3001
Sök

mätarställning på v70 R

31 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
hej
undrar om man kan kontrollera om mätarställningen har ändrats eller om dom på volvo kan göra det?
tex att man går in i styrboxen?
bilen gäller då en v70 R 1998 import

Servicetekniker
235 Inlägg
7 december 2008
japp det går kolla i styrenheten vad den igentliga mätarstälningen är. har gjort det själv på min bil. Åk in till närmaste volvo firma.
mvh ralle

Team Chevy740

1 948 Inlägg
7 december 2008
och det man kollar i styrenheten går inte att ändra? dom har blivit jävligt duktiga dom som skruvar mätare senaste åren...
Senast redigerat av baltis (7 december 2008)

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
7 december 2008
och vad händer om styrboxen är bytt?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

31 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
okej ja bilen är ju en import och 14 000 mil för en bil från 98 känns ju lite väl bra?
kan dom se på volvo om styrboxen är bytt?

424 Inlägg
8 december 2008
Borde väl gå att kolla historiken om bilen annars. Service etc?

288 Inlägg
9 december 2008
C70 skrev:
Borde väl gå att kolla historiken om bilen annars. Service etc?

Det stjäls en hel del böcker, så man får all vara lite misstänksam även där. Vet de som köpt bliar med bok o allt, där det ändå visat sig vara fipplat med mätarställning.

En BMW M3 som hade gått tror det var 15000 mil mer än vad bok o mätaren så(var några år sen så jag minns inte) kan varit mer också.

31 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
har varit inne på volvo nu och dom säger att dom kan kolla det i styrboxen men det kan vara så att den har blivit ändrad med!

I brist på annat :)
526 Inlägg
12 december 2008
Nasareth skrev:
okej ja bilen är ju en import och 14 000 mil för en bil från 98 känns ju lite väl bra?

Min ådi är en 00:a och har gått 5000mil vid inköp.... vad tror du jag tänkte om den? wink
Senast redigerat av nuffe (12 december 2008)

288 Inlägg
12 december 2008
tja, efterssom det går ut på att tjäna pengar med importen, så kan man köpa en långmilare för bra pris, och sen fippla med mätarställning och få en lågmilare i stället, och som ger extra pengar. Den BMW jag nämnde tidigare hade gått 27000 och hade 11000 på mätaren...

249 Inlägg
12 december 2008
är du trött på saaben redan eller?wink

// genetorp

Norrlänning
1 453 Inlägg
12 december 2008
De är svårt att kolla med 100% säkerhet.. Men ja tycker inte du ska bry dig om miltalet så mycket. Min har gått 31 000 mil och den går som om den gått 2-3000 mil. Långkörning på Autobahnsliter så minimalt. Läste nånstans att en kallstark under 5 grader sliter lika mycket som 50 mils motorvägskörning. Tänk om den är körd 3-4 ggr per dag med 3-4 timmars mellanrum. De blir mer slitage än 14 000 mils motorväg.

Några andra tips är att kolla på på ratten, växelspaken och lyssna på ljudet i den. Det är något man kan se/höra skillanden mellan 14 och 30 000 mil.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
12 december 2008
det är beroende på hur dom har fifflat! finns olika sätt vad jag vet, å jag vet att ett av sätten så går det inte kolla hur långt den har rullat tyvär... jag har själv blivit blåst å då är det ändå inte import...

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
12 december 2008
som sagt, du kan kolla ifall det är mycket stenskott fram på kofångaren å kanske rutan/strålkastarna är rutan bytt och/eller kofångaren omlackad borde man börja ana oråd, även ratten, sliten? kanske bytt? växelspaken, pedalgummin knarrande dämpare... ja såna grejjer...

31 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
genetorp skrev:
är du trött på saaben redan eller?wink

haha neee verkligen inte men volvo ligger ju lite närmare hjärtat ;D har du några tips eller något speciellt jag ska kolla på när jag testar  den?

31 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
okej okej ^^ har ¨ått mycke å tänka på nu när jag ska kolla på bilen

Ellertz skrev:
De är svårt att kolla med 100% säkerhet.. Men ja tycker inte du ska bry dig om miltalet så mycket. Min har gått 31 000 mil och den går som om den gått 2-3000 mil. Långkörning på Autobahnsliter så minimalt. Läste nånstans att en kallstark under 5 grader sliter lika mycket som 50 mils motorvägskörning. Tänk om den är körd 3-4 ggr per dag med 3-4 timmars mellanrum. De blir mer slitage än 14 000 mils motorväg.

Några andra tips är att kolla på på ratten, växelspaken och lyssna på ljudet i den. Det är något man kan se/höra skillanden mellan 14 och 30 000 mil.

Norrlänning
1 453 Inlägg
14 december 2008
Nasareth skrev:
okej okej ^^ har ¨ått mycke å tänka på nu när jag ska kolla på bilen

Ellertz skrev:

mm jag förstår det... Kolla inte så mycket på karossen.. För imporatare brukar vara jättefina i lacken/karossen..  Dom går ju aldrig i salt, och stenskott händer mycket sällan. Sen behandlar tyskarna bilarna bättre än i sverige. Där tvättas dom typ varje dag vissa..

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 december 2008
jag tror inte dom lyckats ändra mätarställningen i boxen för sån info släpper inte volvo göteborg ut till vem som helst...
sen om dom bytt styrenhet är en sak..
Kolla över besiktningspapprena från de landet bilen kommer från ?
borde gå å ringa dom å fråga vad mätarställningen var vid sista besiktningen

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
14 december 2008
ringa sista ägaren i landet som bilen importerades ifrån och höra vad den hade gått då han sålde den....

2slow

726 Inlägg
14 december 2008
kom ihåg att man inte bara ska stirra sig blind på miltalet heller... kolla hur bilen känns osv istället för bara kolla mätarn

Sök