2034
Sök

Bränslepump? Opel Corsa

35 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
Bilen hackade och motorn kunde bara dö. Kollade upp det hos en "jalla jalla mekaniker" han sa att det är bränslepumpen eller filtret som är fuckat. Köpte en ny pump och bad honom montera.

Funkade klockrent i ca 2 v, sen började bilen hacka ibland. Sen när jag tankade bilen så tillkom ett skumt tjutande ljud (piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii). Försökte lokalisera ljudkällan, men kom fram till att det är typ i mitten av bilen lr nåt.

Igår började motorn krångla igen, motorn dör helt o hållet stup i kvarten.
De konstiga är att den oftast dör när kopplingen är i....??? hmm

Åkte tillbaka till jalla jalla snubben, han visste inte vad det kan vara, men han skulle kika på de.
När jag berättade om de skumma piiipet så sa han att det är bränslepumpen igen?!

Någon som vet va detta handlar om?

// Benji

Entreprenör
1 784 Inlägg
19 december 2008
Shamborak skrev:
Bilen hackade och motorn kunde bara dö. Kollade upp det hos en "jalla jalla mekaniker" han sa att det är bränslepumpen eller filtret som är fuckat. Köpte en ny pump och bad honom montera.

Funkade klockrent i ca 2 v, sen började bilen hacka ibland. Sen när jag tankade bilen så tillkom ett skumt tjutande ljud (piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii). Försökte lokalisera ljudkällan, men kom fram till att det är typ i mitten av bilen lr nåt.

Igår började motorn krångla igen, motorn dör helt o hållet stup i kvarten.
De konstiga är att den oftast dör när kopplingen är i....??? hmm

Åkte tillbaka till jalla jalla snubben, han visste inte vad det kan vara, men han skulle kika på de.
När jag berättade om de skumma piiipet så sa han att det är bränslepumpen igen?!

Någon som vet va detta handlar om?

Kan bli sånt piiip om de e stopp nånstans i soppaledningen..kommit nå flagor eller så...pumpen blir överbelastad..därav pipet..skit i tanken som proppat igen filtret..(igen)...?

35 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
hmm jag har faktiskt ingen aning. men skumt att det har funkat klockrent innan.....sen när jag tankade, då kom pipet....sen börja bilen hoppa lite....o nu dör motorn hela jävla tiden. Jag har förstått att det är nånting med bränsletillförseln iallafall. Man är ju en fattig student, lämnar in bilen till billigaste mekanikern man kan hitta. Men men....får höra va han har o säga denna gång. När han bytte pumpen åt mig så hade jag köpt ett nytt filter också....sa åt honom att byta båda. Men han bytte inte filtret, han sa att det inte behövdes :S

// Benji

Entreprenör
1 784 Inlägg
19 december 2008
Shamborak skrev:
hmm jag har faktiskt ingen aning. men skumt att det har funkat klockrent innan.....sen när jag tankade, då kom pipet....sen börja bilen hoppa lite....o nu dör motorn hela jävla tiden. Jag har förstått att det är nånting med bränsletillförseln iallafall. Man är ju en fattig student, lämnar in bilen till billigaste mekanikern man kan hitta. Men men....får höra va han har o säga denna gång. När han bytte pumpen åt mig så hade jag köpt ett nytt filter också....sa åt honom att byta båda. Men han bytte inte filtret, han sa att det inte behövdes :S

Kan vara risk att det är just filtret som är tätt... ;-)

35 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
har varit hos killen som bytte pumpen åt mig. Den här gången sa han att det är något elektronikfel. Han hade tydligen kollat bränsle flödet och tändningen, inget fel på de. Nånting med elektroniken säger han.......för övrigt startar inte bilen alls nu. den försöker lite lätt, men ger upp ganska fort.

// Benji

Entreprenör
1 784 Inlägg
20 december 2008
Shamborak skrev:
har varit hos killen som bytte pumpen åt mig. Den här gången sa han att det är något elektronikfel. Han hade tydligen kollat bränsle flödet och tändningen, inget fel på de. Nånting med elektroniken säger han.......för övrigt startar inte bilen alls nu. den försöker lite lätt, men ger upp ganska fort.

Ja du..jäkligt svårt på avstånd...men de verkar ändå som nåt med pumpen eller filtret. kolla stiften vilken färg dom har och om dom är torra eller blöta..! så kan man avgöra om den får soppa eller inte.

35 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
hmm okej....ska kika på hur stiften ser ut o hur våta de är tongue
Dock står bilen kvar hos snubben, så får väll ta en promenad dit och kika. Pumpen verkar funka som den ska, hör hur den kör igång i samband med att jag vrider om nyckeln.

Min förhoppning var att någon skulle ha eller tidigare haft samma problem, hade varit klockrent då.

// Benji

Entreprenör
1 784 Inlägg
20 december 2008
Shamborak skrev:
hmm okej....ska kika på hur stiften ser ut o hur våta de är tongue
Dock står bilen kvar hos snubben, så får väll ta en promenad dit och kika. Pumpen verkar funka som den ska, hör hur den kör igång i samband med att jag vrider om nyckeln.

Min förhoppning var att någon skulle ha eller tidigare haft samma problem, hade varit klockrent då.

Jo jag förstår de men här verkar de handla mest om volvo och saab sååå.. de blir mycket gissningar ifrån punktering till skrota bilen.!

35 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
Nu har de hänt lite saker me bilen. Fick lämna in den hos opel, för att göra en felsökning. De bytte rotor och så skulle bilen funka. Men när jag skulle köra hem den, så startade inte bilen, lät precis som innan. Då fick dem kika på den igen, och sen bytte dem tändstift....men kände att bilen fortf inte är helt korrekt. bilen går inte jämt på tomgång, och enligt dem så ska den "pluddra". Jag märkte ingenting konstigt med körningen, bara att den går ojämt på tomgång. Opel-killen påstår att det är Tändspolen som krånglar. Jag har ingen aning om vad spolen har för funktion eller hur det blir om den pajar. Några tips? Ska jag lita på Opel och byta spolen eller?

// Benji

Sök