Breddning av fälgar

pumpan Dalarna
15 december 2008 · 156 Inlägg

Kesler skrev:

pumpan skrev:
Går det att centrumvända volvo 240plåt? Skulle vilja se en bild på en sån om de finns?

går väl med alla plåt

Mjo. Men du har ingen bild på sånna eller? smile

Dalarna
Kesler
15 december 2008 · 3 650 Inlägg

pumpan skrev:

Kesler skrev:

pumpan skrev:
Går det att centrumvända volvo 240plåt? Skulle vilja se en bild på en sån om de finns?

går väl med alla plåt

Mjo. Men du har ingen bild på sånna eller? smile

tyvärr, men finns ju redan 2 bilder i tråden..240-740 e ju e princip samma fälg

Senast redigerat av Kesler (15 december 2008)

-Brink-
15 december 2008 · 378 Inlägg

Kesler skrev:

Janosch skrev:

740_Fredde skrev:

Asså är det bara till att vända fälgarna ? Eller måste man svetsa om ? Någon som har en bild på en bil som har centrumvända fälgar ?

Skulle jag också vilja se.. hur fan ser dom ut? tongue

Man skär ut centrum, så bara "fälgkanten" blir kvar..sen vänder man på centrumet och svetsar ihop.

runt 250kr per flåtfälg kostar det att bredda ungefär..dom uppgifterna jag fått ialf. ska också bredda plåtfälgar i vinter

Men finns det nåt smart sätt sen när man ska ha "Centrumet" rakt i "fälgkanten" ?

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.
Nissan 350Z GT "Rocket Bunny" (2003)
Germax
15 december 2008 · 12 086 Inlägg

Du loppar fast ena kanten slår upp fälgen på navet har något o mäter med och loppar dit motsvarande sida så de blir rakt, och resterande. Plocka dän och helsvetsa

Germax
15 december 2008 · 12 086 Inlägg

Här är bild på mina nyligen breddade 15x9"

https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/519131_obto8e.jpg

-Brink-
15 december 2008 · 378 Inlägg

JapMax skrev:
Du loppar fast ena kanten slår upp fälgen på navet har något o mäter med och loppar dit motsvarande sida så de blir rakt, och resterande. Plocka dän och helsvetsa

Men de kan ju aldrig bli 100% rakt. Måste ju börja vobbla i höga hastigheter. Inte för att det går så snabbt me en 740, men ändå.

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.
Nissan 350Z GT "Rocket Bunny" (2003)
-Brink-
15 december 2008 · 378 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/62200/521731_27ghw1.jpg
Till forumet..
Vad är det typ för tum på dessa ?       Har lånat bilden från någon här på garaget. Har glömt vad han heter. Nån som vet ?

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.
Nissan 350Z GT "Rocket Bunny" (2003)
PLPerformance
15 december 2008 · 213 Inlägg

740_Fredde skrev:
[Men de kan ju aldrig bli 100% rakt. Måste ju börja vobbla i höga hastigheter. Inte för att det går så snabbt me en 740, men ändå.

Jag kör med 17" breddade plåtisar på min 740, har inga direkta vibrationer, 200+ har det ju gått nångång utan problem..

Germax
15 december 2008 · 12 086 Inlägg

740_Fredde skrev:

JapMax skrev:
Du loppar fast ena kanten slår upp fälgen på navet har något o mäter med och loppar dit motsvarande sida så de blir rakt, och resterande. Plocka dän och helsvetsa

Men de kan ju aldrig bli 100% rakt. Måste ju börja vobbla i höga hastigheter. Inte för att det går så snabbt me en 740, men ändå.

Vad betyder exakt rakt menar du?
Sålänge en plåtfälg är inom 1-2 mm diff är jag nöjd.

Centreras gör den ju av sig själv, du kan utan problem få in fälgen inom en millimeter på det sättet jag förklara

Cruizr
15 december 2008 · 417 Inlägg

740_Fredde skrev:
Hitta ingen annan sån här tråd så jag gjorde en ny.

