3100
Sök

Framhjulsdrift/bakhjulsdrift

133 Inlägg
28 november 2008
#121
Kan vi inte bara konstatera att alla har vi olika smak och att det finns för-och nackdelar med allt??

If you don't live for something, you'll die for nothing

Prisjägare
238 Inlägg
28 november 2008
#122
Framhjulsdrift kräver i stort sett ingenting av föraren, antingen fungerar bilen normalt (eller hyfsat normalt) eller så får du sladd och då plöjer bilen bara rakt fram.

Bakhjulsdrift är roligare. Beroende på bil och förare så kan även bakhjulsdrift vara relativt säkert, men det kräver lite mer av föraren.

Smålänning
7 887 Inlägg
28 november 2008
#123
Upp till elmia -08 så va det snöstorm hela vägen hem, och fläckvis halka på vägen upp.

Vi åkte i två bilar, min gamla Saab 900 och en Volvo 740 GLT.

Varje gång vi stannade för att vila/köpa fika så påpekade han hur jävla halt det va, och man fick parera hela tiden när det kom en fläck... Förstod inte vad problemet va liksom, för jag hade inga problem i saaben alls...

På vägen hem sen då, snöade det hela tiden, och mer jämmer från polaren som körde 740:in...

Eftyer korsbega så va det av att döma på hur det såg ut i mörkret minst halvdecimeterdjupa spår i vägen av snö, och rejäla drivor i vägkanten. Saaben gick stabilt som om det vore barmark, och provade att acca på en gång... 110 va inga problem ens i svängarna, inte ett ryck om man körde på vallarna... Sackade ner till 70 -80 sen... Dumt att åka i 110 på en decimeter nysnö...

Men dom i volvon kom mer på efterkälken och vi ringde dom, och kommentaren va att det inte går att köra fortare än 60, för såfort det kommer en driva eller sidvind så kastar bilen...

Så han föredrar FWD i halka, och jag med, men Leka är fortfaronde barnsligt kul med RWD... big_smile big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
28 november 2008
#124
740Rob skrev:
Själv ser ja inga problem med FWD på vintern ja kör hellre FWD framför RWD då ja nu e inne på min 3:e Saab(FWD), ska tillägas att min senaste bil va en Volvo 740(RWD), visst den va rolig på vintern men kan man köra FWD, då går de å få minst lika fina ställ med en FWD som en RWD..



Mvh

word, jag o lite polare brukar vara ute o sladda lite då o då, eller ja kanske varje dag roll men de e skitsamma, en av kompisarna kör en hibiskus galant och han är nog den som åker BREDAST av alla, för med framhjulsdrift kan du häva sladden utan att snurra även när arslet på bilen har kommit längre fram än fronten, för trampar man fullt o de spinner så sliter den sig tillbaka och rätar ut...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Mekaniker
181 Inlägg
28 november 2008
#125
quattro one and only smile

Det finns två sätt att göra saker på
Fel sätt och mitt sätt ^^

2 164 Inlägg
28 november 2008
#126
Mina erfarenheter säger att de inte går att säga vilket är bäst för olika bilar beter sig olika.
4x4 behöver inte vara bättre än 2wd och FWD behöver inte vara bättre än RWD.
Allt handlar om vad för bil man har.

MVH

F


Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
28 november 2008
#127
Bakhjulsdrift alla dagar i veckan.

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
28 november 2008
#128
Fördelen med RWD är att du ser inte trädet som kommer döda dig när du tappat kontrollen.


Egenföretagare
2 496 Inlägg
28 november 2008
#129
quattro det är bar å åk

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
28 november 2008
#130
jag tycker att de e säkrare med 4 hjulsdrift å framhjulsdrift , men bakhjulsdrift vill man ju ha om man har syftet med att leka , som jag har he he

Nissan Silvia

Leg. nöt
460 Inlägg
28 november 2008
#131
The_Mechanic skrev:
740Rob skrev:
Själv ser ja inga problem med FWD på vintern ja kör hellre FWD framför RWD då ja nu e inne på min 3:e Saab(FWD), ska tillägas att min senaste bil va en Volvo 740(RWD), visst den va rolig på vintern men kan man köra FWD, då går de å få minst lika fina ställ med en FWD som en RWD..



