volvo 945 turbo angånde sätta dumpventil!

Volvo944TDI
18 december 2008 · 57 Inlägg

hallå har en volvo 945 turbo som jag vill sätta dumpventil på men många säger till mig att man inte kan göra det för att där sitter luftmassemätare och då blir det fel med lufte och då får man felkoder säger dom. Kan någon hjälpa mig stämmer detta eller inte?

Mycket tacksam för svar!

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
18 december 2008 · 5 650 Inlägg

VolvoGLT_16valve skrev:
hallå har en volvo 945 turbo som jag vill sätta dumpventil på men många säger till mig att man inte kan göra det för att där sitter luftmassemätare och då blir det fel med lufte och då får man felkoder säger dom. Kan någon hjälpa mig stämmer detta eller inte?

Mycket tacksam för svar!

har inte gjort det själv men har vissa funderningar på och göra de när de finns pengar övertill de

de som jag har hört e ju att man ska ha återcirkulerande dump och att tomgångs motorerna har en viss anledning och ge upp och har man bara öppen blire skit av allt av det jag har hört

sen har jag hört att vissa påstår man ska ta bort orginal dumpen och köra bara återcirkluerande andra påstår tvärt om


så mmkt folk som säger olika=S

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
ozzy ★★★★★
18 december 2008 · 455 Inlägg

volvo_dude skrev:

VolvoGLT_16valve skrev:
hallå har en volvo 945 turbo som jag vill sätta dumpventil på men många säger till mig att man inte kan göra det för att där sitter luftmassemätare och då blir det fel med lufte och då får man felkoder säger dom. Kan någon hjälpa mig stämmer detta eller inte?

Mycket tacksam för svar!

har inte gjort det själv men har vissa funderningar på och göra de när de finns pengar övertill de

de som jag har hört e ju att man ska ha återcirkulerande dump och att tomgångs motorerna har en viss anledning och ge upp och har man bara öppen blire skit av allt av det jag har hört

sen har jag hört att vissa påstår man ska ta bort orginal dumpen och köra bara återcirkluerande andra påstår tvärt om


så mmkt folk som säger olika=S

jag skulle ju rekomendera en återcirkulerande, inte orginalen, för köper du en återcirkulerande skonar du inte bara turbon, utan även IC'n en hel del vilket du inte gör med den som sitter original på turbon.

Volvo944TDI
18 december 2008 · 57 Inlägg

okej.. men var hittar man orginalen kollade lite på det idag men hitta inte den? :S

Volvo_Mannen Volvoskadad
18 december 2008 · 6 017 Inlägg

orginal historian duger fint! om man inte har massa effekt, körde de med min 940 me ca 200hk, med öppet filter får man ett skönt dumljud av orginal dumpen

Jonas
Micke754 Diktator
18 december 2008 · 433 Inlägg

Får man fråga varför ICn skulle ta stryk av orginaldumpen? Det sitter en återcirkulerande dump orginal..... Antar att det är pyset du är ute efter och då ska du ha en såkallad "hybrid dump" som både återcirkulerar och släpper ut lite. (så man får ljudet...) Så köp dig en hybriddump så ska du se att det blir finfint, big_smile

Varför köra sakta när man kan köra fort?
Volvo_Mannen Volvoskadad
18 december 2008 · 6 017 Inlägg

VolvoGLT_16valve skrev:
okej.. men var hittar man orginalen kollade lite på det idag men hitta inte den? :S

sitter på torbon, och är rund och har en vaccumslang till sig

Jonas
Volvo944TDI
18 december 2008 · 57 Inlägg

Man får inga problem med luftmassemätaren och man får inga fel koder om man köper en hybriddump då?

Ricky
18 december 2008 · 1 062 Inlägg

VolvoGLT_16valve skrev:
okej.. men var hittar man orginalen kollade lite på det idag men hitta inte den? :S

här ser du orginal dumpen på en 940 turbo.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1883/430880_bbfpik.jpg

Senast redigerat av Ricky (18 december 2008)

ozzy ★★★★★
18 december 2008 · 455 Inlägg

Micke754 skrev:
Får man fråga varför ICn skulle ta stryk av orginaldumpen? Det sitter en återcirkulerande dump orginal..... Antar att det är pyset du är ute efter och då ska du ha en såkallad "hybrid dump" som både återcirkulerar och släpper ut lite. (så man får ljudet...) Så köp dig en hybriddump så ska du se att det blir finfint, big_smile

altså original dumpen sitter på turbon. altså måste all tryckluft åka tillbaka genom ic'n sen till turbon, vilket det inte gör om man köper en återcirkulerande o sätter mellan spjällhuset o ic'n.