Var kan man hitta nån som breddar plåtfälgar inom Skåne ? Eller kan man bredda själv på nåt sätt ? Någon som har något förslag ? Det är 740/940 plåtfälgar som jag hade tänkt att bredda.

Mörarps fälgrikt  http://www.falgrikt.se/

Noggranna & bra priser!

MVh/Jocke

NxV ElectroRaggare
15 december 2008 · 883 Inlägg

Går det att centrumvända en alufälg...?

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
Germax
15 december 2008 · 12 086 Inlägg

NxV skrev:
Går det att centrumvända en alufälg...?

Inte i samma bemärkelse som med plåt då centrumet på en plåt är lös lixom och går att vända om man tar bort svetsfogen. En alufälg är ju helgjuten.

NxV ElectroRaggare
15 december 2008 · 883 Inlägg

JapMax skrev:

NxV skrev:
Går det att centrumvända en alufälg...?

Inte i samma bemärkelse som med plåt då centrumet på en plåt är lös lixom och går att vända om man tar bort svetsfogen. En alufälg är ju helgjuten.

Men firmor som kan svetsa i aluminium?

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
Germax
15 december 2008 · 12 086 Inlägg

NxV skrev:

JapMax skrev:

NxV skrev:
Går det att centrumvända en alufälg...?

Inte i samma bemärkelse som med plåt då centrumet på en plåt är lös lixom och går att vända om man tar bort svetsfogen. En alufälg är ju helgjuten.

Men firmor som kan svetsa i aluminium?

Nej, allså det finns ju inget att dela. Svarva ur hela fälgbanan isf, men då försvinner massa material. Alt gnista ut de.
Det är inte omöjligt men det är ju fruktansvärt mkt merjobb, så mkt att ingen någonsin gjort de troligen. Då är de bra mkt lättare att bredda fälgen utot och smalna av den inot.

Senast redigerat av JapMax (15 december 2008)

NxV ElectroRaggare
15 december 2008 · 883 Inlägg

JapMax skrev:

NxV skrev:

JapMax skrev:

Inte i samma bemärkelse som med plåt då centrumet på en plåt är lös lixom och går att vända om man tar bort svetsfogen. En alufälg är ju helgjuten.

Men firmor som kan svetsa i aluminium?

Nej, allså det finns ju inget att dela. Svarva ur hela fälgbanan isf, men då försvinner massa material. Alt gnista ut de.
Det är inte omöjligt men det är ju fruktansvärt mkt merjobb, så mkt att ingen någonsin gjort de troligen. Då är de bra mkt lättare att bredda fälgen utot och smalna av den inot.

Heh, Okej smile Blir till att bita i det sura äpplet och köpa ett par klara kustomfälgar i rätt storlek big_smile

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Bjork OEM <3
16 december 2008 · 6 957 Inlägg

Kesler skrev:

pumpan skrev:
Går det att centrumvända volvo 240plåt? Skulle vilja se en bild på en sån om de finns?

går väl med alla plåt

De e lite jävligare på en del, titta ibak på svetsfogarna så fattar ni nog..

OEM <3
Bjork OEM <3
16 december 2008 · 6 957 Inlägg

Kesler skrev:

pumpan skrev:

Kesler skrev:
går väl med alla plåt

Mjo. Men du har ingen bild på sånna eller? smile

tyvärr, men finns ju redan 2 bilder i tråden..240-740 e ju e princip samma fälg

Ingen av dom är ju egentligen till 2-700 serien, tror dom båda ska sitta på t.ex. S80..
Dom ja la upp ska sitta på S80 iaf

Gå in på www.garaget.org/Thorsella han e duktig på detta

Senast redigerat av Bjork (16 december 2008)

OEM <3
Joby
28 februari 2009 · 35 Inlägg

men hur är det med en del plåtfälgar jag sett där det helt enkelt inte finns några svetsfogar på baksidan?
har sitter centrumet då fast?

Joby
2 mars 2009 · 35 Inlägg

nån som vet?

Joby
8 mars 2009 · 35 Inlägg

hallå?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang