4904
Sök

Kamrems byte Mazda 323F DOHC 1992

537 Inlägg
16 december 2008
Trådstartare
Tjoooo!

Har en Mazda 323F DOHC från 1992 som alldeles strax ska passera 13.000mil.
Jag har själv haft bilen sedan september och kör den väldigt lite då jag inte har ett sån där biljet för att få ratta bilar. Så medan den ändå står och står tänkte jag att man ju skulle ta och byta kamremen på den. Enligt boken ska den bytas vid 10.000mil. Men eftersom det inte finns några papper på något byte tänkte jag byta den för säkerhetsskull. Jag har ju ändå en ny rem som suttit runt datorskärmen i 2månader men aldrig kommit ut för att byta den.

Nu är det så att jag inte har bytt en kamrem någon gång, eller har vart med 3-4gånger men aldrig under hela processen.

Vad ska jag tänka på? Har någon vänlig själ här tillgång till nått program som verkstäder använder?

Nått annat jag bör byta? Spännaren har jag hört borde bytas. Ska man byta löprullen också?

//Markus

Tillägg: 1.8liter, 16V
Senast redigerat av markuse90 (16 december 2008)

3 235 Inlägg
16 december 2008
Spännrullen och löprulen bör man alltid byta.
Det är egentligen ganska simpelt. Se till att markeringarna på dreven stämmer överens innan du tar av remmen.
Finns det inga markeringar gör dina enga. Är du osäker kan det vara till hjälp att ta bilder under processen, då kan du alltid se på hur det var innan ditt "ingrepp".

På din bil tror jag motorfästet (på höger sida) måte demonteras för att kunna sätta på ny rem, fast ej 100% säker.

Sök