5264
Sök

Orolig tomgång Volvo 740 GL -88

WestlundS
11 december 2008
Trådstartare
Hej! Köpte nyligen min 740 och saker har redan börjat spöka. Häromdagen efter en lång tur med bilen stannade jag till och klev ur men lät bilen stå på tomgång. Då i samma ögonblick som jag närmade mig avgasröret hörde jag hur min bil plötsligt började varva och slå av, precis som om någon suttit i förarstolen och gasat till från kanske 6-700 till 1000 varv och sen ner igen, alltså itne särskilt mycket men ändå väldigt märkbart. Och stundtals vid bottenläget 5-600 (som normalt brukar vara runt 900) skakar det till lite i bilen och jag blir lika rädd varje gång att den ska självdö, vilket inte har hänt ännu. Detta verkar dock enbart hända när motorn blivit varm för på väg till jobbet på morgonen går den som vanligt. Är detta något att vara rädd för? Kommer bilen bara att dö på väg till Skåne över nyår eller är det någon bagatell som är lätt att åtgärda. Har inte pillat något med bilen som vissa andra med samma problem, kan säga att den blev så över en natt, dock är det något som hänt med avgassystemet, det låter lite för mycket även för att vara ett "sportigt" sådant. Den går jämnt när man gasar upp och kör men när man kopplar ur så är man där igen. Kan inte så mycket om bilar så, hjälp sökes! Mvh

243 Inlägg
11 december 2008
Det kan vara tomgångmotorn som håller på att ge sig, men av egna erfarenheter när just 740 beter sig på de viset så brukar det vara vakumläckage eller insugspackning.

Sök