5000
Sök

Hur länge kan man köra utan generator rem?

1 364 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
skulle starta min lila crx som ståt i ett år orörd köpte nytt batteri å den starta direkt! men generatoremen var så spruken att den gick av:/ så min fråga e hur länge kan man köra utan generatorrem? och testade att snurra på min generator men den satt helt fast?:S varför?

1 122 Inlägg
19 december 2008
vet att med lysen på osv.. 20-30min sen laddade 240n ur

gasa nu foer faen!

Teknik Informatör
371 Inlägg
19 december 2008
generatorn har säkert skurit i lagren försök få tag i en annan begagnad nog smidigast...

sen hur långt man kan göra det är ju svårt att säga...allt är olika beroende på hur mkt ström bilen behöver...hur långt behöver du flytta på bilen då?

BMW E3 it takes one to catch one :)

Aktad Medlem
301 Inlägg
19 december 2008
Lägger in en varning för någon som söker upp denna tråd någon gång i framtiden..

**** Vissa bilar driver även vattenpumpen med generatorremmen. ****

Följ strömmen..
233 Inlägg
19 december 2008
Generatorn har dessvärre expanderat. Det är väldigt vanligt på japanska bilar med generator av fabrikat Nippon Denso. Om du tittar på generatorn kommer du se att den har spruckit. Enda alternativet är att byta generator.

1 364 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
Okej åker la på att byta den då om jag inte skrotar bilen tongue men på denna bilden driver den endast generatorn å inte vatten pumpen:P

1 364 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
Är det samma generator på alla gammla hondor tro?

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
19 december 2008
mer eller mindre, så länge du hittar en som passar i fästena samt har rätt ofset till remhjulet och är för 12V så är det bara att sätta dit (och sätta kontakterna rätt)

Följ strömmen..
233 Inlägg
19 december 2008
Beangt skrev:

Nej, viktigt att du kollar vilka anslutningar du har. Vissa har datauttag andra saknar detta. Kontakterna ser dock lika ut så var noga.

1 364 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
Startmotorpunktse skrev:
Beangt skrev:

Nej, viktigt att du kollar vilka anslutningar du har. Vissa har datauttag andra saknar detta. Kontakterna ser dock lika ut så var noga.

Okej Tack till allla svar!

21 761 Inlägg
19 december 2008
Angående den första frågan, dvs hur länge man kan köra utan generatorrem, så finns det på startbatterierna ibland en angivelse som heter "RC" (Reserve Capacity). Den anger hur länge batteriet kan ge ut 25 A konstant innan batterispänningen har sjunkit ner till 10,5 V.

Värdet anges i minuter, ett 55 Ah batteri kan ha ca 90-95 minuter i RC och ett 70 Ah kan ha ca 120 minuter. Det varierar förstås mellen olika batterimodeller. RC-värdet förutsätter att batteriet är fulladdat och att omgivningstemperaturen är +25 grader.

När batterispänningen har sjunkit ner till 10,5 V med 25 A belastning så anses det vara 100% urladdat. Det finns dock ofta en del ström kvar, men startmotorn orkar normalt sett inte dra runt. Observera att 100% urladdning inte innebär att batteriet är totalt tomt, typ 0 V, så är det inte. smile

Vitsen med RC-värdet är faktiskt att visa hur länge man kan köra med en generatorrem borta, man har då tagit 25 A som ett riktvärde för en bils strömförbrukning. Denna mätangivelse har ju några år på nacken, därför kan det vara lite missvisande på en ny bil med mycket elektronik som måste vara igång för att motorn ska fungera.

Sök