Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Oreggad Ruter Knekt
20 november 2023 · 653 Inlägg

Fimothy skrev:

Duvetdet skrev:

Fimothy skrev:
Hallå folket!

Tog idag över en vit gammal tysk (Golf 2 -89) och vill såklart, utöver allt annat, ha lite bättre ljud än de totaltorkade 3,5" fram vid rutan, heldöda 4x6 bak i bagaget och någon CD-stereo från tidigt 2000-tal.

Min fråga då, jag är rätt säker på att denna bil inte har tändningsström till stereon då jag måste slå på och stänga av den manuellt varje gång jag kör bil. Tänkte slänga i något modernare med Bluetooth i alla fall och undrade således vartifrån man bäst tar tändningsström? Vill inte behöva krångla mer än nödvändigt sen när jag ska dra remote till slutsteg osv, så skulle vara skönt att ha stereon på tändningen.

Har aldrig pillat med el i en bil mer än att koppla in och dra plus/jord till slutsteg så är rädd för att göra något knas!

Tack på förhand,

Fimothy

Remote till amp samt 12v+ till stereo med vippbrytare + b+ med säkring från batteriet till amp+stereo skulle jag dragit. Så slår du på allt med en knapp och kopplar allt ljud förbi bilens original, så slipper du också snustorra kablar som kan ge distortion.

Det låter ju som en rimlig lösning faktiskt. Har du något tips på en sådan brytare? Inte jättehaj på el så tar gärna all hjälp jag kan få smile Är nog kompetent nog att koppla det utan att elda upp något eller ge mig själv en kyss, men just vad jag behöver som är lite oklart!

Sett något som heter säkringstjuv, skulle en sådan funka om man bara vill dra något till stereon separat? Såg smidigt ut om inte annat smile

Vanlig dvärgbrytare skulle nog funkat. Men ska du plocka upp allt på biltema så heter det just det. Vippströmbrytare. Kabeldragning och allt klart till säkring, stereo, högtalare o amp lär gå på några hundra. Men det är det värt om du får det bra, så funkar det alla gånger. Bra att dra kabel "rätt" första gången också, så slipper du metervis av kabeltrassel senare...

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Fimothy
21 november 2023 · 4 Inlägg

Duvetdet skrev:

Fimothy skrev:

Duvetdet skrev:

Remote till amp samt 12v+ till stereo med vippbrytare + b+ med säkring från batteriet till amp+stereo skulle jag dragit. Så slår du på allt med en knapp och kopplar allt ljud förbi bilens original, så slipper du också snustorra kablar som kan ge distortion.

Det låter ju som en rimlig lösning faktiskt. Har du något tips på en sådan brytare? Inte jättehaj på el så tar gärna all hjälp jag kan få smile Är nog kompetent nog att koppla det utan att elda upp något eller ge mig själv en kyss, men just vad jag behöver som är lite oklart!

Sett något som heter säkringstjuv, skulle en sådan funka om man bara vill dra något till stereon separat? Såg smidigt ut om inte annat smile

Vanlig dvärgbrytare skulle nog funkat. Men ska du plocka upp allt på biltema så heter det just det. Vippströmbrytare. Kabeldragning och allt klart till säkring, stereo, högtalare o amp lär gå på några hundra. Men det är det värt om du får det bra, så funkar det alla gånger. Bra att dra kabel "rätt" första gången också, så slipper du metervis av kabeltrassel senare...

Håller helt med, gör det hellre korrekt och lätt att serva på en gång. Tack för hjälpen, nu har jag en shoppinglista! smile

Lukas01
28 december 2023 · 7 Inlägg

Hejsan jag har nyligen köpt in en till baslåda till min a traktor som jag ska installera men jag undrar hur ska mina basar vara placerade om jag vill få bra bas i bilen. För jag undrar om det kommer låta annorlunda när jag bara sätter in en till eller om det kommer låta bättre?
Två styckna 12 tums baslådor
Volvo v70
Behöver veta om jag istället om det jag skrev är för komplicerat ska istället ställa dem uppåt så de är riktade uppåt?

Hemmamek
6 januari · 159 Inlägg

Lukas01 skrev:
hur ska mina basar vara placerade om jag vill få bra bas i bilen.

Detta blir ett tips som kanske låter meningslöst, men testa helt enkelt. Sätt baslådorna på olika ställen, i olika riktningar och se om det blir någon skillnad.

Finns några generalla rekommendationer beroende  på biltyp som jag inte har i huvudet, men finns i någon av de klistrade infotrådarna här.
Tror det var typ:
Kombi = långt bakåt och riktad bakåt.
Småbil "kombi" med vinkel på luckan = riktad snett uppåt så att basen blir placerad som i botten av en tratt in i kupen.
Sedan = in genom skidlucka/upp genom hatthylla.

Oreggad Ruter Knekt
7 januari · 653 Inlägg

Hemmamek skrev:

Lukas01 skrev:
hur ska mina basar vara placerade om jag vill få bra bas i bilen.

Detta blir ett tips som kanske låter meningslöst, men testa helt enkelt. Sätt baslådorna på olika ställen, i olika riktningar och se om det blir någon skillnad.

Finns några generalla rekommendationer beroende  på biltyp som jag inte har i huvudet, men finns i någon av de klistrade infotrådarna här.
Tror det var typ:
Kombi = långt bakåt och riktad bakåt.
Småbil "kombi" med vinkel på luckan = riktad snett uppåt så att basen blir placerad som i botten av en tratt in i kupen.
Sedan = in genom skidlucka/upp genom hatthylla.

Tumregel: Ljud studsar. Kombi kan den vara riktad bak utan att det blir mer ljud utåt. Sedan ska den riktas framåt, småbil likaså, "hatchback" (saab 900) kan dock ha riktad uppåt, då det som du säger vinklas som en tratt.

Skåpbil är rätt svårt att få till en bra bas i, obehagligt om den är för nära förarsätet och för långt bort så fortplantar sig ljudet utanför bilen allt för mycket för att man vill ha lagom med bas. Enda alternativet är helt enkelt en ett större baselement big_smile

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
SportPilot Ubåtsingenjör
8 januari · 7 232 Inlägg

Kanske helt fel tråd men gör ett försök smile

Jag ska bygga en tv bänk med inbyggda högtalare, tanken är att dessa ska fungera som tv ljud. Är inte speciellt sugen på en ljudlimpa på väggen och sambon vägrar att ha mina golvhögtalare i vardagsrummet sad

Vad rekommenderar ni för prylar? Det ska vara i kategorin prisvärt. Förstärkare har jag, så det jag behöver är element och fördelningsfilter

Har dessa grejerna liggande https://www.ullareddigital.se/bilstereo … o-as-ref63

Hade det varit vettigt att använda? Ligger bara i en låda annars

Har denna basen liggandes också https://www.ullareddigital.se/bilstereo … ef15d2-spl

Förstärkaren är en Harman Kardon avr 3000

Senast redigerat av SportPilot (8 januari )

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Oreggad Ruter Knekt
8 januari · 653 Inlägg

SportPilot skrev:
Kanske helt fel tråd men gör ett försök smile

Jag ska bygga en tv bänk med inbyggda högtalare, tanken är att dessa ska fungera som tv ljud. Är inte speciellt sugen på en ljudlimpa på väggen och sambon vägrar att ha mina golvhögtalare i vardagsrummet sad

Vad rekommenderar ni för prylar? Det ska vara i kategorin prisvärt. Förstärkare har jag, så det jag behöver är element och fördelningsfilter

Har dessa grejerna liggande https://www.ullareddigital.se/bilstereo … o-as-ref63

Hade det varit vettigt att använda? Ligger bara i en låda annars

Har denna basen liggandes också https://www.ullareddigital.se/bilstereo … ef15d2-spl

Förstärkaren är en Harman Kardon avr 3000

8Ω, 40W (front), 40W (center), 40W (rear), coaxial, optical.

Det du länkar till har
2 x 2 Ω ("mid") 1000W (skulle elda upp slutsteget och inte ge alls bra ljud pga effektkravet innan steget brinner). Den andra har inte ens specifikationer vad den kör i för impedans eller watt.

Det jag skulle valt (rent ur arslet, inte kollat något närmare)
2st https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a … 28f-8.html
2st https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a … -8-7-.html
1696kr.
Och kört en i varje kanal om du kopplar om så front/rear/center blir höger/vänster istället (annars får du rätt trist ljud hur du än gör). Lär ge mer "bäng for da buxx" än att testa elda upp ditt slutsteg.
Bättre element funkar inte bättre än mediokra om man har fel slutsteg.

Senast redigerat av Duvetdet (8 januari )

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Hemmamek
9 januari · 159 Inlägg

Någon som vet ett vettigt sätt att dämpa diskanter? Mina sitter i dörrarna men jag tycker de ofta blir på tok för vassa. Att de är de som begränsar lyssnings volymen. Har redan sänkt dem hyfsat mycket i stereon (-4/-6).

Fundrar på att stoppa in något skumgummi. Tycker det har blivit bättre då jag hängt vantarna över dem nämligen.
Finns något annat bra sätt tro?

Oreggad Ruter Knekt
9 januari · 653 Inlägg

Hemmamek skrev:
Någon som vet ett vettigt sätt att dämpa diskanter? Mina sitter i dörrarna men jag tycker de ofta blir på tok för vassa. Att de är de som begränsar lyssnings volymen. Har redan sänkt dem hyfsat mycket i stereon (-4/-6).

Fundrar på att stoppa in något skumgummi. Tycker det har blivit bättre då jag hängt vantarna över dem nämligen.
Finns något annat bra sätt tro?

Vanliga människor sätter väl in korrekt kondning istället för ullvantar i elementet. Då ingen vet vad du har för skit nu så kan ingen direkt svara dig vad du ska göra. Du får läsa på eller ge det till någon butik i jobb. Tror att -12db är ganska vanligt. Säker att inte diskanten gått sönder nu?

Senast redigerat av Duvetdet (9 januari )

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Lukas01
9 januari · 7 Inlägg

Duvetdet skrev:

Hemmamek skrev:

Lukas01 skrev:
hur ska mina basar vara placerade om jag vill få bra bas i bilen.

Detta blir ett tips som kanske låter meningslöst, men testa helt enkelt. Sätt baslådorna på olika ställen, i olika riktningar och se om det blir någon skillnad.

Finns några generalla rekommendationer beroende  på biltyp som jag inte har i huvudet, men finns i någon av de klistrade infotrådarna här.
Tror det var typ:
Kombi = långt bakåt och riktad bakåt.
Småbil "kombi" med vinkel på luckan = riktad snett uppåt så att basen blir placerad som i botten av en tratt in i kupen.
Sedan = in genom skidlucka/upp genom hatthylla.

Tumregel: Ljud studsar. Kombi kan den vara riktad bak utan att det blir mer ljud utåt. Sedan ska den riktas framåt, småbil likaså, "hatchback" (saab 900) kan dock ha riktad uppåt, då det som du säger vinklas som en tratt.

Skåpbil är rätt svårt att få till en bra bas i, obehagligt om den är för nära förarsätet och för långt bort så fortplantar sig ljudet utanför bilen allt för mycket för att man vill ha lagom med bas. Enda alternativet är helt enkelt en ett större baselement big_smile

Så ska jag då ha en bas riktad bakåt och en riktad framåt i min a traktor och kommer det låta bra alltså att ingen av basarna kommer låta konstigt för att ljudet kommer senare fram till öronen?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 januari · 13 744 Inlägg

Lukas01 skrev:

Duvetdet skrev:

Hemmamek skrev:

Detta blir ett tips som kanske låter meningslöst, men testa helt enkelt. Sätt baslådorna på olika ställen, i olika riktningar och se om det blir någon skillnad.

Finns några generalla rekommendationer beroende  på biltyp som jag inte har i huvudet, men finns i någon av de klistrade infotrådarna här.
Tror det var typ:
Kombi = långt bakåt och riktad bakåt.
Småbil "kombi" med vinkel på luckan = riktad snett uppåt så att basen blir placerad som i botten av en tratt in i kupen.
Sedan = in genom skidlucka/upp genom hatthylla.

Tumregel: Ljud studsar. Kombi kan den vara riktad bak utan att det blir mer ljud utåt. Sedan ska den riktas framåt, småbil likaså, "hatchback" (saab 900) kan dock ha riktad uppåt, då det som du säger vinklas som en tratt.

Skåpbil är rätt svårt att få till en bra bas i, obehagligt om den är för nära förarsätet och för långt bort så fortplantar sig ljudet utanför bilen allt för mycket för att man vill ha lagom med bas. Enda alternativet är helt enkelt en ett större baselement big_smile

Så ska jag då ha en bas riktad bakåt och en riktad framåt i min a traktor och kommer det låta bra alltså att ingen av basarna kommer låta konstigt för att ljudet kommer senare fram till öronen?

du ska aldrig ha basar på olika sidor av en baslåda.. dom ska sitta på samma sida..  på en a-traktor skulle jag köra dom mot förarstolen.  pga hur bilen ser ut..   
då har du bra luftspalt mellan framstolarna och baslådan.   att man kör basarna bakåt med fördel i en kombi är för att baksätet sitter där och derför blir det bättre på en kombi med basarna bakåt men du har inget baksäte och då sitter basarn bäst framåt. 
samma sak som man får göra med en sedan  för att det är mer hinder bakåt än framåt

basar ska jobba så obehindrat som möjligt.   men i en bil finns det begränsingar pga utformningen.. 

och bygg ljudet för dig i fordonet inte hur det låter utanför..  för det är inte där du är endå..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hemmamek
9 januari · 159 Inlägg

Duvetdet skrev:

Hemmamek skrev:
Någon som vet ett vettigt sätt att dämpa diskanter? Mina sitter i dörrarna men jag tycker de ofta blir på tok för vassa. Att de är de som begränsar lyssnings volymen. Har redan sänkt dem hyfsat mycket i stereon (-4/-6).

Fundrar på att stoppa in något skumgummi. Tycker det har blivit bättre då jag hängt vantarna över dem nämligen.
Finns något annat bra sätt tro?

Vanliga människor sätter väl in korrekt kondning istället för ullvantar i elementet. Då ingen vet vad du har för skit nu så kan ingen direkt svara dig vad du ska göra. Du får läsa på eller ge det till någon butik i jobb. Tror att -12db är ganska vanligt. Säker att inte diskanten gått sönder nu?

Det är givetvis delningsfilter till dem. Trodde det var givet hmm
Tycker ändå de är för skarpa.

Är ett kitsystem, Pioneer TS-A1600C.

Lukas01
9 januari · 7 Inlägg

Growe skrev:

Lukas01 skrev:

Duvetdet skrev:

Tumregel: Ljud studsar. Kombi kan den vara riktad bak utan att det blir mer ljud utåt. Sedan ska den riktas framåt, småbil likaså, "hatchback" (saab 900) kan dock ha riktad uppåt, då det som du säger vinklas som en tratt.

Skåpbil är rätt svårt att få till en bra bas i, obehagligt om den är för nära förarsätet och för långt bort så fortplantar sig ljudet utanför bilen allt för mycket för att man vill ha lagom med bas. Enda alternativet är helt enkelt en ett större baselement big_smile

Så ska jag då ha en bas riktad bakåt och en riktad framåt i min a traktor och kommer det låta bra alltså att ingen av basarna kommer låta konstigt för att ljudet kommer senare fram till öronen?

du ska aldrig ha basar på olika sidor av en baslåda.. dom ska sitta på samma sida..  på en a-traktor skulle jag köra dom mot förarstolen.  pga hur bilen ser ut..   
då har du bra luftspalt mellan framstolarna och baslådan.   att man kör basarna bakåt med fördel i en kombi är för att baksätet sitter där och derför blir det bättre på en kombi med basarna bakåt men du har inget baksäte och då sitter basarn bäst framåt. 
samma sak som man får göra med en sedan  för att det är mer hinder bakåt än framåt

basar ska jobba så obehindrat som möjligt.   men i en bil finns det begränsingar pga utformningen.. 

och bygg ljudet för dig i fordonet inte hur det låter utanför..  för det är inte där du är endå..

Tack så jag har inte plats för 4 basar som kan vara riktade mot förarstolen så då kan jag väll lägga dem så att de riktas uppåt och blir väl bäst för jag har en baslåda somm är riktad och jag kommer inte få plats med en till.
Så hur ska jag göra så som jag skrev eller några andra tips ni har?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 januari · 13 744 Inlägg

Lukas01 skrev:

Growe skrev:

Lukas01 skrev:

Så ska jag då ha en bas riktad bakåt och en riktad framåt i min a traktor och kommer det låta bra alltså att ingen av basarna kommer låta konstigt för att ljudet kommer senare fram till öronen?

du ska aldrig ha basar på olika sidor av en baslåda.. dom ska sitta på samma sida..  på en a-traktor skulle jag köra dom mot förarstolen.  pga hur bilen ser ut..   
då har du bra luftspalt mellan framstolarna och baslådan.   att man kör basarna bakåt med fördel i en kombi är för att baksätet sitter där och derför blir det bättre på en kombi med basarna bakåt men du har inget baksäte och då sitter basarn bäst framåt. 
samma sak som man får göra med en sedan  för att det är mer hinder bakåt än framåt

basar ska jobba så obehindrat som möjligt.   men i en bil finns det begränsingar pga utformningen.. 

och bygg ljudet för dig i fordonet inte hur det låter utanför..  för det är inte där du är endå..

Tack så jag har inte plats för 4 basar som kan vara riktade mot förarstolen så då kan jag väll lägga dem så att de riktas uppåt och blir väl bäst för jag har en baslåda somm är riktad och jag kommer inte få plats med en till.
Så hur ska jag göra så som jag skrev eller några andra tips ni har?

bygg en anpassad låda för bilen det är en Atraktor och då bygger du bara en vägg och monterar alla basar du får lätt plats med 4st 15"  i en normal stor bil

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Lukas01
9 januari · 7 Inlägg

Growe skrev:

Lukas01 skrev:

Growe skrev:

du ska aldrig ha basar på olika sidor av en baslåda.. dom ska sitta på samma sida..  på en a-traktor skulle jag köra dom mot förarstolen.  pga hur bilen ser ut..   
då har du bra luftspalt mellan framstolarna och baslådan.   att man kör basarna bakåt med fördel i en kombi är för att baksätet sitter där och derför blir det bättre på en kombi med basarna bakåt men du har inget baksäte och då sitter basarn bäst framåt. 
samma sak som man får göra med en sedan  för att det är mer hinder bakåt än framåt

basar ska jobba så obehindrat som möjligt.   men i en bil finns det begränsingar pga utformningen.. 

och bygg ljudet för dig i fordonet inte hur det låter utanför..  för det är inte där du är endå..

Tack så jag har inte plats för 4 basar som kan vara riktade mot förarstolen så då kan jag väll lägga dem så att de riktas uppåt och blir väl bäst för jag har en baslåda somm är riktad och jag kommer inte få plats med en till.
Så hur ska jag göra så som jag skrev eller några andra tips ni har?

bygg en anpassad låda för bilen det är en Atraktor och då bygger du bara en vägg och monterar alla basar du får lätt plats med 4st 15"  i en normal stor bil

Så ska jag då bygga en låda som är riktad framåt mot föraren och slänga in fyra basar i den? Det är så jag förstår det som
Jag gillar iden men jag har redan lådor för basarna och det är inte några lösa och då hade jag iden att bygga en låda för lådorna så basarna riktas uppåt mot taket för en kompis hade det och det lät ändå skitbra. Det är såhär jag tänkte.
Baslådorna är 1 Gas Beat 2x12 och 1 Gas Alpha 2x12

Oreggad Ruter Knekt
9 januari · 653 Inlägg

Hemmamek skrev:

Duvetdet skrev:

Hemmamek skrev:
Någon som vet ett vettigt sätt att dämpa diskanter? Mina sitter i dörrarna men jag tycker de ofta blir på tok för vassa. Att de är de som begränsar lyssnings volymen. Har redan sänkt dem hyfsat mycket i stereon (-4/-6).

Fundrar på att stoppa in något skumgummi. Tycker det har blivit bättre då jag hängt vantarna över dem nämligen.
Finns något annat bra sätt tro?

Vanliga människor sätter väl in korrekt kondning istället för ullvantar i elementet. Då ingen vet vad du har för skit nu så kan ingen direkt svara dig vad du ska göra. Du får läsa på eller ge det till någon butik i jobb. Tror att -12db är ganska vanligt. Säker att inte diskanten gått sönder nu?

Det är givetvis delningsfilter till dem. Trodde det var givet hmm
Tycker ändå de är för skarpa.

Är ett kitsystem, Pioneer TS-A1600C.

https://www.claredot.net/en/sec-Sound/b … r-12dB.php
Står absolut ingenting om din produkt, så du får mäta och justera på egen hand. Eller så pressar du in skumgummi tills du fått rätt ljud lol

Senast redigerat av Duvetdet (9 januari )

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Hemmamek
9 januari · 159 Inlägg

Duvetdet skrev:
https://www.claredot.net/en/sec-Sound/band-pass-cross-over-12dB.php
Står absolut ingenting om din produkt, så du får mäta och justera på egen hand. Eller så pressar du in skumgummi tills du fått rätt ljud lol

Tror jag testar med skumgummit först cool
Kändes overkill att bygga custom delningsfilter.

Oreggad Ruter Knekt
9 januari · 653 Inlägg

Hemmamek skrev:

Duvetdet skrev:
https://www.claredot.net/en/sec-Sound/band-pass-cross-over-12dB.php
Står absolut ingenting om din produkt, så du får mäta och justera på egen hand. Eller så pressar du in skumgummi tills du fått rätt ljud lol

Tror jag testar med skumgummit först cool
Kändes overkill att bygga custom delningsfilter.

Ganska standard att koppla på (rätt) kondensator på tweeters annars. I dessa tider är det lättare än någonsin att göra rätt med el, totalkostnad blir säkert hissnande 50kr och du slipper ha dåligt ljud som du måste trycka in ullvantar i elementen för att ens ha igång.

Lärt mig att original delningsfilter nästan aldrig ger vad man vill ha.

Senast redigerat av Duvetdet (9 januari )

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Hemmamek
9 januari · 159 Inlägg

Duvetdet skrev:

Hemmamek skrev:

Duvetdet skrev:
https://www.claredot.net/en/sec-Sound/band-pass-cross-over-12dB.php
Står absolut ingenting om din produkt, så du får mäta och justera på egen hand. Eller så pressar du in skumgummi tills du fått rätt ljud lol

Tror jag testar med skumgummit först cool
Kändes overkill att bygga custom delningsfilter.

Ganska standard att koppla på (rätt) kondensator på tweeters annars. I dessa tider är det lättare än någonsin att göra rätt med el, totalkostnad blir säkert hissnande 50kr och du slipper ha dåligt ljud som du måste trycka in ullvantar i elementen för att ens ha igång.

Lärt mig att original delningsfilter nästan aldrig ger vad man vill ha.

Man hade ju hoppats på att orginal skulle vara "rätt". Men men, det var lite fattigt.

Sen är det ju oklart om det är rätt lösning. Är inte som att den spelar fel frekvenser, bara att volymen är för hög i mitt tycke. Antar att man skulle kunna sätta den högre frekvensen lägre än "max" och därmed få dämpning. Men känns också lite skumt.

Oreggad Ruter Knekt
9 januari · 653 Inlägg

Hemmamek skrev:

Duvetdet skrev:

Hemmamek skrev:
Tror jag testar med skumgummit först cool
Kändes overkill att bygga custom delningsfilter.

Ganska standard att koppla på (rätt) kondensator på tweeters annars. I dessa tider är det lättare än någonsin att göra rätt med el, totalkostnad blir säkert hissnande 50kr och du slipper ha dåligt ljud som du måste trycka in ullvantar i elementen för att ens ha igång.

Lärt mig att original delningsfilter nästan aldrig ger vad man vill ha.

Man hade ju hoppats på att orginal skulle vara "rätt". Men men, det var lite fattigt.

Sen är det ju oklart om det är rätt lösning. Är inte som att den spelar fel frekvenser, bara att volymen är för hög i mitt tycke. Antar att man skulle kunna sätta den högre frekvensen lägre än "max" och därmed få dämpning. Men känns också lite skumt.

Jag skriver att normalt sett så ska tweeter spela på -12db vad jag vet. Du kan får hpf med -48db om du så vill. Då spelar den lagom (eller jätte jätte tyst).
Det kanske är kopplat fel? Annars har den för mycket "untz" i sig för att ha placerad där du har den.

Senast redigerat av Duvetdet (9 januari )

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang