Vad tycker ni om fyrverkerier?

Andreas_ace
29 december 2008 · 375 Inlägg

Köpte för 3600kr idag.
Blir att hålla på ett tag

Volvo 740GL (1990)
Navkapsel
29 december 2008 · 4 637 Inlägg

Det släpper bl a ut en jävla massa tungmetaller, är det något att fira in ett nytt år med något så farligt då vi redan har en skitig värld med miljökatastofer?
Det börjas skjutas långt innan jul och fortsätter långt in på våren.
Det orsakar massor med skador, både på människor och t ex bostäder.
Männsiksor och djur lider.
Människor dödas.
Många oskyldiga drabbas.
Det skräpar ner, sådana där gröna rakethattar ligger för faan kvar överallt året runt.
Okej kanske med några arrangerade fyrverkerier av kanske kommunen för dem som gillar detta.
Vissa löjliga saker är förbjudna enligt lag men att handskas med fyrverkerier som verkligen är farligt är tillåtet...

Senast redigerat av EmilHammarlund (31 december 2008)

Crazygreek Billackerare
29 december 2008 · 365 Inlägg

tycker de e skit me fyrverkerier då jag fick en raketjävel i ögat förra nyåret..som tur va fick ja tillbaka synen !

Honda The Power Of Dreams
www.alexautoservice.se
DoT Häst
29 december 2008 · 1 099 Inlägg

Crazygreek skrev:
tycker de e skit me fyrverkerier då jag fick en raketjävel i ögat förra nyåret..som tur va fick ja tillbaka synen !

Vilken tur du hade!
Hur lyckades du med det? Om man får fråga. smile

Än är inte den sista idioten född..
zortep
29 december 2008 · 911 Inlägg

Det var ju mkt roligare förut ,  som sagt, det är alltid roligt innan man själv blir drabbad..

jag hade 2 st stora rör som sköt ut skott, inga små skitgrejer, Jag testade först den ena ifrån marken för att se att ingen fara skulle ske, Det gick bra, alla skott flög ut som dom skulle,

Sedan tog jag den andra , En helt likadan, fast den här gången höll jag den i handen , skotten flög ur , allt var frid och fröjd trode jag , men tro på fan att hela skiten exploderade i min hand istället, tur att det enbart var den sista laddningen kvar ! Känndes bokstavligt talat som om handen brann ohejdat efter att adrenalinet försvunnit.. fyyfaan säger jag bara,

pic up the phone, wazzzaaa
Crazygreek Billackerare
30 december 2008 · 365 Inlägg

DoT skrev:
Vilken tur du hade!
Hur lyckades du med det? Om man får fråga. smile

ah du..alkohol o fyrverkerier e ingen bra kombination tongue
va utan syn i ca 3veckor..sen såg ja suddigt länge länge..men ett par veckor till så såg ja klart igen..ja hade TUR som sagt..de va en liten skit raket så de blev inge "stor smäll".. hade de varit en stor raket hade ja inte suttit här o skrivit !

så ja säjjer till alla..va försiktiga!! o ge fan i alkoholen om ni ska hålla på me fyrverkerier !

Honda The Power Of Dreams
www.alexautoservice.se
Skaune
30 december 2008 ·

förbjud skiten, låt kommunen/staden skjuta så att människorna kan se. Men att låta privatpersoner som mestadels är alkoholpåverkade skjuta raketer alt. smälla av stora sk. kvartersbomber är igentligen helt sjukt, inte konstigt att man läser om alla skador dan efter. Sen ställer det till en massa skit för oskyldiga, som tillex. i en liten grannstad till där jag bor, där terroriserar ungdomarna hela byn med raketer, skjuter sönder fönster o riktar rakter mot medmänniskor (enligt tidningen iaf), låter ju inte så trevligt.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
30 december 2008 · 1 874 Inlägg

Skjuter aldrig fyrverkerier själv. Man gjorde det väl lite mer förr, tillsammans med morsans sambo.
Då var det kul och spännande. Nu kvittar det för min egen del. Jag tycker såklart att fyrverkerier är
något som ska användas vid stora evenemang, samt vid nyår (såklart).

Däremot tycker jag ta mig fan att det borde vara dödsstraff för att skjuta fyrverkerier innan (eller nja,
men nästan alltså). Nyligen har jag flyttat till ett s.k "Turk-bostadsområde" (ja, ni förstår vad jag menar
antar jag). Och här skjuter ungarna fan fyrverkerier året runt. Det är sådär lagom roligt om man är ute
med sina djur, om man ligger och sover, eller ja... vad som.

ToBe www.maniacracing.se
30 december 2008 · 494 Inlägg

Är ju ett jävla gnäll om raketer.. Tror att folk gnäller enbart för att gnälla. vad fan gör det om de smäller lite ett par dagar om året ? Eller ska vi förbjuda allt som är lite roligt och bara sitta o tråka kanske?
FLYTTA UT I SKOGEN OM NI INTE VILL HÖRA DOM DÅ FÖR FAN

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se
FreddeK
30 december 2008 ·

ToBe skrev:
Är ju ett jävla gnäll om raketer.. Tror att folk gnäller enbart för att gnälla. vad fan gör det om de smäller lite ett par dagar om året ? Eller ska vi förbjuda allt som är lite roligt och bara sitta o tråka kanske?
FLYTTA UT I SKOGEN OM NI INTE VILL HÖRA DOM DÅ FÖR FAN

Varför så upprörd? Folk säger bara vad dom tycker om fyrverkerier...inget att hetsa upp sig för!

Mortalis VW-nörd?
30 december 2008 · 4 332 Inlägg

ToBe skrev:
Är ju ett jävla gnäll om raketer.. Tror att folk gnäller enbart för att gnälla. vad fan gör det om de smäller lite ett par dagar om året ? Eller ska vi förbjuda allt som är lite roligt och bara sitta o tråka kanske?
FLYTTA UT I SKOGEN OM NI INTE VILL HÖRA DOM DÅ FÖR FAN

Moget skrivet..läs vad folk skriver. Finns de som varit med om grejer och har ganska bra anledningar att vara skeptiska...

Skaune
30 december 2008 ·

ToBe skrev:
Är ju ett jävla gnäll om raketer.. Tror att folk gnäller enbart för att gnälla. vad fan gör det om de smäller lite ett par dagar om året ? Eller ska vi förbjuda allt som är lite roligt och bara sitta o tråka kanske?
FLYTTA UT I SKOGEN OM NI INTE VILL HÖRA DOM DÅ FÖR FAN

Bor du i en storstad där varenda kotte smäller raketer och smällare 24/7? Har du djur? Känner du någon som kanske skadat sig illa av raketer? Ja jag bara kände behovet att gnälla på raketer för att det var roligt, och raketer är det enda roliga i livet.... Men jag flyttar genast ut i skogen!

FreddeK
30 december 2008 ·

Axor skrev:

ToBe skrev:
Är ju ett jävla gnäll om raketer.. Tror att folk gnäller enbart för att gnälla. vad fan gör det om de smäller lite ett par dagar om året ? Eller ska vi förbjuda allt som är lite roligt och bara sitta o tråka kanske?
FLYTTA UT I SKOGEN OM NI INTE VILL HÖRA DOM DÅ FÖR FAN

Bor du i en storstad där varenda kotte smäller raketer och smällare 24/7? Har du djur? Känner du någon som kanske skadat sig illa av raketer? Ja jag bara kände behovet att gnälla på raketer för att det var roligt, och raketer är det enda roliga i livet.... Men jag flyttar genast ut i skogen!

Nej du flyttar inte ut i skogen...dom som smäller raketer kan dra ut i skogen....då smäller man ju för sig själv också och låter ingen snylta på sina fina raketer=)

Mortalis VW-nörd?
30 december 2008 · 4 332 Inlägg

Motala e förresten en väldig stor stad så de upplever säkert samma problem som vi med mer än 200 invånare gör

Senast redigerat av Mortalis (30 december 2008)

ToBe www.maniacracing.se
30 december 2008 · 494 Inlägg

Mortalis skrev:

ToBe skrev:
Är ju ett jävla gnäll om raketer.. Tror att folk gnäller enbart för att gnälla. vad fan gör det om de smäller lite ett par dagar om året ? Eller ska vi förbjuda allt som är lite roligt och bara sitta o tråka kanske?
FLYTTA UT I SKOGEN OM NI INTE VILL HÖRA DOM DÅ FÖR FAN

Moget skrivet..läs vad folk skriver. Finns de som varit med om grejer och har ganska bra anledningar att vara skeptiska...

Ja och ??? det finna folk som skadar sig i trafiken ska vi förbjuda bilar med???
Finns folk som skadar sig på jobbet ska vi förbjuda det med ? Allvarligt ska man förbjuda allt som är farligt och störande eller ???
Då kommer det inte finnas mycket kvar att göra.. Men då blir dom som gnäller glada

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se
Mortalis VW-nörd?
30 december 2008 · 4 332 Inlägg

Tillåt handeldvapen då för de e kul o skjuta på burkar. Låt folk köra påtända och fulla, för de e mer spännande då och roligare för dem.

Pucko. En bil e ju lite mer praktisk än en jävla raket/bomb...

Senast redigerat av Mortalis (30 december 2008)

ToBe www.maniacracing.se
30 december 2008 · 494 Inlägg

Axor skrev:

ToBe skrev:
Är ju ett jävla gnäll om raketer.. Tror att folk gnäller enbart för att gnälla. vad fan gör det om de smäller lite ett par dagar om året ? Eller ska vi förbjuda allt som är lite roligt och bara sitta o tråka kanske?
FLYTTA UT I SKOGEN OM NI INTE VILL HÖRA DOM DÅ FÖR FAN

Bor du i en storstad där varenda kotte smäller raketer och smällare 24/7? Har du djur? Känner du någon som kanske skadat sig illa av raketer? Ja jag bara kände behovet att gnälla på raketer för att det var roligt, och raketer är det enda roliga i livet.... Men jag flyttar genast ut i skogen!

1. ne motala är inte någon stor stad
2. ja dom smäller raketer 24/7
3. ja jag har djur
4. Ja jag kände en SOM DOG av en på nyår 2000

Vill du ha lugn o ro så flytta nu.. Iomed att du nu bor i en stor stad så får du nog leva med att det finna saker som smäller och stör och är farliga

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se
Eberlund VW Ägare
30 december 2008 · 1 011 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
Det släpper bl a ut en jävla massa tungmetaller, är det något att fira in ett nytt år med något så farligt då vi redan har en skitig värld med miljökatastofer?
Det börjas skjutas långt innan jul och fortsätter långt in på våren.
Det orsakar massor med skador, både på människor och t ex bostäder.
Männsiksor och djur lider.
Det skräpar ner, sådana där gröna rakethattar ligger för faan kvar överallt året runt.
Okej kanske med några arrangerade fyrverkerier av kanske kommunen för dem som gillar detta.
Vissa löjliga saker är förbjudna enligt lag men att handskas med fyrverkerier som verkligen är farligt är tillåtet...

Snälla i fortstättningen ha lite fakta att basera dina uttalanden på.

Att fyrverkerier är skadliga är en enda stor MYT!!!!!

Pressmeddelande från Plast och Kemiföretagen:

Inga tungmetaller i fyrverkeripjäser

Ica Maxi har beslutat att stormarknaderna inte ska sälja fyrverkerier. Ett av skälen är att skona miljön från skadliga ämnen, t ex tungmetaller. Beslutet gör varken till eller från när det gäller miljön, anser Plast- & Kemiföretagen. Fyrverkerier som säljs till privatpersoner innehåller inte tungmetaller.

Det kan finnas många skäl till att inte köpa fyrverkerier – att skona husdjuren eller för att inte riskera att skada sig själv, andra eller hushållsekonomin. Att man skonar miljön genom att inte skjuta upp raketer på nyårsafton är däremot ytterst tveksamt.

Precis som inom alla andra områden går utvecklingen inom fyrverkeribranschen mot mindre farliga och mer miljöanpassade produkter. De allra flesta ämnen som används i tillverkningen av fyrverkerier har en begränsad inverkan på miljön. Kadmium ingår inte alls i pyrotekniska recept, bly ingår inte i de fyrverkerier som vi kan köpa i handeln. Det enda sätt som dessa ämnen kan förekomma är som oavsiktliga föroreningar, precis som i handelsgödsel och andra kemiska produkter.

De utsläpp som orsakas av dagens fyrverkerier är små och mätbara. De klingar av snabbt och utgör ingen nämnvärd risk, vare sig för människors hälsa eller för miljön. I en studie som gjordes i Stockholm vid millennieskiftet, såg man en kraftig ökning vid och strax efter att en stor mängd fyrverkerier skjutits upp. Redan efter ett dygn var de allra flesta värden tillbaka på normala nivåer.

Vi har full respekt för att Maxis profilråd har en policy när det gäller varusortimentet i butikerna. Att grunda policyn för fyrverkerier på miljöhänsyn tyder dock på vissa kunskapsluckor och – kanske än värre – en önskan att vinna enkla poäng på människors oro. Att påstå att fyrverkerier innehåller kadmium och andra tungmetaller är direkt felaktigt.

För ytterligare information kontakta
Greger Lundqvist, P&K, 070-566 9299
Åsalie Hartmanis, P&K, 070-375 7383

Källa: http://www.plastkemiforetagen.se/Pressm … -11-28.htm

För att hålla denna tråd seriös så ber jag folk att visa fakta för sina uttalanden eller bara använda egna åsikter. Folk har rätt att ha egna åsikter men jag tycker inte folk har rätt att sprida falska fakta.

BTW försäljningen går bra även iår. smile

Henrik Eberlund
M103
30 december 2008 · 1 570 Inlägg

Skulle föräldrar bara ha mer koll på sina XXXungar skulle man säkert kunna minimera skadorna rejält. Det är ju inte tillåtet att köpa för minderåriga men ändå ränner de omkring och skjuter hela nätterna redan nu. Någon måste ju köpa ut så att säga.

ToBe www.maniacracing.se
30 december 2008 · 494 Inlägg

Mortalis skrev:
Motala e förresten en väldig stor stad så de upplever säkert samma problem som vi med mer än 200 invånare gör

har du varit i Motala någon gång ???

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang