att det e gjort rätt.

en korrekt iför bok på en någerlunda "ny" bil e värt ganska mycke tkr jag iaf

mvh

Team Björkeryd

Muttley
23 november 2008
wildboy_87_ skrev:
har man råd å köpa en splitt ny bil så har man väl råd å serva den riktigt??

det e bara min tanke om jag skulle köpa en bil som e 4-5 år gammal så e det ju klart man kollar så boken e rätt iförd om inte visst den kan säkert vara servad bra ändå men det e ju ingen garanti på att det e gjort rätt.

en korrekt iför bok på en någerlunda "ny" bil e värt ganska mycke tkr jag iaf

mvh

korrekt ifylld service bok är ett måste första intervallerna tycker jag, köper inte en bil där folk sketit i att lämna in sin nya bil.
smile
har man så dyr ny bil har man råd med service med de är inte så dyrt.

Miklen
23 november 2008
..eller så gör man service själv å skriver i miltal samt skriver under lite fint i service boken bara sen sparar man kvitton på allt man byter filter,olja, packning.. Det skulle va lika gott i mina ögon iaf om man här händig så man klarar det. Många verkstäder som fuskar med filter och sånt.. Lämnar aldrig in min bil om ja inte får se va dom gör.
Senast redigerat av Miklen (23 november 2008)

Thorssa
23 november 2008
Man biter sig själv i foten om man snålar och gör servicen själv istället för att få en stämpel i boken. Speciellt på en såpass vanlig bil som en Saab 9-3. En potentiiell köpare har ju inte en enda anledning att köpa just din bil när alla andra av de 288 (just nu på blocket) 9-3 Aero till salu har stämplad servicebok.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
23 november 2008
Att göra en service 1a eller 2a är inte bara att byta olja stift och oljefilter, det är en kontrol även på hela bilen och alla delar, det är mycket svårare än vad dom gör på bilprovning.
Jag var med på förra servicen och dom jobbade ca 4 timmar med bilen och naturligvis, detta kostade 6500:- med delar för service 1, service 2 kostar ca 8500:-.
När man vill ha en bra servad bil, man får ta smällen + att det finns en garanti bakom dessa servicer, det har du inte om du gör det själv + att du inte har utrysning som dom har för att göra det rätt då din bil blir alldrig servad som det ska och då drabbar den med andra handsvärdet
Personligen skulle jag alldrig köpa en såpass ny bil av en man som säger till mig att han gjörde servicer själv utan att få en varudeklation på produkten från en auktoriserad verkstad och naturligtvis priset nedsatt med jämförelse av en likadant bil som är stämplat med servicer.
Det är inte min sak att avgöra det du ska eller inte ska men faktum är här.
Nu känner du pengar att göra delvis servicen själv men hur mycket förlorar du när det är dags för dig att sälja bilen?
MVH:

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

457 Inlägg
23 november 2008
Du vet ju själv, vad väljer du: Saab 9-3 -05 servicen aldrig gjord VS Saab 9-3 -03 servicen gjord vid varje miltal som det står i boken! Jag hade nog valt -03, varför, servicen är gjord som Saab rekommenderar (eller för att tjäna pengar som jag tror mer på). Servicen stämplarna är viktiga när du ska sälja bilen. För man får ju höra ofta var servicboken är!

Fisketokig
2 997 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
Lite dubbla budskap också. Säg att det gäller en bil som körs 3000 mil om året. Ägaren servar på verkstad en gång om året, dvs oljan har gått 3000mil också. Ingen mellanservice.

Då ser ju serviceboken helt ok ut med årlig service men den är också körd 3ggr så långt på samma sorts olja som min.

Många bilar som körs 2000-3000mil årligen ju. Säkert är merparten bara in på service en gång om året utan mellanservice.

Kanske inte ofta köpare tänker på detta, jag skulle då hellre se att ägaren gjort oljebyten själv var 1000:e mil och visar kvitto än att köpa en som gått 3000mil mellan bytena och kan styrkas med stämpel i boken...

Sen sköter man självklart resten via verkstad, det man inte kan fixa själv och ligger som serviceintervall.

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
23 november 2008
de finns stora å lilla service , jag skrev upp den stora servicen på en lapp , de e riktigt bra å göra på sin bil ibland

Nissan Silvia

8 921 Inlägg
23 november 2008
Hur man gör med sin "mellanservice" är ju upp till var och en, att ha kvitto på sakerna är bra men kvitto+stämpel i serviceboken är dock bäst. Kostar ju lite mera att få en stämpel på mellanservicen men vid en evt försäljning så tror jag att köparen värderar den högre än just bara ett kvitto.

Fotograf på Tierp iDag

Sök