5489
Sök

audi s4 2,7L Biturbo -98-> (4x4 & slitage?)

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
#1
Tjenixen alla! Nu har jag nog kollat egenom ALLA bilar på precis hela blocket, efter mycket om och men så beslutar jag mig för att skaffa en bil som jag KAN  både trimma extremt, och bygga extremt ljud i.

då går m3 bort direkt.  Började kika lite på Audis modeller, har hört mycket gott om 2,2L motorn på s2 /s4 / s6 etc.  Efter lite plock & pinn så hittade jag fram till Audi s4 Biturbo 98-> alltså den lite nyare s4an..

Farsan pustade dock direkt och sa något i stil med "4x4 drift.. ja då kommer det kosta mycket pengar att laga om du kör sönder den" - är detta sant, är det svårt att laga själv?


Hur är det?  Hur är Audi s4 2,7L Biturbo 98-> allmänt?  Bra bilar, håller dem, komfortabla?

OM jag skulle vilja göra ett singelturbo projekt på kanske ~6-800hk , skulle detta bli svårare / dyrare än till en vanlig s2 / supra mkiv etc?  Håller motorerna? ALU eller Gjutjärns block?


Känns som att det är lite "mer bil" för pengarna på något sätt..


Förlåt om jag tjatar ut er, sista "är denna bilen bra" tråden ifrån mig!


MVH!

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 november 2008
#2
Alla äldre klankar ner på AWD, jag har också hört det snacket här. tongue

Men det är klart, det är en bakvagn och kardan extra, förutom drivaxlar, damasker, m.m. som ska hållas i skick, förutom bakdiff och mellandiff och sånt...
Extra vikt och skatt.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Allfixare
1 475 Inlägg
24 november 2008
#3
typiskt gubbar att klaga på 4wd. Men ska du ha en S4 så köp en 99B eller nyare, 98-99a går bort pga dom ruttna grenrören och turbona. sen att 99b och framåt är faceliftade gör ju inget heller. försök få tag i en som det är recaro inredningen i lika som i RS4 då det är absolut snyggast och skönast.


92 Inlägg
24 november 2008
#4
2,7 bi är rätt så dyr i drift orginal, om det är tipptronic är ingen höjdare heller, de kan krångla,

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
#5
fish skrev:
typiskt gubbar att klaga på 4wd. Men ska du ha en S4 så köp en 99B eller nyare, 98-99a går bort pga dom ruttna grenrören och turbona. sen att 99b och framåt är faceliftade gör ju inget heller. försök få tag i en som det är recaro inredningen i lika som i RS4 då det är absolut snyggast och skönast.

vad menar du med 99B ?  sugen på att förklara lite mer eller eventuellt länka mig till en?


hittade en  99B http://www.blocket.se/vi/18776641.htm?ca=22_s 


vad är det för "speciellt" med dessa ?

00 och högre spelar det alltså ingen roll vilken jag köper? Alltså det finns inga A/B bilar ?

mvh
Senast redigerat av Dawe_A (24 november 2008)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
#6
http://www.blocket.se/vi/18404224.htm?ca=22_s

vad tycker ni om den? Prisvärd?   Eller bör man trots allt vänta och se om det dyker upp någon 99B till liknande pris?

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

7 281 Inlägg
25 november 2008
#7
Kan inte vara så himla roliga att skruva med, trångt och jävligt.
Måste/rekomenderas att lyfta motorn för t ex turbobyte....


Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
#8
Brains skrev:
Kan inte vara så himla roliga att skruva med, trångt och jävligt.
Måste/rekomenderas att lyfta motorn för t ex turbobyte....

mjo det, eller gå in underifrån. Men annars rikigt fina bilar... kan inte hitta någon bättre bil för max 80k som är Snygg, kombi, stor motor, turbo ...  eller ?


MVH

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

1 059 Inlägg
25 november 2008
#9
du ska ha en 99b dvs faceliften kom mitt i -99 till 01
dvs andra lampor ,dörrhantag,dolda spolare på rutan osv.
4wd är grymt bra kvalitet på,håller för riktigt hårda tag.även den 6 växlade lådan är bra.
sen är det svårt o bygga singelturbo då det är v6 o inte rak6 som supran mm.
Men det finns ju rs4or med 650 hk så det går ju.
Jag gilla min s4 biturbo som fan o den va krångelfri trots 18 000 mil o jag körde en del bana med den också.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
#10
racefan skrev:
du ska ha en 99b dvs faceliften kom mitt i -99 till 01
dvs andra lampor ,dörrhantag,dolda spolare på rutan osv.
4wd är grymt bra kvalitet på,håller för riktigt hårda tag.även den 6 växlade lådan är bra.
sen är det svårt o bygga singelturbo då det är v6 o inte rak6 som supran mm.
Men det finns ju rs4or med 650 hk så det går ju.
Jag gilla min s4 biturbo som fan o den va krångelfri trots 18 000 mil o jag körde en del bana med den också.

det är rätt det du säger... lite drygt då jag vill köpa en bil som skall gå att singelkonvertera senare, och det skall vara en kombi, ja ni ser kriterierna i mitt förra inlägg.  fy f*n vad svårt det är..

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

1 059 Inlägg
25 november 2008
#11
vet i inga kombis med rak 6.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
#12
racefan skrev:
vet i inga kombis med rak 6.

behöver inte vara rak 6a.. Rs2, s2 avant osv är också bilar jag kan tänka mig att ha. Bilar runt 100.000kr , kombi, Trimvänlig motor, 2,2L ++, turbo, snygga bilar..    (helst kombi, kan vara någon coupé också, som saab 9000 och s2 coupé).
Senast redigerat av Dawe_A (25 november 2008)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

Ingen himmel är så blå som min
2 985 Inlägg
25 november 2008
#13
Varför tvunget singelturbo då? Dubbla turbo - dubbelt så roligt? big_smile (Okej, dubbelt så dyrt, men vafan...)

/Mattias

Reservdansk
6 271 Inlägg
25 november 2008
#14
Dubbla turbos ger mer effekt längre ner i registret, men toppeffekten kommer mycket tidigare.

Dubbelturbomaskiner har ofta väldigt små turbos.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Ingen himmel är så blå som min
2 985 Inlägg
25 november 2008
#15
Jag trodde det var för att det var små turbos som effekten kommer tidigare och längre ner i registret? Om man bygger själv kan man väl optimera effekten där man vill med rätt grejer?

/Mattias

Reservdansk
6 271 Inlägg
25 november 2008
#16
Ja, det är klart att mindre turbos är lättare att driva än stora, därför kommer effekten tidigare.

Och ja, som du säger, bygger man eget med två gigantiska lastbilsturbos så får man en jävla ketchup-effekt vid typ 6000 varv eller så.... tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 001 Inlägg
25 november 2008
#17
Dawe_A skrev:
skaffa en bil som jag KAN  både trimma extremt, och bygga extremt ljud i.

jag är lite sisådär inställd till både och, antingen bygger man ljud eller så trimmar man.

Bygger man ljud behövs bara effekt för att ta sig från punkt A-B, trimmar man så är bland det första man vill göra är att få ner vikten för att optimera effekt/vikt-förhållande.

Bygg gärna en ljudbil om du vill det men att satsa på 6-800hk är helt onödigt när du ska släpa runt på all vikten, du kommer bara att påfresta drivlinan onödigt mycket och bilen kommer att bli extra bränsletörstig.

*OBS* detta är MIN åsikt *OBS*

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
25 november 2008
Trådstartare
#18
kolvas skrev:
Dawe_A skrev:
skaffa en bil som jag KAN  både trimma extremt, och bygga extremt ljud i.

jag är lite sisådär inställd till både och, antingen bygger man ljud eller så trimmar man.

Bygger man ljud behövs bara effekt för att ta sig från punkt A-B, trimmar man så är bland det första man vill göra är att få ner vikten för att optimera effekt/vikt-förhållande.

Bygg gärna en ljudbil om du vill det men att satsa på 6-800hk är helt onödigt när du ska släpa runt på all vikten, du kommer bara att påfresta drivlinan onödigt mycket och bilen kommer att bli extra bränsletörstig.

*OBS* detta är MIN åsikt *OBS*

jo självklart.. men hade inte tänkt göra båda sakerna på samma gång.. utan bygga ljud nu och nöja mig med orginal effekten, men om jag skulle vilja trimma senare så skall jag kunna! (på hög nivå)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
25 november 2008
#19
Kan rekomendera alla audis 5cylindriga. S2, S4, S6 Avant.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Avstängd
962 Inlägg
25 november 2008
#20
Skulle inte du köpa en Supra...? Min åsikt är att om du köper en förstabil med runt 300-350hk så kommer det räcka rätt länge när det är en förstabil, när du sedan tröttnar på effekten lär du ändå vilja byta till något annat. Så häng inte upp dig på att du ska kunna ha 600-800hk i bilen du köper, du kommer ändå inte behöva det på ett tag om du inte vill ha en för tidig död... Och som kolvas sa, har man så mycket krut så lär man ju inte pendla precis, då ska det vara plåtrent, fullbur, brandsläckare och inga tunga värdelösa ljudinstallationer! smile


Sök