4838
Sök

Avläsa tändstift. (Bilder)

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
Vad kan ni se för fel på motorn när ni ser detta, finns ju en del klara tecken som tex olje problem, men jag undrar om någon kan avläsa något mer än det. smile

Varför uppstår denna skorpa på tändstiften ?

4Cyl motor, civic.

http://i192.photobucket.com/albums/z88/supersupra87/tnd2ngk.jpg

http://i192.photobucket.com/albums/z88/supersupra87/tnd1ngk.jpg

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 december 2008
själva skorpan kan bero på slitna ventilstyrningar,överdriven användning av smörjmeedel/långvarig tomgångs körning..

att dom är så blöta/oljiga slitna lopp/kolvringar ventilstyrningar,elr om bilen är i inkörnings fasen...

så att rekomendera,byta ventilstyrningar,inte köra på tomgång överdrivet,
kan ju va loppet o slitna kolvringar så de är mkt jobb framför sig tongue
Senast redigerat av pattilatti2 (26 december 2008)

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
26 december 2008
tydligt överskott av olja, de går fett (kan bero på att de är så pass mkt olja som förbränns), och jag ser att värmetalet är lite väl lågt (högsiffra) för en sugis, men vet ju inte vad rekomendationerna är för just din motor..

EDIT: blir de så där mkt koks avlagringar av ventilstyrningarna så är de nog inte så mkt kvar av dom tongue haha
Senast redigerat av The_Mechanic (26 december 2008)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
Najs! mecka lite över vintern kanske, haha. tongue

Fick ett tips på att byta PCV ventilen (aldrig hört talas om den), har gjort det idag och tycker redan att det luktar mindre olja och det blåryker mindre. Innan kunde jag dra på full gas till 6500rpm och det kunde gå åt 2-3mm på stickan på nolltid. pressade bilen hårt idag en bra stund och till min förvåning så ligger oljenivån som den var innan.

PCV ventilen´s rör slutar mitt i insuget, och hela insuget är kolsvart big_smile (rent o fint vid vevhusventilationen)

Rengjorde tändstiften så jag ska ut och pressa bilen lite, får se om det ser oljigt ut i tändstiften m.m.

Annars går bilen skitbra, startar utan problem, mkt pigg och orkar dra på vid accelerationer. Klarar även komma upp i sin topp hastighet. kan ju också vara så att kolvringarna är Ok men oljeskrapringarna har lagt ner sin verksamhet ?

lambdan är dock helkört, får bli en ny. (fet blandning ?)

Vad tror ni, kan jag har sån tur att det bara var PCV ventilen som spökat i.....nån månad, hehe. jag har inga större förhoppningar, låter lite för bra annars.

Och tack för svaren! smile

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
27 december 2008
tror på ventilstyrningar o slitna kolvringar,oljan försvinner ju nånstans lixom..
förbränningen..
sen visar stiften på just det.
plus om du kört elr haft den mkt på tomgång..

men ja du löser ju de genom att skruva upp skiten o se efter:P hehe

Sök