Turbo VS GLT

SmasH_88
6 december 2008 · 38 Inlägg

Hejsan. Hur mycket mer bränse drar en turbo (T5) jämfört med GLT? Är det en jättestor skillnad eller märks det knappt eftersom allt är orginal?

Senast redigerat av SmasH_88 (6 december 2008)

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
6 december 2008 · 5 650 Inlägg

båda ligger nog runt litern iaf

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
ghostpix MC-galen ;)
6 december 2008 · 39 Inlägg

min 850 turbo drog runt 1.1 -> 1.2 blandad körning
min 2.5 SE drog ca 0.95 -> 1.0 blandad

*************************
Hastigheten är relativ ;)
SmasH_88
6 december 2008 · 38 Inlägg

ghostpix skrev:
min 850 turbo drog runt 1.1 -> 1.2 blandad körning
min 2.5 SE drog ca 0.95 -> 1.0 blandad

Vad anser du är värt? T5:a eller GLT?

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
6 december 2008 · 2 252 Inlägg

SmasH_88 skrev:

ghostpix skrev:
min 850 turbo drog runt 1.1 -> 1.2 blandad körning
min 2.5 SE drog ca 0.95 -> 1.0 blandad

Vad anser du är värt? T5:a eller GLT?

SE är ju bara en 144hk, GLT har 170, jag har en glt 170hk, den går fint, vaknar riktigt till liv vid4k o drat bra nästan till stoppet, min ligger just på litern när jag kör..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
SmasH_88
6 december 2008 · 38 Inlägg

The_Mechanic skrev:

SmasH_88 skrev:

ghostpix skrev:
min 850 turbo drog runt 1.1 -> 1.2 blandad körning
min 2.5 SE drog ca 0.95 -> 1.0 blandad

Vad anser du är värt? T5:a eller GLT?

SE är ju bara en 144hk, GLT har 170, jag har en glt 170hk, den går fint, vaknar riktigt till liv vid4k o drat bra nästan till stoppet, min ligger just på litern när jag kör..

Okej. Jag har med en GLT och den är väldigt pigg, men jag är lite sugen på t5:a. Trodde den drack mycket mer soppa en en GLT, men då va det ingen stor skillnad. Vet inte hur jag ska göra.

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
6 december 2008 · 2 252 Inlägg

SmasH_88 skrev:

The_Mechanic skrev:

SmasH_88 skrev:

Vad anser du är värt? T5:a eller GLT?

SE är ju bara en 144hk, GLT har 170, jag har en glt 170hk, den går fint, vaknar riktigt till liv vid4k o drat bra nästan till stoppet, min ligger just på litern när jag kör..

Okej. Jag har med en GLT och den är väldigt pigg, men jag är lite sugen på t5:a. Trodde den drack mycket mer soppa en en GLT, men då va det ingen stor skillnad. Vet inte hur jag ska göra.

varför dom är rätt lika i soppa är vad jag kan gissa är att T5'an är ju "bara" 2.3L medans Glt är 2.5L

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
ghostpix MC-galen ;)
6 december 2008 · 39 Inlägg

Jag skulle nog överväga en turbo om jag skulle köpa bil idag. Det av tre anledningar:

1. Dom är lite roligare att köra med tanke på att det skiljer ca 50 hk från en glt och en turbo som är i orginalutförande.

2. Sätter man i ett chip tex hos Autotech eller SCT så får man en mycket mer logaritmisk effektkurva vilket medför lägre bränsleförbrukning, under förutsättning att man har lätt gasfot och håller sig i vakuumområdet på laddtrycksmätaren.

3. Trimvänligheten. Vet inte om du läste det jag skrev i förra tråden. Men att plocka 40-50 eller mer hk ur en sugmotor kostar från 50 000 -> uppåt. Medan man utan större problem kan plocka 40-50 hk ur en frisk turbo-5a med i stora drag chip och öppet luftfilter vilket kostar ungefär 5000 kr. Effektkurvan är i orginal ganska linjär av sig, hos både en glt och turbo.

Visst bägge bilarna går att chiptrimma, men i sugmotor-sammanhang pratar man mer om ekomonitrim än effekttrim.

//mvh S

*************************
Hastigheten är relativ ;)
Donken86
6 december 2008 · 184 Inlägg

Fel, T5:an är på 2.0 liter wink turbon är på 2.3 (om det inte är en tyskimport lr nått liknande, då kan det va 2.3 på en T5 också) Sen brukar det vara så att en original turbo motor drar mindre än en original sugis. Min T5:a går billigare än GLT:n

SmasH_88
6 december 2008 · 38 Inlägg

ghostpix skrev:
Jag skulle nog överväga en turbo om jag skulle köpa bil idag. Det av tre anledningar:

1. Dom är lite roligare att köra med tanke på att det skiljer ca 50 hk från en glt och en turbo som är i orginalutförande.

2. Sätter man i ett chip tex hos Autotech eller SCT så får man en mycket mer logaritmisk effektkurva vilket medför lägre bränsleförbrukning, under förutsättning att man har lätt gasfot och håller sig i vakuumområdet på laddtrycksmätaren.

3. Trimvänligheten. Vet inte om du läste det jag skrev i förra tråden. Men att plocka 40-50 eller mer hk ur en sugmotor kostar från 50 000 -> uppåt. Medan man utan större problem kan plocka 40-50 hk ur en frisk turbo-5a med i stora drag chip och öppet luftfilter vilket kostar ungefär 5000 kr. Effektkurvan är i orginal ganska linjär av sig, hos både en glt och turbo.

Visst bägge bilarna går att chiptrimma, men i sugmotor-sammanhang pratar man mer om ekomonitrim än effekttrim.

//mvh S

Bra skrivet. Läste de du skrev i andra tråden. Funderade lite angående det. Kollade försäkringen också. Kostar ungefär lika mycket att äga en t5:a som en GLT. (Tyvärr så skiljer det rätt mycket i pris om man ska köpa en t5:a idag) men det hör inte hit tongue. Finns det något jag skulle förlora på att köpa en t5.a?

ghostpix MC-galen ;)
6 december 2008 · 39 Inlägg

Donken86 skrev:
Fel, T5:an är på 2.0 liter wink turbon är på 2.3 (om det inte är en tyskimport lr nått liknande, då kan det va 2.3 på en T5 också) Sen brukar det vara så att en original turbo motor drar mindre än en original sugis. Min T5:a går billigare än GLT:n

Svar: Nej. fulltrycksturbon på 225 hk såldes som modell: Turbo i sverige och som T5 i resten av världen.. Fråga mig inte varför... Den såldes med 2.3 liters motor i stora drag i hela världen förutom just Italien dom har stenhård straffskatt på motorer över 2.0 liter. Den italienska varianten har således en 2 liters-maskin under locket på 210 hk.

Körde själv en tyskimporterad t5a med 225 hk i grunden.

Senast redigerat av ghostpix (6 december 2008)

*************************
Hastigheten är relativ ;)
RallizZ
6 december 2008 · 124 Inlägg

ghostpix skrev:

Donken86 skrev:
Fel, T5:an är på 2.0 liter wink turbon är på 2.3 (om det inte är en tyskimport lr nått liknande, då kan det va 2.3 på en T5 också) Sen brukar det vara så att en original turbo motor drar mindre än en original sugis. Min T5:a går billigare än GLT:n

Svar: Nej. fulltrycksturbon på 225 hk såldes som modell: Turbo i sverige och som T5 i resten av världen.. Fråga mig inte varför... Den såldes med 2.3 liters motor i stora drag i hela världen förutom just Italien dom har stenhård straffskatt på motorer över 2.0 liter. Den italienska varianten har således en 2 liters-maskin under locket på 210 hk.

Körde själv en tyskimporterad t5a med 225 hk i grunden.

Helt rätt (Y) wink

Xioz
6 december 2008 · 122 Inlägg

ghostpix skrev:

Donken86 skrev:
Fel, T5:an är på 2.0 liter wink turbon är på 2.3 (om det inte är en tyskimport lr nått liknande, då kan det va 2.3 på en T5 också) Sen brukar det vara så att en original turbo motor drar mindre än en original sugis. Min T5:a går billigare än GLT:n

Svar: Nej. fulltrycksturbon på 225 hk såldes som modell: Turbo i sverige och som T5 i resten av världen.. Fråga mig inte varför... Den såldes med 2.3 liters motor i stora drag i hela världen förutom just Italien dom har stenhård straffskatt på motorer över 2.0 liter. Den italienska varianten har således en 2 liters-maskin under locket på 210 hk.

Körde själv en tyskimporterad t5a med 225 hk i grunden.

hehe exakt 2,3 e t5 turbo medans italien import e 2,0 smile

What you doing?
SmasH_88
6 december 2008 · 38 Inlägg

Finns det några nackdelar med att köpa en t5:a jämfört med en GLT?. Finns de risk för att de kan vara sönderkörda?

ghostpix MC-galen ;)
6 december 2008 · 39 Inlägg

SmasH_88 skrev:
Bra skrivet. Läste de du skrev i andra tråden. Funderade lite angående det. Kollade försäkringen också. Kostar ungefär lika mycket att äga en t5:a som en GLT. (Tyvärr så skiljer det rätt mycket i pris om man ska köpa en t5:a idag) men det hör inte hit tongue. Finns det något jag skulle förlora på att köpa en t5.a?

Om du överväger att köpa en import så tycker jag du ska va uppmärksam på från vilket land bilen kommer ifrån. Det är ganska enkelt att kolla upp det för på locket som döljer kam-remen sitter ett klistermärke med motor-beteckning på tex: B5234** då vet du att det sitter en femcylindrig maskin på 2,3 liter och 4 ventiler/ cylinder. Står det tex: B5204** då har du med en tvåliters-maskin att göra och kanske på så sätt inte är aktuell för affär. Men det ställningstagandet får du göra själv.

*************************
Hastigheten är relativ ;)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
6 december 2008 · 2 252 Inlägg

Donken86 skrev:
Fel, T5:an är på 2.0 liter wink turbon är på 2.3 (om det inte är en tyskimport lr nått liknande, då kan det va 2.3 på en T5 också) Sen brukar det vara så att en original turbo motor drar mindre än en original sugis. Min T5:a går billigare än GLT:n

T5 2.0 är italien import

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
kawiZz RMR-Crew
6 december 2008 · 478 Inlägg

SmasH_88 skrev:
Finns det några nackdelar med att köpa en t5:a jämfört med en GLT?. Finns de risk för att de kan vara sönderkörda?

Dummaste frågan ever, klart en bil kan vara sönderkörd när du köper den begagnad.

SmasH_88
6 december 2008 · 38 Inlägg

kawiZz skrev:

SmasH_88 skrev:
Finns det några nackdelar med att köpa en t5:a jämfört med en GLT?. Finns de risk för att de kan vara sönderkörda?

Dummaste frågan ever, klart en bil kan vara sönderkörd när du köper den begagnad.

Det är väl ingen dum fråga, hur många tror du tänker på den frågan om de ska köpa en bil?

BBAD Utbildad hobbymekare
6 december 2008 · 1 125 Inlägg

hade en 92as GLT tidigare drog runt litern blandadkörning

855an -94 ja hade drog inte specielt mycket mera blandadkörning

de som va gjort var
chipad, 3" JT hela vägen, uppställt laddtryck den gick inte dåligt

855an var en 2,3L import bil, minns inte vars den kom ifrån

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
ghostpix MC-galen ;)
6 december 2008 · 39 Inlägg

SmasH_88 skrev:
Finns det några nackdelar med att köpa en t5:a jämfört med en GLT?. Finns de risk för att de kan vara sönderkörda?

Risker med bilköp finns det alltid. Tyvärr kan man ha otur med sönder/slutkörda motorer och växellådor som kan kosta en slant att göra i ordning igen. Men det gäller ju inte bara turbo-modeller utan även andra. Men man kan göra klipp med.

Var vaksam efter missljud från motorn, ex ventil-knack och så, man kan blanda ihop det med spridarklick om man inte lyssnar noga. Har du ventil-knack i en sådan motor, gäller även icke-turbo så finns risken att oljan inte är i rätt nivå, dvs för lite alt att oljan tappat sin viskositet och förmåga att smörja. Det är ett tecken på att motorn kanske inte sköts så bra av tidigare ägare då ventil-tryckarna är hydraliska.

Sen ska man alltid kontrollera en kall motor. Dvs be ägaren att inte varmköra bilen om man ska åka och kolla på den. Detta för att se att den verkligen startar och går ordentligt, och för att man ska kunna kontrollera oljenivån direkt med.

Sist kan man ju tillägga att få provköra bilen och då känner man rätt så snart om kopplingen är sliten och så vidare. Bäst är att köra in bilen i en GDS-hall o lyfta upp den för att kunna kontrollera så att inga oljeläckage finns.

Några småtips så.

//S

*************************
Hastigheten är relativ ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang