5382
Sök

Kan detta vara Topplockspackning som har gått?

1 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
Hallå, nu ere så att min faders bil har slutat funka som den ska..
Det är då en Kia sportage, årsmod 2001. Bilen gick i ca 70km/h max en bit tills den stannade
och jag fick komma och hämta honom. Innan dess dog den ett par tre gånger när man körde, men fick igång den och kunde köra hem. Men det var då sista turen som jag fick komma och hämta honom. Vi fick bilen bogserad (stavning? :p) till en verkstad, där dom kom fram till att det var topplockspackingen. Har
aldrig erfarat detta tidigare, och att det endast skulle vara topplockspackningen låter lite konstigt.

Jag märkte att de luktade lite bränt från motorn också när jag hämtade upp honom, och han sa att det "small", precis innan bilen la av. Men är det så att vatten har tagit sig in i någon cylinder och fått motorn att, typ misstända?, och gå på halv effekt?. Då jag mistänker att det var en misständning som var "smällen" som han beskrev..

Så låter det som topplockspackinen i era öron (ögon)? :]
Ett byte av en packning går väll på ca 5000:- också..

Mvh Pirre

1 948 Inlägg
9 december 2008
om du nu misstror dom så kolla om du har olja i kylarvattnet eller vatten i motoroljan... har du det e det mer eller mindre garanterat topplockspackningen.

Rapidoz
688 Inlägg
9 december 2008
baltis skrev:
om du nu misstror dom så kolla om du har olja i kylarvattnet eller vatten i motoroljan... har du det e det mer eller mindre garanterat topplockspackningen.

Men om nu motorn ska ha drunknat så pass hårt att den dött X gånger så lär han se att vatten nivån är en bit under sträcket...

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 december 2008
-Pirre skrev:
Hallå, nu ere så att min faders bil har slutat funka som den ska..
Det är då en Kia sportage, årsmod 2001. Bilen gick i ca 70km/h max en bit tills den stannade
och jag fick komma och hämta honom. Innan dess dog den ett par tre gånger när man körde, men fick igång den och kunde köra hem. Men det var då sista turen som jag fick komma och hämta honom. Vi fick bilen bogserad (stavning? :p) till en verkstad, där dom kom fram till att det var topplockspackingen. Har
aldrig erfarat detta tidigare, och att det endast skulle vara topplockspackningen låter lite konstigt.

Jag märkte att de luktade lite bränt från motorn också när jag hämtade upp honom, och han sa att det "small", precis innan bilen la av. Men är det så att vatten har tagit sig in i någon cylinder och fått motorn att, typ misstända?, och gå på halv effekt?. Då jag mistänker att det var en misständning som var "smällen" som han beskrev..

Så låter det som topplockspackinen i era öron (ögon)? :]
Ett byte av en packning går väll på ca 5000:- också..

Mvh Pirre

Riskebn att en autoriserad KIA-verkstad skulle ha fel på en blockpackning är liten! Även en knickedick verkstad (inget ont mot er inte auktoriserade allbilsmekaniker) lär inte ha fel i den frågan. Kan vara följdskador men toppen måste av i vilket fall!

Kolla olja och vattnet om du har möjlighet! Det borde vara olja i vatten och tvärt om ifall den totalstannat! Går den runt ens?

Senaste blockpackningen jag bytte låg fakturan på 37000 (37 TUSEN) inkl moms, delar och arbete! En vanlig merca sprinter.

Sök