Mvh

word, jag o lite polare brukar vara ute o sladda lite då o då, eller ja kanske varje dag roll men de e skitsamma, en av kompisarna kör en hibiskus galant och han är nog den som åker BREDAST av alla, för med framhjulsdrift kan du häva sladden utan att snurra även när arslet på bilen har kommit längre fram än fronten, för trampar man fullt o de spinner så sliter den sig tillbaka och rätar ut...

Efter att ha haft både FWD och RWD är det helt klart roligare med FWD, just som du säger att man kan parera stället på ett helt annat sätt.. Men de finns ju fortfarande nackdelar med FWD men som med cykel, man lär sej bäst av att träna på de man vill bli bra på!

SAAB

2 924 Inlägg
28 november 2008
#132
Finns för- och nackdelar me allt, därför har jag en FWD, en RWD och en AWD wink

~ Life is short, have FUN! ~

Trucker
1 220 Inlägg
28 november 2008
#133
RWD alla dagar! kör en jävla FWD nu och de spinn bara å helt omöjlig att parera nån sladd med. Med RWD känner man ju åt vilket håll den ä på väg åt så man kan parera de men me FWD så släpper de bara helt plötsligt så då kan man bara sitta å hålla i sig å hoppas på de bästa. För å prova å gasa sig ur de de gå inte bil jäveln gå rakt fram oberoende på vilken vinkel hjulen är åt!

Vissa är bara bättre än andra!

Random Hero
4 047 Inlägg
28 november 2008
#134
Fwd är för såna som inte vågar sej på Rwd, sen kommer dom riktiga killarna som gått hela vägen o kör 4x4 smile men alla tkr olika

Dog food lid. Backwards

Sleeper
3 084 Inlägg
28 november 2008
#135
skulle kunna räkna på det men orkar inte söka reda på µ:n och viktfördelningar.  -O-O-
Sen skulle man få sitta resten av veckan minst.                                               ^
                                                                                                             \_/

Hmm vid närmre eftertanke kommer det bli en jävligt avancerad uträkning
Senast redigerat av Sushikocken (28 november 2008)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

1 571 Inlägg
28 november 2008
#136
Bakhjulsdrift på sommaren och framhjulsdrift på vintern. Har kört mercor och bmw och bakhjulsdrivna Volvo på vintern och tycker FWD känns mycket säkrare och tar sig fram mycket bättre.

Prisjägare
238 Inlägg
28 november 2008
#137
Ni som sladdar runt med FWD, vad har ni för bilar egentligen? (och vad har ni för däck)

V-Power
1 186 Inlägg
28 november 2008
#138
Zahak skrev:
Ni som sladdar runt med FWD, vad har ni för bilar egentligen? (och vad har ni för däck)

Vad spelar det för roll?

Is/snö/grus/regn och en bra handbroms är vad som behövs.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Random Hero
4 047 Inlägg
28 november 2008
#139
Konbanan skrev:
Zahak skrev:
Ni som sladdar runt med FWD, vad har ni för bilar egentligen? (och vad har ni för däck)

Vad spelar det för roll?

Is/snö/grus/regn och en bra handbroms är vad som behövs.

jätte bra för däck, handbromsbackar, lager osv.

Dog food lid. Backwards

4 637 Inlägg
28 november 2008
#140
Mortalis skrev:
Fördelen med RWD är att du ser inte trädet som kommer döda dig när du tappat kontrollen.

Fördelen med framhjulsdrift är att man slipper ratta tillbaka bilen när man tappat kontrollen.
Senast redigerat av EmilHammarlund (28 november 2008)


Sök