5010
Sök

Volvo Topp 405

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
Tjenare!

Jag ramlade över en 405 topp som aldrig är använd, den är inte klar. Han som jag köpte den av köpte toppar i råvara ( Inte ordninggjorda med alla portar och så ) Och gjorde dom själv. Han drev ett företag som trimmade bilar. Så nu som sagt fick jag tag i en av hans gamla toppar som inte är klar. Toppen är portad och planad. Så jag undrar lite om toppen och dess arbete för att få den att funka.

Kan man fästa fördelaren på långsidan av en sådan topp som jag har i min 740 ?
Är det svårt att passa in kambryggan till en kam ?
Hur mycket kraft kan min bil öka med denna topp och en annan kam, vilken kam har jag inte bestämt mig för än?
Vet ni någon passande kam för att det ska bli fart i skiten ?

Det sitter rostfria ventiler till utloppet och jag vill ha det samma till inloppen, vet ni vart man kan skaffa det ?

Mvh Emil

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
18 december 2008
ne det går inte  att sätta fördelaren på långsidan på toppen  å inte heller på kortsidan där fördelaren sitter på 740:i utan fördelaren måste sitta i blocket om toppen inte är omgjord smile hk är svårt att säga vad du får  men kan tänka mig ca 5-8 hk beroende på kam

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
Okej, hm om inte fördelaren går att sätta som den sitter nu, hur löser jag det då ?

www.garaget.org/Triton

4 001 Inlägg
18 december 2008
Vad menar du med att den inte är ordninggjord i alla portar?
Vad är det för storlek på ventilerna som sitter i nu? (de rostfria avgasventilerna menar jag)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
Ja alltså, han köpte en toppar som inte var något gjort med och gjorde dom iordning själv, bara att han inte har gjort klart denna så det är lite kvar. Storleken på ventilerna nu är 48. Sen har jag tagit reda på mer om tändningen, jag får stoppa i en mellanaxel, slita en frostplugg sen kasta i en annan sort fördelare ( kommer inte ihåg namnet just nu ) Så ska det vara löst sen.

www.garaget.org/Triton

1 062 Inlägg
18 december 2008
har du 48 mm som avgasventil!?!?!?!?!?!?!

Team Björkeryd

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
aa

www.garaget.org/Triton

4 001 Inlägg
19 december 2008
det måste vara insug du menar.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
Avgasporten är väl den med störst ventil ?

www.garaget.org/Triton

4 001 Inlägg
19 december 2008
nej, det är insug som är störst, hur mycket är gjort på toppen och hur mycket behöver göras och vad hade du tänkt dig för övriga grejor på motorn? Effektmål? Vad har du för möjligheter att få hjälp?

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
Jaha okej, aa då är det inloppet som är 48 wink. Det som är gjort är typ alla kanaler, förbränningsrummena är påbörjade. Man behöver putsa till den lite grann och göra en kambrygga efter en kam. Jaa, har inga speciella effektmål, bara den går värr än nu. Har väl tänkt att göra det simpla med lättat svänghjul, annan kam och sånadär grejjer. Jag går år2 på fordonsprogrammet och där inne finns det ett par stycken lärare som trimmar bilar, tex en trimmar ju folkracebilar.

www.garaget.org/Triton

4 001 Inlägg
19 december 2008
TritoN skrev:
göra en kambrygga efter en kam.

Vadå göra en kambrygga? har du inte kamöverfallen?
förbränningsrummena är påbörjade

Förbränningsrummen behöver man inte göra så mycket åt, dom ska inte tas upp för stora. Räkna på kmopressionsförhållandet innan du börjar med det.
Jag går år2 på fordonsprogrammet och där inne finns det ett par stycken lärare som trimmar bilar, tex en trimmar ju folkracebilar.

Fråga ut honom om så mycket som möjligt innan du gör några fel, det är svårt att räta till i efterhand.

Tänk på att försöka få någon att svetsa igen vattenkanalerna och sedan borra upp dom igen så dom blir lite mindre för att undvika att toppen spricker, 405:an är lite känslig för sprickor.

Den toppen du har kan vara alldeles för stor för ditt ändamål, det är inte säkert att motorn kommer att gå bra bara för att det är stora ventiler. Man måste bygga så att allt hänger med annars blir det aldrig bra.

Sök