3127
Sök

Vad tycker ni om fyrverkerier?

12 086 Inlägg
20 december 2008
Ok.. jag får väl förtydliga mig igen.

Jag tycker inte man ska smälla raketer året runt, men det är ju olagligt att både sälja och skjuta raketer förutom några dagar runt nyår (med undantag för godkända tillfällen)

Att smällare/raketer säljs olagligt och skjuts olagligt året runt är ju lite svårt att göra något åt. Jag kan säga att jag inte minns 1 gång de smällts annan tid än nyår här, iaf sen jag va minderårig wink så något jättestort problem kan de ju inte va..

Om inte annat kan hundägarna flytta hit så slipper de problemet.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
20 december 2008
E la fint med fyrverkerier, men jävligt mkt fyllon som skjuter rakt ut mot gatan av misstag ibland där alla står å tittar osv...de e inte så jäla skoj.
Stå på bra platser, INTE på baksidan av sitt hus o skjuta så e de fine för mig iaf...

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
20 december 2008
Här i Mora anordnar kommunen fyrverkerier på kajen vid tolslaget. Halva stan samlas där, det blir ett ordentligt, påkostat fyrverkeri i en timme och sen skjuts nästan inga fler ens av privatpersoner. Inte så många som lägger ut pengar på det när dom vet att kommunen sköter det. Bra koncept tycker jag.

Min hund brukar stå med på kajen och kolla. Sånt får man träna tidigt när dom är valpar.
Min bror sköt av sig ena handen på en sån där "bomb" dock, den olycksrisken tycker jag är värre än hundarnas besvär.

Tycker inte fyrverkerier ska förbjudas men som sagt, man behöver ju inte skjuta en vecka i förväg och en månad i efterskott.

/ichi

FreddeK
20 december 2008
Trådstartare
me_like_golf skrev:
Jag gillar fyrverkerier! Det är mysigt! Men blir lite smått irriterad på alla som tjuvstartar! Bor granne med ett sånt område där man smäller "året runt" tongue Men jag tycker att man kan sluta sälja alla små smällare som ungarna använder för att skrämma folk med!! Helt onödiga! De smäller ju bara! Har sett hur ungarna på andra sidan gatan bara slänger iväg såna mot folk och springer och gömmer sig! Dålig stil!

Årby suger och där börjades det för en vecka sen...glad man inte bor kvar i slummen där...usch.

12 086 Inlägg
21 december 2008
me_like_golf skrev:
Jag gillar fyrverkerier! Det är mysigt! Men blir lite smått irriterad på alla som tjuvstartar! Bor granne med ett sånt område där man smäller "året runt" tongue Men jag tycker att man kan sluta sälja alla små smällare som ungarna använder för att skrämma folk med!! Helt onödiga! De smäller ju bara! Har sett hur ungarna på andra sidan gatan bara slänger iväg såna mot folk och springer och gömmer sig! Dålig stil!

De är ju om inte annat så fruktansvärt töntigt tråkiga, typ skitkassa pansarvagnar som sprutar lite eld och puffar lite:P lr små pappersbitar som snurrar. Annat va de när de fanns riktiga smällare så man kunde va lite kreativ.

Jag personligen har inget emot om de smäller lite innan nyår, men jag kan gott va utan.
Jag är för gammal för att tycka de är kul att smälla brevlådor nu, men kan ju erkänna att jag va en riktig jävel när de begav sig tongue Och då smällde man ju några veckor efter nyår kanske, jag förstår därför ungar som tycker det är kul, även om inte jag gör de nu.

Sothora <3
1 201 Inlägg
21 december 2008
skitroligt, DYRT, vackert? Aja, inte lika roligt sen dom riktigta smällarna togs bort.
Jag har själv hund (och ja, lägst i rang) Han blir lite halvrädd för smällarna eller ljuset, det är en skottsäker jakt hund så ja vet inte jag. Men rädd för raketer blir han. Men so? några dagar per år, får han pina ut. Sluta dalta så in i fanders med djuren. Ja tycker om min hund ja med väldigt mycket, men man får fan dra gränsen någon stans. Ungefär som att dom ska ge upp tjötet med varg, Skjut dom jävlarna bara!

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Muttley
21 december 2008
Trådstartare
Mercedesturbodiesel skrev:
skitroligt, DYRT, vackert? Aja, inte lika roligt sen dom riktigta smällarna togs bort.
Jag har själv hund (och ja, lägst i rang) Han blir lite halvrädd för smällarna eller ljuset, det är en skottsäker jakt hund så ja vet inte jag. Men rädd för raketer blir han. Men so? några dagar per år, får han pina ut. Sluta dalta så in i fanders med djuren. Ja tycker om min hund ja med väldigt mycket, men man får fan dra gränsen någon stans. Ungefär som att dom ska ge upp tjötet med varg, Skjut dom jävlarna bara!

inte särskilt lätt med katt, hundar kan man ju dressera lättare. katter blir också rätt rädda och de kan bli farliga om man ens försöker lära vissa. min gömmer sig när den hör massa kraftiga smällar.

195 Inlägg
21 december 2008
Smäller faktiskt aldrig raketer, inte ens smällare, varken på nyårsafton/valborg eller annars.
Är ju så många som smäller här i närheten ändå. smile

- Varför slå runt med polarna, när man kan slå runt med en A-klass?

12 086 Inlägg
21 december 2008
tkd_rille skrev:

inte särskilt lätt med katt, hundar kan man ju dressera lättare. katter blir också rätt rädda och de kan bli farliga om man ens försöker lära vissa. min gömmer sig när den hör massa kraftiga smällar.

Åh.. springer den o gömmer sig smile Ska vi förbjuda förverkerier några dagar om året pga av det alltså?

FreddeK
21 december 2008
Trådstartare
JapMax skrev:
tkd_rille skrev:

Åh.. springer den o gömmer sig smile Ska vi förbjuda förverkerier några dagar om året pga av det alltså?

nej men det är hans åsikt bara och tycker han att fyrverkerier är onödiga så är upp till honom. Fan vad du kräver motsvar hela tiden...skriv bara vad du tycker och sen är det bra med det ! jobbiga människa
Senast redigerat av Freddeponken (21 december 2008)

12 086 Inlägg
21 december 2008
Freddeponken skrev:
JapMax skrev:
tkd_rille skrev:

nej men det är hans åsikt bara och tycker han att fyrverkerier är onödiga så är upp till honom. Fan vad du kräver motsvar hela tiden...skriv bara vad du tycker och sen är det bra med det ! jobbiga människa

Nej, jag kunde bara inte motstå.
Jag är lite vass i kanten bara, hoppas ingen tar illa vid sig. Förlåt..

Ett forum är ingen frågespalt, det är en diskussionsplattform.
Senast redigerat av JapMax (21 december 2008)

Avstängd
298 Inlägg
21 december 2008
Freddeponken: du vill ha reda på vad alla raggare på garaget tycker?
eftersom medelåldern här är runt 20 tippar jag på så vet du väl svaren i förväg

BURN!  BURN IT ALL!!!
SMÄLLA GÄRNET!!!!
Skit i djuren!!!!

hade du frågat samma fråga på pankis.nu så hade du fått helt andra svar.

vad jag tycker:
ju högre dom låter ju bättre
det ska skaka om jävlar annars får det vara
fjutt smällarna borde förbjudas det kan jag hålla med om wink

FreddeK
21 december 2008
Trådstartare
PG skrev:
Freddeponken: du vill ha reda på vad alla raggare på garaget tycker?
eftersom medelåldern här är runt 20 tippar jag på så vet du väl svaren i förväg

BURN!  BURN IT ALL!!!
SMÄLLA GÄRNET!!!!
Skit i djuren!!!!

hade du frågat samma fråga på pankis.nu så hade du fått helt andra svar.

vad jag tycker:
ju högre dom låter ju bättre
det ska skaka om jävlar annars får det vara
fjutt smällarna borde förbjudas det kan jag hålla med om wink

fan PG nu trodde jag ju hade en sida för mig!

This domain name, “pankis.nu”, may still be available for registration

Inte lura så där.

Helt okej om helvetet brakar loss på nyårsafton men jobbigt när det ska smälla i två månader.

Saabifierad
2 031 Inlägg
21 december 2008
Jag lyssnar hellre på ett par riktiga smällar från raketer än en 18:årings hemmagjorda sportavgassystem till sin 240 smile

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Avstängd
1 714 Inlägg
21 december 2008
URC skrev:
Har en liten kisse men han bryr sig inte ett skit om smällarna.

konstigt, han kanske redan är döv? tongue
Senast redigerat av Emilius (21 december 2008)

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
1 963 Inlägg
21 december 2008
De är skoj som fan smile Men tråkigt när gängen här i borås skjuter rakt mot folkmassor =/ känns inge kul att gå runt i stan på nyårsafton längre.. fast de har de aldrig gjort woho big_smile

Men are not born - Men are made

1 963 Inlägg
21 december 2008
Emilius skrev:
URC skrev:
Har en liten kisse men han bryr sig inte ett skit om smällarna.

konstigt, han kanske redan är döv? tongue

Min hund springer ut på gatan och tittar upp mot himlen.. slå de då=) o hon är inte döv haha

Men are not born - Men are made

VW Ägare
1 011 Inlägg
21 december 2008
henrikh skrev:
Förbjud smällare och skott och sälj lite lagom farliga raketer till vuxna.

Kan bara inte låta bli att skriva i denna tråd då jag har ägnat de senaste fem årens mellandagar åt att sälja Svea Fyrverkerier och dessutom i år jobbat ute på Svea fyrverkeriers lager utanför Åstorp.

För det första: Citatet ovan. Smällare har varit förbjudna sen 2001 och hittar du någon butik som säljer smällare så ska du genast kontakta Polisen.

Med smällare menas pyrotekniska produkter vars huvudeffekt är knall. Gränsen här är väldigt skum då man kan kolla på tigerraketerna som flyger, vislar, knall. Vad är huvudeffekten? Enligt tillverkare vislingen. Alltså godkänd.

De så kallade smällarna hade även en annan sak som var annorlunda jämfört med andra fyrverkrier och det är att de gick under godkännande nummer 152.

Alla fyrverkerier klassas av sprängämnesinspektionen. Och klasifieras följande
151 Krutprodukt som klassas som ofarlig och saknar åldersgräns.
152 Fd. En pjäs med en liten krutladdning som gav ifrån sig en smäll. Åldersgräns för inköp: 15år (denna klass finns ej längre
153 Fyrverkeriprodukter som har max 999gram nettovikt krut. Åldergräns för inköp: 18 år
154 Fyrverkeriprodukt som har mer än 999gram nettovikt krut. Åldersgräns för inköp: 18 år + Tillstånd från polis för införskaffning och avfyrning.

Sedan finns det mycket myter om legkontroll om att försäljarna skiter i detta för de vill sälja med mm.

Jag kan endast tala för våra egna butiker.
För att få lov att sälja fyrverkerier behöver man ett så kallat handelstillstånd. Detta skulle vi mista direkt och försäljningen måste avslutas omedelbart om vi blir taga av att sälja till mindreåriga. Man ska tänka på att dels kostar tillståndet men framförallt har vi lagt ut gigantiska summor på marknadsföring som skulle bli värdelös utan tillståndet.

Vet även att Svea fyrverkerier slutar direkt att sälja produkter till en återförsäljare som visar sig sälja till underårig. Svea vill inte förknippas med detta.

Det som har gjort Svea så stora är framförallt pga deras höga kvalitetskontroll samt deras förmåga att utbilda sina återförsäljare att kunna ge slutkunden den information för att göra nyår till en lycklig kväll istället för tragedi. Framförallt är kvalitetskontrollen viktig då olyckor alltid sker när en pjäs varit defekt eller inte antänts. Varje gång en allvarlig olycka händer blir fyrverkeriimportören informerad om att deras pjäs varit inblandad. Tack och lov har änsålänge Svea aldrig blivit kontaktad pga detta.

Kom ihåg att nytt för i år är att de flesta av landets kommuner har satt stadgar om när fyrverkerier får lov att skjutas. Kolla med din kommun när du får lov att skjuta. Och skjut med ansvar. Är du så berusa att du knappt kan stå upp, då är du inte i skick att skjuta fyrverkerier heller.

Min personliga åsikt om fyrverkerier?
Fyrverkerier är farliga produkter om de hanteras fel. Hanteras dom rätt med ansvar så är det fina produkter som visar att ännu ett år har gått.

Är det något ni undrar över angående lagar och regler gällande fyrverkerier så fråga här eller skicka PM.

Henrik Eberlund

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 december 2008
Tycker dom är vackra att se på och att dom hör till Nyår och liknande högtider, de idioter som hanterar dessa fel får skylla sig själv. jag tycker inte ett dugg synd om dom när dom gråter ut i aftonbladet för sitt bortsprängda finger, förstörda ansikte whatever...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök