Polisens intresse för "roligare" bilar?

enpatte
2 december 2008 · 498 Inlägg

Nehe skrev:

Ghost_Face skrev:
Varför poliser är intresserade av "roligare" bilar? Av samma anledning det hålls ett extra öga på invandrare. Det kallas förutfattade meningar.

enligt statistiken så är det en 2,5 överrisks chans att en invandrare begår ett brott än en majoritetssvensk. Men håller helt med om att invandrare diskrimineras i rättssystemet och också hos polisen (källa: kolla www.bra.se och så ser ni antalet anmälda brott mot invandrare gentemot majoritetssvenskar så ser ni att fler brott läggs ner mot invandrare pga av brist på bevis)

OT: Är väl bra att de kollar upp bilar? Förstår inte denna tråden heller, ska vi tycka synd om dig för att en polis åkte efter dig? det stör väl inte dig om de åker bakom dig eller blir du så nervös av alla bilar som kör bakom dig?

Det jag egentligen ville komma till var själva fenomenet, är det vanligt?
Har själv aldrig varit med om det så uppenbart tidigare och ja de låg som en djävla plåster bakom.

Opelmadness German cars, quality and beyond
2 december 2008 · 8 197 Inlägg

Rushman skrev:
Varför bry sig? Så länge polisen inte har blåljusen på så behandlar jag och ser dom som vilken medtrafikant som helst.

Precis. smile
Och som sagt, har man inte gjort nåt så behöver man väl inte vara orolig.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
enpatte
2 december 2008 · 498 Inlägg

og900turbo skrev:

enpatte skrev:
Var klar ganska tidigt inatt på jobbet så jag rullade hem vid 5 tiden.
Det går en mindre väg jäms med fabriksområdet(50) som man åker en bit på innan man kommer ut på vägen.
På vägen står en xc70(polis), när jag åkt förbi så gör de en u sväng och följer efter, ca 1km senare är det dags att svänga ut på större vägen och de är fortfarande i arslet på mig.
Har ingen lust med att ha dem i röven så jag svär över mina röda blinkers och svänger in på macken för att "kolla" oljan.
De ställer sig vid infarten till macken och far sedan efter ca 1min, har de inget bättre för sig tänkte jag och for hem och sov.
Får idag höra av sambon att hennes mormor(lyssnar på polisradion jämt??) ringt och sagt att de kollat upp mitt bilnr över radion vid denna tidpunkt.

Detta har jag aldrig varit med om tidigare, är det så här?
Ska man alltså behöva finna sig i detta i framtiden, jag är ju för [censur] 30 bast med fru och barn, ingen 18 årig snorunge som burnar på max 04:00.

klagar på 18 åringa snorungar o sen har du röda blinkers rollroll

Köpte bilen för 5 dagar sedan, har inte ens hunnit tänka på det.

p-nyhlen Quattro - bar å åk
2 december 2008 · 621 Inlägg

enpatte skrev:
Var klar ganska tidigt inatt på jobbet så jag rullade hem vid 5 tiden.
Det går en mindre väg jäms med fabriksområdet(50) som man åker en bit på innan man kommer ut på vägen.
På vägen står en xc70(polis), när jag åkt förbi så gör de en u sväng och följer efter, ca 1km senare är det dags att svänga ut på större vägen och de är fortfarande i arslet på mig.
Har ingen lust med att ha dem i röven så jag svär över mina röda blinkers och svänger in på macken för att "kolla" oljan.
De ställer sig vid infarten till macken och far sedan efter ca 1min, har de inget bättre för sig tänkte jag och for hem och sov.
Får idag höra av sambon att hennes mormor(lyssnar på polisradion jämt??) ringt och sagt att de kollat upp mitt bilnr över radion vid denna tidpunkt.

Detta har jag aldrig varit med om tidigare, är det så här?
Ska man alltså behöva finna sig i detta i framtiden, jag är ju för [censur] 30 bast med fru och barn, ingen 18 årig snorunge som burnar på max 04:00.

Sluta gnäll på polisen. De gör bara sitt jobb och de tyckte väl de hade en anledning att kolla upp dig

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
Jojje_ F-14 Tomcat Fighterpilot
2 december 2008 · 887 Inlägg

Du vill inte veta hur mkt skit jag får pga min bil.
Blir stoppad i snitt 3-4 gånger i veckan på vardagar. På helgerna är det värre, mkt mkt värre, säkert 4 gånger per LÖRDAG när man glider i sthlm-city..

Snart är man väl kändis bland snutar i stan.
Dock så är det inget att göra åt, har dom inget för sig så är det logiskt att dom spanar upp bilar som drar till sig uppmärksamhet.

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho
oleg Trätekniker
2 december 2008 · 387 Inlägg

Någon är nog lite nervös när polisen ligger bakom, onödig tråd!

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......
VolvoHanna
2 december 2008 · 373 Inlägg

har varit med om att bli "skuggad" av polisen en kväll jag vart ute å köpt pizza, de skuggade mig hela vägen hem tills dess att jag parkerat och klivit ur bilen och min fd hoppade ut och visade pizza kartongerna för dom..

_tommy Bmw forever
2 december 2008 · 191 Inlägg

att poliser hänger en i röven är en orsak att man uppfann flame thrower big_smile

''burn rubber not you soule''
BMW 318 turbo "Drömmen" (1986)
trippelturbo Trucker
2 december 2008 · 2 710 Inlägg

Merclone skrev:

Edvinoo skrev:
ja ska faktiskt plugga till polis o ja tycker att sånt är bra, hade inte dom gjort sånt och "sånna som du" skrivit om det hade ju varenda jävel varit ute just kl 04:00 när dom tror att ingen ser dom och gjort allt möjligt skit

Då blir det till att rycka upp stavningen om du ska klara svenskprovet.

Hört om dyslexi?

Haha, roligt me bonnläppar big_smile

Fart missbrukare
998cc
2 december 2008 · 872 Inlägg

folk med "roliga bilar" gnäller över att polisen är på dom "Bara för man har snabb bil så tror dom man busåker". dem flästa som kör "rolig bil" buskör, kanske inte mycket. men varför ska dom följa eter greta 63 år i sin fiseta 1,1 L, när det kör en skyline åt andra hållet

If its too loud you are too old!
leksak Kanon..
2 december 2008 · 1 473 Inlägg

Herregud, kl 4 på morgonen, vad finns att göra.
Åka runt och inte göra nånting eller faktiskt åka runt o kontrollera lite random bilar.

Gissar på att du hade gnällt arslet av dig om din bil hade blivit snodd o ingen polis varit där o stoppat den.

NxV ElectroRaggare
2 december 2008 · 883 Inlägg

Tja, fick man en femma varje gång polisen legat och snusat en i rumpen och gjort u-svängar och följt efter en så skulle jag kunna köpa mig en familjepizza utan att bli fattig idag smile

Inget att bry sig om sålänge dom inte stannar en när man har bråttom.

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
TurbOla Reservdansk
2 december 2008 · 6 271 Inlägg

Blev förföljd en torsdagmorgon, kl 04.30 tror jag det var utanför Växjö.
Då hade jag 4 asfulla personer i bilen, och vi var på väg hem till skolan då efter party på ett hästgymnasie. wink

Fick blåsa, dom gick igenom bilen, kollade vem som ägde fordonet, vart vi kom ifrån, vart vi skulle, vart jag bodde, o.s.v.
Ursnygg blond polis och nån annan snubbe. big_smile

Sen frågade dom om kompisen på passagerarsätet verkligen mådde bra, då tjejerna skrivit B ö g i pannan på honom, spelat luffarschack och lite annat otrevligt (med en kondom på ett mörkt ställe bl.a.).

Men senare visade det sig att de jagade ett par lastbilstjuvar som stulit en del grejer från en lastbil i närheten.

Senast redigerat av TurbOla (2 december 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
MrJAM
2 december 2008 · 1 464 Inlägg

Det handlar väl om statistik och rapporter. Statistiken talar tydligt för att det är yngre med 'värstingbilar' som står för de flesta olyckorna, 'allmänna klagomålen' (i brist på bättre ord) osv m.m. Dessutom ser jag själv hur dessa beter sig i trafiken (oavsett fiesta 1.2:a eller GT500) så... roll

Men visst, ibland undrar man om inte resurserna kanske ska pekas åt ett annat håll. Det kan inte ta 10 minuter att slå ett regnummer (för att kolla ev. anmäld bilstöld). Att följa efter någon för att se om denne kör som en idiot motarbetas lätt med ögontjäneri för den som önskar, även om många åker dit för de inte märker polisen bakom.

Har själv råkat ut för detta, som jag fann lite störande (de låg väldigt nära mig i nån mil, Dalby -> Lund, 04:50 ca). Jag blev stoppad efter 3 eller 4 varv i en rondell varpå de frågade vad jag höll på med. Jag motfrågade vad de själva höll på med. Fick aldrig nått rakt svar men det verkade som det gick fram att deras agerande var oerhört störande oavsett om de körde med någon kontroll eller ej.

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
enpatte
2 december 2008 · 498 Inlägg

MrJAM skrev:
Det handlar väl om statistik och rapporter. Statistiken talar tydligt för att det är yngre med 'värstingbilar' som står för de flesta olyckorna, 'allmänna klagomålen' (i brist på bättre ord) osv m.m. Dessutom ser jag själv hur dessa beter sig i trafiken (oavsett fiesta 1.2:a eller GT500) så... roll

Men visst, ibland undrar man om inte resurserna kanske ska pekas åt ett annat håll. Det kan inte ta 10 minuter att slå ett regnummer (för att kolla ev. anmäld bilstöld). Att följa efter någon för att se om denne kör som en idiot motarbetas lätt med ögontjäneri för den som önskar, även om många åker dit för de inte märker polisen bakom.

Har själv råkat ut för detta, som jag fann lite störande (de låg väldigt nära mig i nån mil, Dalby -> Lund, 04:50 ca). Jag blev stoppad efter 3 eller 4 varv i en rondell varpå de frågade vad jag höll på med. Jag motfrågade vad de själva höll på med. Fick aldrig nått rakt svar men det verkade som det gick fram att deras agerande var oerhört störande oavsett om de körde med någon kontroll eller ej.

Här har vi svaret. lol
Sök upp närmaste rondell och kör runt runt, inte olagligt så vitt jag vet.

Rushman Evolution Garage
2 december 2008 · 1 299 Inlägg

998cc skrev:
folk med "roliga bilar" gnäller över att polisen är på dom "Bara för man har snabb bil så tror dom man busåker". dem flästa som kör "rolig bil" buskör, kanske inte mycket. men varför ska dom följa eter greta 63 år i sin fiseta 1,1 L, när det kör en skyline åt andra hållet

För Skylinen hinner dom ändå inte ikapp... lol

Sky´s the limit...
gamlingen
2 december 2008 · 5 198 Inlägg

Rushman skrev:

998cc skrev:
folk med "roliga bilar" gnäller över att polisen är på dom "Bara för man har snabb bil så tror dom man busåker". dem flästa som kör "rolig bil" buskör, kanske inte mycket. men varför ska dom följa eter greta 63 år i sin fiseta 1,1 L, när det kör en skyline åt andra hållet

För Skylinen hinner dom ändå inte ikapp... lol

beror nog  på vad som sitter bakom rattten skulle jag tro.

Zwudda Refined
2 december 2008 · 1 770 Inlägg

Sluta klaga på polisen! Dom gjorde ju inget!! Och hur f*n hade Svarige set ut utan polisen? Så fruktansvärt onödigt att ens lägga upp en tråd om det. Och du kan ju vara glad ist att polisen kollar bilar här och där när som hellst. tänk om din bil blir stulen en dag, och en polis hittar den på samma sätt som han följde efter dig. Skulle du klaga då också?

Och andra sidan borde du även vara glad att de inte tog dig för dina blinkers.
Det är inte bara "snorungar" som har olagliga grejer på sina bilar.
Och snälla, säg inte "Jag har precis köpt bilen". Det är din skyldighet att se till att bilen är 100% laglig för allmän väg.
Tänk lite.

DusanMandick Random Hero
2 december 2008 · 4 047 Inlägg

gamlingen skrev:

Rushman skrev:

998cc skrev:
folk med "roliga bilar" gnäller över att polisen är på dom "Bara för man har snabb bil så tror dom man busåker". dem flästa som kör "rolig bil" buskör, kanske inte mycket. men varför ska dom följa eter greta 63 år i sin fiseta 1,1 L, när det kör en skyline åt andra hållet

För Skylinen hinner dom ändå inte ikapp... lol

beror nog  på vad som sitter bakom rattten skulle jag tro.

går en 740 olika fort beroende på vem som kör ? spelar ingen roll vem som kör polisbilen då de oftaste inte har över 200 hk, o en skyline har garanterat de dubbla o då spelar de inte så stor roll

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Zwudda Refined
2 december 2008 · 1 770 Inlägg

DusanMandick skrev:

gamlingen skrev:

Rushman skrev:

För Skylinen hinner dom ändå inte ikapp... lol

beror nog  på vad som sitter bakom rattten skulle jag tro.

går en 740 olika fort beroende på vem som kör ? spelar ingen roll vem som kör polisbilen då de oftaste inte har över 200 hk, o en skyline har garanterat de dubbla o då spelar de inte så stor roll

Om personen i Skylinen är rädd för att gasa då? Och Polisen är tillräckligt skicklig på att köra kurvor mm mm?
Kan Det då inte bero på vem som kör?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang