2670
Sök

Garrett T04e- 19t?

113 Inlägg
7 december 2008
Trådstartare
okej alla säger ju alltid olika .P haha fört fick jag höra att från enfirma att k24 var jätte bra och kunde ladda mkt men så var det ju inte tongue vad är snäpet bättre än 19t? kan man göra om och slippa ner så man kan få in 360 lager i en 19t?

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
8 december 2008
Marlboroman skrev:
High-Octane skrev:
nej de e ju sant, just de där t04:a agget e ju kanske ingen höjdare;) men finns ju andra alternativ av to4e. men i ditt fall skulle jag reomendera ett flowpreppat 19t:D

Skippa flow-prepningen. Ok, man kan pressa ut lite mer, men det är bättre att gå på ett större aggregat istället.

jo sant! men då har han ett agg som passar bolt on och som klarar lite mera, tänkte mest så:)

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 december 2008
pro_danc3 skrev:
Jag har tänkt att sätta på ett 19t aggregat.

eeeeeew, äckligt :p

pro_danc3 skrev:
hur stor skillnad det är? hur mkt effekt kan man få ur Garretten

lustigt att ingen nämnt vevstakkar...  förefaller fullt möjligt att kröka dem redan med en 19T turbo, om du nu tänkt montera den på motorn och inte bara sätta på den dvs.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 december 2008
pro_danc3 skrev:
haha fört fick jag höra att från enfirma att k24 var jätte bra

Det är den om man använder den som det är tänkt. Moderat laddtryck och optimerad tändvinkel istället.  ypperlig för E85 tex.  mindre bra val för bana eller busåkning.

19t är skottsäkert, medans t04e är trög att spoola.  titta på Turbonetics GT-K-serie...  där har du fina aggregat smile

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

113 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
okej spool up menas att de tar lång tid med ladtryck skulle jag tro eller? tongue jo jag har hört mkt bra om 19t big_smile tanken med min bil är att den ska ut på bana nästa år och bus åkning så klart haha tongue
Torpis stakarna är redan byta de gjorde förra ägaren innan han chipa bilen wink så de är SPM stakar i smile

KTM 660
537 Inlägg
8 december 2008
torpis skrev:
pro_danc3 skrev:
Jag har tänkt att sätta på ett 19t aggregat.

eeeeeew, äckligt :p

pro_danc3 skrev:
hur stor skillnad det är? hur mkt effekt kan man få ur Garretten

lustigt att ingen nämnt vevstakkar...  förefaller fullt möjligt att kröka dem redan med en 19T turbo, om du nu tänkt montera den på motorn och inte bara sätta på den dvs.

Han själv har nämnt spm stakar om du kollar igenom tråden.
Edit: Ts han före tongue
Senast redigerat av JockeRX7 (8 december 2008)

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil

1 062 Inlägg
8 december 2008
jo visst ett 19t funkar ju skitbra till ca. 320hk sen e det nog stopp om man vill att agget ska hålla en längre tid samt du kommer att få skit mkt mottryck pga för litet avgashus sad

om du nu ändå har andra stakar i så så köp en annan turbo ett 19t kostar 7-8 tusen så köp ett holset hx35 lr ett hx40 ist kostar hälften sen så får du inte så högt mottryck sen kan du få ut mer hk med dem sniglarna så jobbigt e det väl inte å bygga om dp å ett nytt grenrör?

så om du nu "sparar" 4 k på att köpa ett hyffsat hx35-40 så kan du ju köpa ett extraktor då börjar det ju hända lite grejjer när du gasar ^^

mvh
Senast redigerat av wildboy_87_ (8 december 2008)

Team Björkeryd

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 december 2008
wildboy_87_ skrev:
jo visst ett 19t funkar ju skitbra till ca. 320hk sen e det nog stopp om man vill att agget ska hålla en längre tid samt du kommer att få skit mkt mottryck pga för litet avgashus sad

om du nu ändå har andra stakar i så så köp en annan turbo ett 19t kostar 7-8 tusen så köp ett holset hx35 lr ett hx40 ist kostar hälften sen så får du inte så högt mottryck sen kan du få ut mer hk med dem sniglarna så jobbigt e det väl inte å bygga om dp å ett nytt grenrör?

så om du nu "sparar" 4 k på att köpa ett hyffsat hx35-40 så kan du ju köpa ett extraktor då börjar det ju hända lite grejjer när du gasar ^^

mvh

Har PM:at honom om min turbo, tror den skulle sitta som en smäck.  Den laddar 700rpm tidigare än en HX35 och pumpar luft för 450hk på min fjuttmotor.  Den har 19T:s fördelar med vattenkylning osv, samtidigt som den orkar med mer effekt utan att stressas.

1 062 Inlägg
8 december 2008
jo precis kollar man på en kompressor map på ett 19t så e det ingen mening att ladda över 1.4bar för sen minskar luftmängden så aven om man sätter in 360 graders lager å laddar 2 bar så ger den ju inte mer luft för de wink

va va de för turbo ett gt30/35r lr ???

jo dem funkar ju bra dem me jag har ett gt3782s som ska på min b230 hä hemma ^^

mvh

Team Björkeryd

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 december 2008
wildboy_87_ skrev:
va va de för turbo ett gt30/35r lr ???

Precision SCM 3231, .63 avgashus, 360lager samt vattenkyld core.  svarar snabbare än Gt30/35 och man hamnar inte i surge som med G35:an   (35:an ger förövrigt mer pulver, 657hk på t4)

8 267 Inlägg
8 december 2008
wildboy_87_ skrev:

mvh

Att få en 35:a eller ett 40 att passa är ingen dans på rosor, och att sen bygga ett grenrör för det är inte enkelt. Går ju att montera en 35:a på originalgrenrör med. Men då lär man ju porta upp wastegaten så man kan få ner trycket till vettiga nivåen och så lär man bygga ett nytt motorfäste.
Material till grenrör och en wastegate käkar ju upp vinsten. Men då finns ju som sagt potential för mer effekt. Dock lär man börja ta i beaktning att det är ett 83mm block, så mycket effekt kan ju spännande på fel sätt med.

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 december 2008
Marlboroman skrev:
Dock lär man börja ta i beaktning att det är ett 83mm block,

Kanske vore på sin plats med en brytare på magnetventilen, åka grundladd och 330hk till vardags och 450 på bana?

8 267 Inlägg
8 december 2008
torpis skrev:
Marlboroman skrev:

Kanske vore på sin plats med en brytare på magnetventilen, åka grundladd och 330hk till vardags och 450 på bana?

Det är frågan om... Det här är ju som med stakarna, det finns dem som klarar sig hur fint som helst och det finns dem som spräcker cylinderväggarna med bara ett chip.

113 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
okej, jo jag har hört visa som kör med 500 hk med 83 blocket som inte har förstärkt, men jag har redan köpt s60r grenröret så bygga nytt grenrör känns lite onördigt, sen så tänkte jag att allt ska hålla och att gå igenom besiktningen någolunda bra tongue sen så om ni tycker att jag inte kan något så är detta min första bil jag äger så får lära mig lite. kan man köpa holset för 3000 papp typ? då måste jag ha ny cooler med ju tongue får väl bli en fjut snigel då tongue

1 062 Inlägg
8 december 2008
Marlboroman skrev:
torpis skrev:
Marlboroman skrev:

Det är frågan om... Det här är ju som med stakarna, det finns dem som klarar sig hur fint som helst och det finns dem som spräcker cylinderväggarna med bara ett chip.

det e ju för folk inte vet om det här med mottryck kan nästan lova att dem som skickar ut vevstakar ur blocket på löpande band har laddat mer än 1.5bar med org turbon mad

sålänge man håller motrycket på moderata nivåer så ger sig inte vevstakarna i första taget

mvh
Senast redigerat av wildboy_87_ (8 december 2008)

Team Björkeryd

1 062 Inlägg
8 december 2008
pro_danc3 skrev:
okej, jo jag har hört visa som kör med 500 hk med 83 blocket som inte har förstärkt, men jag har redan köpt s60r grenröret så bygga nytt grenrör känns lite onördigt, sen så tänkte jag att allt ska hålla och att gå igenom besiktningen någolunda bra tongue sen så om ni tycker att jag inte kan något så är detta min första bil jag äger så får lära mig lite. kan man köpa holset för 3000 papp typ? då måste jag ha ny cooler med ju tongue får väl bli en fjut snigel då tongue

om din t04e passar på s60 röret så skulle jag köra på den pga att avgasmottrycket blir inte lika högt å i o med det så behöher du inte ladda lika mkt för samma effekt samt att din motor kommer nog att hålla längre wink

sen när avgasmotrycket har fallit ner så blir det inte lika varmt och då behöver man inte använda lika mkt bensin med andra ord den kommer dra lite mindre soppa men det e nog inte märkbart xD

mvh

Team Björkeryd

KTM 660
537 Inlägg
8 december 2008
Skulle nog också ta någon annan turbo än 19T.
Tycker den har ett väldgt överskattat pris med tanka på den bottnar efter 300 hp

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil

8 267 Inlägg
8 december 2008
pro_danc3 skrev:
kan man köpa holset för 3000 papp typ?

Jag gav 3500 för min HX40

wildboy_87_ skrev:
Marlboroman skrev:
torpis skrev:

det e ju för folk inte vet om det här med mottryck kan nästan lova att dem som skickar ut vevstakar ur blocket på löpande band har laddat mer än 1.5bar med org turbon mad

sålänge man håller motrycket på moderata nivåer så ger sig inte vevstakarna i första taget

mvh

Mottrycket är inte den primära fienden, utan laddtrycket och ojämn kvalite på stakarna. Det finns dem som krökt stakar på bilar som varit helt original. Finns det nåt som definitivt dödar stakarna på vitblock så är det laddtryck på låga varv, men visst mottryck kan spela in.

T04 kan väl va en bra ide, men har man twin-entryhus som det agg som visades i början på denna tråd så lär man gå upp i storlek eftersom ett ett sånt avgsshus blir ineffektivt på en femma. Så ett singel-entry aggregat är ju att föredra.

113 Inlägg
8 december 2008
Trådstartare
få se här om jag fattar något haha tongue som sakt rätt ny om dessa saker ni förklarar men jag gillar att ni svarar på de jag frågar om smile så det har mkt av motryck som gör att motorer går sönder?

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 december 2008
JockeRX7 skrev:
Skulle nog också ta någon annan turbo än 19T.
Tycker den har ett väldgt överskattat pris med tanka på den bottnar efter 300 hp

Turbo-Fredde bänkade sin 850R på 342hk, med större intercooler, 19T och 3" downpipe och originalstakar.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Sök