4768
Sök

få ner soppa förbukrningen b230FT 1992

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
satt och funderade lite hur man kan få ner soppa förbrukningen på min bil.

går precis som vilken volvo som hälst förutom att den får för sig och dö lite då och då och drar över 2 liter milen.... enligt volvos bok ska den ligga på 1.2 blandad

ända som e fel är att den läcker mellan turbon och downpipen kan de vara så enkelt att är de är felet?

läste lite på 1 turboföretas info

Turboskador/Felsökning
Först bör Du undersöka om det finns rökutveckling ifrån motorns avgassystem, på följande sätt:
Är röken från motorn svart, beror detta oftast på ett bränsleöverskott, vilket i sin tur oftast orsakas av för lite luft. Då kan Du ha följande fel:
Skada på turbo (mest sannolikt).
Tät/igensatt luftrenare.
Fel på motorns bränslesystem.

kan de va så att de läcker och lamdan får inte rätt värden vid vissa tilfällen " max exefekt " och sätter allt på nödsystem 

man börjar ju fundera lite känns inte nödvändigt och tanka var 30 mil lung körning
Senast redigerat av volvo_dude (22 december 2008)

537 Inlägg
22 december 2008
volvo_dude skrev:
satt och funderade lite hur man kan få ner soppa förbrukningen på min bil.

går precis som vilken volvo som hälst förutom att den får för sig och dö lite då och då och drar över 2 liter milen.... enligt volvos bok ska den ligga på 1.2 blandad

ända som e fel är att den läcker mellan turbon och downpipen kan de vara så enkelt att är de är felet?

läste lite på 1 turboföretas info

Turboskador/Felsökning
Först bör Du undersöka om det finns rökutveckling ifrån motorns avgassystem, på följande sätt:
Är röken från motorn svart, beror detta oftast på ett bränsleöverskott, vilket i sin tur oftast orsakas av för lite luft. Då kan Du ha följande fel:
Skada på turbo (mest sannolikt).
Tät/igensatt luftrenare.
Fel på motorns bränslesystem.

kan de va så att de läcker och lamdan får inte rätt värden vid vissa tilfällen " max exefekt " och sätter allt på nödsystem 

man börjar ju fundera lite känns inte nödvändigt och tanka var 30 mil lung körning

Nått du modifierat på bilen? Har du möjlighet att göra ett avgasprov?

31 Inlägg
22 december 2008
testa och byt bränsleregulatorn smile

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
22 december 2008
en klassiker är ju tempgivaren till sprutet som är paj:) då tror den att den är kall hela tiden å sprutar in massa extra soppa:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

243 Inlägg
22 december 2008

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
men har ryker ju bara svart och kronglar när jag går från 0 bar till 0.7 "pluspaketer jobbar för fullt" och att jag är runt 3½ tusn rpm  till -varvstopp kör man helt normalt är den som den vore ny bara att den drar lite mkt

Sök