5098
Sök

angånde volvo 945 turbo laddtryck?

57 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
#1
hallå hur mycket vågar man öka laddtrycket innan man chippar? och på en som har rullar 30 000?

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
21 december 2008
#2
VolvoGLT_16valve skrev:
hallå hur mycket vågar man öka laddtrycket innan man chippar? och på en som har rullar 30 000?

Ska du höjja laddtryck så måste du även höjja bränsletryck, och helst göra en riktig mappnig
När du chippar biln så höjjs laddet och allt av sig själv väl?
Senast redigerat av Rooth07 (21 december 2008)


374 Inlägg
21 december 2008
#3
30 000 mil?? då skulle jag nästan sänka laddet ett par hekto big_smile
Nä då. men det bästa vore väl att skaffa ett chip innan man börjar chansa.


57 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
#4
okej men var hittar man chip? och vad kostar det? ska man renovera motorn innann man börjar chipa och sånt?

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
21 december 2008
#5
VolvoGLT_16valve skrev:
okej men var hittar man chip? och vad kostar det? ska man renovera motorn innann man börjar chipa och sånt?

Finns väl överalt, ´BSR, tex, priset beror på vilket steg du ska ha,

En motorrenovering är ju aldrig fel, men behövs nog inte så länge du inte ska trimma satan!


57 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
#6
okej.. så man behöver inte renovera om man ska upp i typ 200hk?

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
21 december 2008
#7
VolvoGLT_16valve skrev:
okej.. så man behöver inte renovera om man ska upp i typ 200hk?

Nae det tror jag inte, MEEEN Det skadar ju inte att renovera=)


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
21 december 2008
#8
Rooth07 skrev:
VolvoGLT_16valve skrev:
hallå hur mycket vågar man öka laddtrycket innan man chippar? och på en som har rullar 30 000?

Ska du höjja laddtryck så måste du även höjja bränsletryck, och helst göra en riktig mappnig
När du chippar biln så höjjs laddet och allt av sig själv väl?

Va? Bränsletrycket behöver inte höjas, differenstrycket över spridarna är konstant oberoende av laddtryck, det sköter original BTR om alldeles utmärkt! Mer soppa sköter styrboxen genom att öppna spridarna längre. Klarar inte spridarna av det så har man skruvat ladd för mycket.

Chip/mappning är egentligen nästan nödvändigt om du vill ha en väl fungerande motor utan onödigt risktagande.

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
22 december 2008
#9
axelj skrev:
Rooth07 skrev:
VolvoGLT_16valve skrev:
hallå hur mycket vågar man öka laddtrycket innan man chippar? och på en som har rullar 30 000?

Ska du höjja laddtryck så måste du även höjja bränsletryck, och helst göra en riktig mappnig
När du chippar biln så höjjs laddet och allt av sig själv väl?

Va? Bränsletrycket behöver inte höjas, differenstrycket över spridarna är konstant oberoende av laddtryck, det sköter original BTR om alldeles utmärkt! Mer soppa sköter styrboxen genom att öppna spridarna längre. Klarar inte spridarna av det så har man skruvat ladd för mycket.

Chip/mappning är egentligen nästan nödvändigt om du vill ha en väl fungerande motor utan onödigt risktagande.

Jo visst det sköter saken till en viss del! men klarar inte av allt för mycket!


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
22 december 2008
#10
Rooth07 skrev:
axelj skrev:
Rooth07 skrev:

Ska du höjja laddtryck så måste du även höjja bränsletryck, och helst göra en riktig mappnig
När du chippar biln så höjjs laddet och allt av sig själv väl?

Va? Bränsletrycket behöver inte höjas, differenstrycket över spridarna är konstant oberoende av laddtryck, det sköter original BTR om alldeles utmärkt! Mer soppa sköter styrboxen genom att öppna spridarna längre. Klarar inte spridarna av det så har man skruvat ladd för mycket.

Chip/mappning är egentligen nästan nödvändigt om du vill ha en väl fungerande motor utan onödigt risktagande.

Jo visst det sköter saken till en viss del! men klarar inte av allt för mycket!

Om du vill lura motorn genom att höja bränsletryck så måste du ju följa upp med att öka arean på LMM motsvarande. Annars kommer bilen gå alldeles för fett.

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
22 december 2008
#11
axelj skrev:
Rooth07 skrev:
axelj skrev:

Va? Bränsletrycket behöver inte höjas, differenstrycket över spridarna är konstant oberoende av laddtryck, det sköter original BTR om alldeles utmärkt! Mer soppa sköter styrboxen genom att öppna spridarna längre. Klarar inte spridarna av det så har man skruvat ladd för mycket.

Chip/mappning är egentligen nästan nödvändigt om du vill ha en väl fungerande motor utan onödigt risktagande.

Jo visst det sköter saken till en viss del! men klarar inte av allt för mycket!

Om du vill lura motorn genom att höja bränsletryck så måste du ju följa upp med att öka arean på LMM motsvarande. Annars kommer bilen gå alldeles för fett.

Och höjjer du laddet för mycket utan att göra något annat så går den för magert och säger pang till slut


Volvoskadad
6 017 Inlägg
22 december 2008
#12
axelj skrev:
Rooth07 skrev:
axelj skrev:

Va? Bränsletrycket behöver inte höjas, differenstrycket över spridarna är konstant oberoende av laddtryck, det sköter original BTR om alldeles utmärkt! Mer soppa sköter styrboxen genom att öppna spridarna längre. Klarar inte spridarna av det så har man skruvat ladd för mycket.

Chip/mappning är egentligen nästan nödvändigt om du vill ha en väl fungerande motor utan onödigt risktagande.

Jo visst det sköter saken till en viss del! men klarar inte av allt för mycket!

Om du vill lura motorn genom att höja bränsletryck så måste du ju följa upp med att öka arean på LMM motsvarande. Annars kommer bilen gå alldeles för fett.

står helt o klart på din sida! sålänge man har chippat får man rätt blandning även i högre ladd

Jonas

Volvoskadad
6 017 Inlägg
22 december 2008
#13
Rooth07 skrev:
axelj skrev:
Rooth07 skrev:

Jo visst det sköter saken till en viss del! men klarar inte av allt för mycket!

Om du vill lura motorn genom att höja bränsletryck så måste du ju följa upp med att öka arean på LMM motsvarande. Annars kommer bilen gå alldeles för fett.

Och höjjer du laddet för mycket utan att göra något annat så går den för magert och säger pang till slut

har ju isåfall att göra med att spridarna inte räcker till

Jonas

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
22 december 2008
#14
Volvo__Mannen skrev:
axelj skrev:
Rooth07 skrev:

Jo visst det sköter saken till en viss del! men klarar inte av allt för mycket!

Om du vill lura motorn genom att höja bränsletryck så måste du ju följa upp med att öka arean på LMM motsvarande. Annars kommer bilen gå alldeles för fett.

står helt o klart på din sida! sålänge man har chippat får man rätt blandning även i högre ladd

Ja stoppar man i ett chip så är allt rätt, men att bara höjja laddet på en i övrigt original motor är ju inte så smart!


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
22 december 2008
#15
Volvo__Mannen skrev:
Rooth07 skrev:
axelj skrev:

Om du vill lura motorn genom att höja bränsletryck så måste du ju följa upp med att öka arean på LMM motsvarande. Annars kommer bilen gå alldeles för fett.

Och höjjer du laddet för mycket utan att göra något annat så går den för magert och säger pang till slut

har ju isåfall att göra med att spridarna inte räcker till

+1

Volvoskadad
6 017 Inlägg
22 december 2008
#16
Rooth07 skrev:
Volvo__Mannen skrev:
axelj skrev:

Om du vill lura motorn genom att höja bränsletryck så måste du ju följa upp med att öka arean på LMM motsvarande. Annars kommer bilen gå alldeles för fett.

står helt o klart på din sida! sålänge man har chippat får man rätt blandning även i högre ladd

Ja stoppar man i ett chip så är allt rätt, men att bara höjja laddet på en i övrigt original motor är ju inte så smart!

jag förutsätter att man chippar när man ska höjja laddet! annars har man inte speciellt mycket bakom pannbenet, anser jag

Jonas

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
22 december 2008
#17
Volvo__Mannen skrev:
Rooth07 skrev:
Volvo__Mannen skrev:

står helt o klart på din sida! sålänge man har chippat får man rätt blandning även i högre ladd

Ja stoppar man i ett chip så är allt rätt, men att bara höjja laddet på en i övrigt original motor är ju inte så smart!

jag förutsätter att man chippar när man ska höjja laddet! annars har man inte speciellt mycket bakom pannbenet, anser jag

Nej det är ju de jag har försökt få fram i denna diskution, slänger man i ett chip så höjjs ladd och bränsle och allt så allt ska bli bra, men att bara skruva upp laddtycket utan att göra något annat är ju inte bra som jag ser det


243 Inlägg
22 december 2008
#18
Rooth07 skrev:
Volvo__Mannen skrev:
Rooth07 skrev:

Ja stoppar man i ett chip så är allt rätt, men att bara höjja laddet på en i övrigt original motor är ju inte så smart!

jag förutsätter att man chippar när man ska höjja laddet! annars har man inte speciellt mycket bakom pannbenet, anser jag

Nej det är ju de jag har försökt få fram i denna diskution, slänger man i ett chip så höjjs ladd och bränsle och allt så allt ska bli bra, men att bara skruva upp laddtycket utan att göra något annat är ju inte bra som jag ser det

laddtrycket höjs inte vid chippning på 700/900 serien. har kört med massor utav ladd utan chippning i 945 i över 500 mil iaf, MEN det märks verkligen att det saknas bränsle redan vid 0,7 - 0,8!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
22 december 2008
#19
VolvoGLT_16valve skrev:
hallå hur mycket vågar man öka laddtrycket innan man chippar? och på en som har rullar 30 000?

beror lite på årsmodell en garret med turbo plus ska ju klara nästan 1 bar orginal så


1 675 Inlägg
22 december 2008
#20
säger bara BSR steg 3 chip wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!


Sök