Volvo944TDI
18 december 2008 · 57 Inlägg

Man får inga problem med luftmassemätaren och man får inga fel koder om man köper en hybriddump då?

byter man ut den som sitter där då eller vadå?

Micke754 Diktator
18 december 2008 · 433 Inlägg

Har du dumpen på turbon som bilden visar måste du köpa ett såkallat "dumplock" så att det inte blir ett gapande hål där bara. tongue och nej, du skadar ingenting för att du kör med en hybriddump.. Kör du med en endast öppen dump så får luftmassemätaren fel värden då den räknar med att den ska få den återcirkulerade laddluften vid spjällstängning...

Varför köra sakta när man kan köra fort?
ozzy ★★★★★
18 december 2008 · 455 Inlägg

VolvoGLT_16valve skrev:
Man får inga problem med luftmassemätaren och man får inga fel koder om man köper en hybriddump då?

byter man ut den som sitter där då eller vadå?

du får köpa ett så kallat "dump lock" o sätta istället för original dumpen.

Volvo944TDI
18 december 2008 · 57 Inlägg

okej.. men var kopplar jag in hybriddumpen då? vilka slangar? gärna bild om det går

Volvo_Mannen Volvoskadad
18 december 2008 · 6 017 Inlägg

ozzy skrev:

Micke754 skrev:
Får man fråga varför ICn skulle ta stryk av orginaldumpen? Det sitter en återcirkulerande dump orginal..... Antar att det är pyset du är ute efter och då ska du ha en såkallad "hybrid dump" som både återcirkulerar och släpper ut lite. (så man får ljudet...) Så köp dig en hybriddump så ska du se att det blir finfint, big_smile

altså original dumpen sitter på turbon. altså måste all tryckluft åka tillbaka genom ic'n sen till turbon, vilket det inte gör om man köper en återcirkulerande o sätter mellan spjällhuset o ic'n.

okej, är inte ic gjord för att luft ska flöda igenom den?!

Jonas
Micke754 Diktator
18 december 2008 · 433 Inlägg

Du får kapa isär en orginal tryckslang och sätta ett rör med en slanganslutning. där monterar du trycksidan på dumpen.. Sen drar du återcirkuleringssidan bort till luftburken där orginaldumpens återcirkuleringsslang går in... ska se om jag har nån bild...

Varför köra sakta när man kan köra fort?
ozzy ★★★★★
18 december 2008 · 455 Inlägg

VolvoGLT_16valve skrev:
okej.. men var kopplar jag in hybriddumpen då? vilka slangar? gärna bild om det går

på tryckröret mellan ic och spjällhuset sätter du dumpen på. o återcirkulerings slangen tillbaka till röret/slangen mellan turbon och luftfiltret

Volvo944TDI
18 december 2008 · 57 Inlägg

är där ingen som har bild på det ?

ozzy ★★★★★
18 december 2008 · 455 Inlägg

Volvo__Mannen skrev:

ozzy skrev:

Micke754 skrev:
Får man fråga varför ICn skulle ta stryk av orginaldumpen? Det sitter en återcirkulerande dump orginal..... Antar att det är pyset du är ute efter och då ska du ha en såkallad "hybrid dump" som både återcirkulerar och släpper ut lite. (så man får ljudet...) Så köp dig en hybriddump så ska du se att det blir finfint, big_smile

altså original dumpen sitter på turbon. altså måste all tryckluft åka tillbaka genom ic'n sen till turbon, vilket det inte gör om man köper en återcirkulerande o sätter mellan spjällhuset o ic'n.

okej, är inte ic gjord för att luft ska flöda igenom den?!

jo men man skonar den ju en hel del genom att inte tryckluften som precis passerat ska komma tillbaka igen med en stöt. och med en 940 original ic av plast lär ju inte hålla för allt för höga laddtryck, men en i alu håller säker bättre

Micke754 Diktator
18 december 2008 · 433 Inlägg

ICn tar ju inte skada för att luften går tillbaka genom den... Den är ju för fan byggd för att luften ska gå igenom?!?!  Visserligen inte returluften men luft som luft.. Är ju mindre tryck i returluften än vad det är i själva tryckluften som turbon laddar... Däremot ska man ha dumpen så nära spjällhus som möjligt för att returluften ska evakueras så snabbt som möjligt...

Varför köra sakta när man kan köra fort?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang