Protestlista mot Saltning av Vägar (Saltupproret)

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
26 november 2008 · 5 042 Inlägg

Mer Salt Åt Folket!!!

C H E V R O L E T <3
Ghost_Face
26 november 2008 · 517 Inlägg

Händer det någonsin något med alla dessa listor? skickas dem någonstans eller är det bara massa trams?

Man läser dagligen om protest listor om att bensinpriset ska sänkas och manifestationer mot att förhindra våld men händer det något...?

Volvo_Mannen Volvoskadad
26 november 2008 · 6 017 Inlägg

båge skrev:

Volvo__Mannen skrev:
äh, kom igen, saltet räddar faktiskt liv!
är ni rädda för rost, skaffa vinterbil.

vinterbil har jag, men ändå, anser fortfarande inte att saltet räddar liv.. varmsand rädder säkerligen minst lika mycket och gör inte så att bilarna rostar lika jävligt!, dock finns där risken för repor, och stenskott.. så det är inte 100% heller, men mycket bättre än saltet då snön stannar kvar på vägarna och ger mycket tystare framfart vintertid, och säkrare körning då det oftast där det ligger snö är lika halt hela tiden! och inte blir is partier på vägarna!

hur ska du ha det?

Jonas
MrGalant
26 november 2008 · 118 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
Mer Salt Åt Folket!!!

Ja, Länge leve saltet smile

Erico_4 Mekaniker
26 november 2008 · 181 Inlägg

här på väst kusten Häver dom ut ! bilen är helt fucking vit !!!! mötte den i morse när det var 7 + ute... dom saltar som det vore i förebyggande syfte... helt sjukt. det försvinner aldrig från vägen heller för det är så mycket! visst salta lite på större vägar när det råder blixt halka. mrn folk får fan anpassa sig lite efter väglaget..

Det finns två sätt att göra saker på
Fel sätt och mitt sätt ^^
Hamilton
26 november 2008 · 8 864 Inlägg

MrGalant skrev:

Children-Of-Bodom skrev:
Mer Salt Åt Folket!!!

Ja, Länge leve saltet smile

...säger dom som fortfarande har stödhjulen kvar

Fotograf på tierpidag.se
laika
26 november 2008 · 410 Inlägg

Jag fattar faktiskt inte varför folk tjafsar så mycket över skitgrejer hela tiden varför ser ingen helheten. Om skatterna höjs så är det samma tusentals människor som skriver på en lista över att sänka skatten. Men med dagens skattenivå så räcker ju pengarna knappt till vård och omsorg som är så OFANTLIGT mycket viktigare än att våra bilar rostar. Dessutom så har Sverige en av Europas största statsskulder mycket pga att vi har haft ett ohållbart stor offentlig sektor. SAMTIDIGT sitter samma människor och gnäller över att ett statligt organ VV snålar och saltar vägarna. Men det går ju inte att göra så mycket mer när folk ska gnälla så förbannat mycket över skatter och avgifter.
Dessutom ni som köper skitbilar som inte tål saltet borde verkligen överväga att antigen flytta till ett annat land eller byta bil. Rostskyddet på moderna bilar är fullt tillräckligt med tanke på att man ändå behöver byta bil innan den rostar sönder och har man en superfin bil som man vill skona från rost så ska man nog inte köra den överhuvudtaget på vintern eller ens när det regnar. Med tanke på hur mycket skit som luften innehåller så är den en större korosionsagent än saltet på vägarna.

Skoda Fabia (2000)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
26 november 2008 · 5 042 Inlägg

Hamilton skrev:

MrGalant skrev:

Children-Of-Bodom skrev:
Mer Salt Åt Folket!!!

Ja, Länge leve saltet smile

...säger dom som fortfarande har stödhjulen kvar

Säger han som kör rullator..

C H E V R O L E T <3
klass
26 november 2008 · 79 Inlägg

laika skrev:
Jag fattar faktiskt inte varför folk tjafsar så mycket över skitgrejer hela tiden varför ser ingen helheten. Om skatterna höjs så är det samma tusentals människor som skriver på en lista över att sänka skatten. Men med dagens skattenivå så räcker ju pengarna knappt till vård och omsorg som är så OFANTLIGT mycket viktigare än att våra bilar rostar. Dessutom så har Sverige en av Europas största statsskulder mycket pga att vi har haft ett ohållbart stor offentlig sektor. SAMTIDIGT sitter samma människor och gnäller över att ett statligt organ VV snålar och saltar vägarna. Men det går ju inte att göra så mycket mer när folk ska gnälla så förbannat mycket över skatter och avgifter.
Dessutom ni som köper skitbilar som inte tål saltet borde verkligen överväga att antigen flytta till ett annat land eller byta bil. Rostskyddet på moderna bilar är fullt tillräckligt med tanke på att man ändå behöver byta bil innan den rostar sönder och har man en superfin bil som man vill skona från rost så ska man nog inte köra den överhuvudtaget på vintern eller ens när det regnar. Med tanke på hur mycket skit som luften innehåller så är den en större korosionsagent än saltet på vägarna.

jaaa men SAND är billigare än SALT! alltså borde man SANDA istället för att SALTA, då kostar det mindre pengar för staten... rätta mig jag har fel! mad

Do I really look like a guy with a plan? You know what I am? I'm a dog chasing cars. I wouldn't know what to do with one if I caught it. You know, I just do things...
Xoff Volvo tönt... =)
26 november 2008 · 2 344 Inlägg

fish skrev:
även jag hatar saltet, om folk köpte vettiga däck, lärde sig köra bil, och VV ist la pengarna på att ploga som folk så skulle det ordna sig. Vafan, norrut saltas inget förutom E4,an å det sker inte fler olyckor där än söderöver. snarare mindre.

ehh, salta mera säger jag! tvättar bilen häldre oftare å har snö/isfria vägar...

vettiga däck sitter på, köra kan jag men nog fan e det smidigt med salt!

å att dom inte saltar norrut är för att det är för kallt där uppe! salt slutar bita vid -8C

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
oleg Trätekniker
26 november 2008 · 387 Inlägg

Slipper gärna saltet.
Kan folk inte fatta att det inte går att köra bil i 90 på en 90 skylltad väg med vinterväglag så får dom skylla sig själva!
Vad har alla så bråttom till?

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......
Xoff Volvo tönt... =)
27 november 2008 · 2 344 Inlägg

Erico_4 skrev:
här på väst kusten Häver dom ut ! bilen är helt fucking vit !!!! mötte den i morse när det var 7 + ute... dom saltar som det vore i förebyggande syfte... helt sjukt. det försvinner aldrig från vägen heller för det är så mycket! visst salta lite på större vägar när det råder blixt halka. mrn folk får fan anpassa sig lite efter väglaget..

hehe, en bild på temat, tog denna när jag kom hem från Elmia i år...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4671/294307_um4221.jpg

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
NJ_
27 november 2008 · 2 118 Inlägg

oleg skrev:
Slipper gärna saltet.
Kan folk inte fatta att det inte går att köra bil i 90 på en 90 skylltad väg med vinterväglag så får dom skylla sig själva!
Vad har alla så bråttom till?

jag håller alltid minst det som står på skylten om inte mer.. spelar ingen roll vilket väder det är.. vet inte hur många bilar jag körde om när jag for med lastbil från haparanda till luleå i full snöstorm i söndags... kan man inte hålla hastigheten ska man fan stanna hemma! äkta vintervägar FTW!

D.i.l.l.i.g.a.f
kaptenroed
27 november 2008 · 120 Inlägg

Har sett att många istället vill ha sandade vägar... men tänker ni på att sanden ligger kvar efter snön tinat bort? Småvägar är ofta sandade/grusade och när våren börjar komma ligger skiten fortfarande kvar. Hur hade det då blivit på större vägar om dom hade sandat avit o rätt? Olyckorna hade ju snarare blivit fler om kanterna på vägen varit fulla av grus som bilen lätt kan få sladd på och vägdammet hade kunnat liknas vid stackmoln! Jag är ingen förespråkare för saltet men sand är väl endå inte den bästa lösningen heller...

Ford Galaxie 500 LTD 4dr H/T "Sapphire Blue" (1966)
klass
27 november 2008 · 79 Inlägg

En smart sak måste ju vara att använda uppvärmd "sandlådesand" (finkornig) till de större vägarna för då försvinner både problemet med allt vad saltet gör och så får man inte massa stenskott som man skulle få utav vanlig vägsand.

Do I really look like a guy with a plan? You know what I am? I'm a dog chasing cars. I wouldn't know what to do with one if I caught it. You know, I just do things...
Casy vinnarskalle!
27 november 2008 · 907 Inlägg

Jag hatar salt, det ser torrt och fint ut, men det är i själva värket halare än snor! Rost är inte heller roligt.
Med dubbade vinterdäck så är det inga som helst problem..

Senast redigerat av Casy (27 november 2008)

BMW M3 "Crisis" (2002)
henne_svenne
27 november 2008 · 668 Inlägg

Här saltar de ändast bussvägarna.   Eller så gör man som morfar. där det är saltat kör man på cyklevägtongue

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
Sokrates Eliminator
27 november 2008 · 1 441 Inlägg

Det är en dj-a skillnad på vinterväglag i norrland och vinterväglag i söder.
I norrland blir vägarna packade med snö, i södra blir det blankis.

Sand är inte så billigt heller,,,,

Tvätta bilen lite oftare.

Jag är för saltet i söder.

/Tommy f.d. norrlänning.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
guwib
27 november 2008 · 624 Inlägg

tycker som många andra att det borde sluta saltas i den utsträckning som det nu görs..

de vräker ut salt som inget annat som ngn lösning på problemet att det faktist snöar i norden..!?

de har en jävla massa kampanjer om att minska farten på våra vägar,samtidigt som de gör allt för att man skall kunna komma så fort fram som möjligt?!

om folk ist körde lite sansat och verkligen anpassade sin körning efter rådande väglag så...

sen att det blir blankis är ju ett problem..skulle kanske ha ngn form av harv till plogningen som river upp en ruggig yta?

jag tycker att det skulle vara mkt bättre utan salt,slippa det här jÄvla slasket som blir,allt blir en kletig sörja som fräter sönder bilarna och naturen..

är det halt så är det halt, kan bara inte rusa fram som om att man inte behöver bry sig om ngt så tydligt som att vi har OLIKA årstider!

who´s the man?
FL3JM Inga konstigheter
28 november 2008 · 2 064 Inlägg

Man borde inte förbjuda salt utan snarare förbjuda dubbdäck. Jag körde mitt tvåtonsmonster med massa hästar utan några problem, odubbat. Kan jag så kan alla andra fan. River sönder asfalten, pajjar folks lungor, helt värdelöst förutom kanske långt upp i sverige där det alltid är is på vägarna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang