2519
Sök

Begreppet att "köra på strippen"!??

354 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#1
Vad kommer själva begreppet att "köra på strippen" ifrån?
Och varför har man valt att köra just 402meter (engelsk kvartsmil)??
När började man att köra prestanda race på 402 meters sträckor??


Livsnjutare
1 707 Inlägg
30 december 2008
#2
Det är det avståndet /402m) som är mellan trafikljusen i Detroit.

Ingen aning när man började men bör väl ha varit på 60 talet nån gång..

Med.lem
3 759 Inlägg
30 december 2008
#3
HereComesTrouble skrev:
Det är det avståndet /402m) som är mellan trafikljusen i Detroit.

Ingen aning när man började men bör väl ha varit på 60 talet nån gång..

Å satan, där lärde man sig nått nytt!

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 december 2008
#4
HereComesTrouble skrev:
Det är det avståndet /402m) som är mellan trafikljusen i Detroit.

Ingen aning när man började men bör väl ha varit på 60 talet nån gång..

Precis, man tävlade mellan rödljusen. Men det hela började väl efter kriget när Hot rods blev populärt etc?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

TACS Medlem
457 Inlägg
30 december 2008
#5
Dragracing har funnits lika länge som bilen, olika tillverkare som ville visa att deras skapelse var bäst. Benämningen strip vet jag däremot inte när eller hur det kom att användas.

2 024 Inlägg
30 december 2008
#6
Begreppet strippen torde väl härstamma från det engelska namnet på banan, dragstrip.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Avstängd
1 714 Inlägg
30 december 2008
#7
Expoze skrev:
Begreppet strippen torde väl härstamma från det engelska namnet på banan, dragstrip.

jo precis.
vet inte vad man skulle kalla den annars på engelska, dragtrack? låter skumt.


234 Inlägg
30 december 2008
#8
Efter andra världskriget så blommade intressed för trimmade bilar. Innan körde man ute i saltöknarna tex bonneville och el mirage.

Men eftersom det inte fanns saltöknar utanför alla städer så började man istället köra på gammla nerlagda flygfält. Detta var i början av 50 talet.

På bonneville körde man inte en sträcka på tid utan allt handlade om att köra så fort som möjligt. Så var det även på flygfälten i början.

Först provade man att köra 1/3 av en engelsk mile dvs 482 meter men det gick för fort!

Sedan gick man ner lite på avståndet och då passade 1/4 engelsk mile bättre. Att det kommer från avstånden mellan gatulysena i detroit är en skröna. Visst gatunäten i usa bygger på 1/8 mile principen men det är något som man har kommit på i efterhand. Iallafall enligt grundaren av National HotRod Association (NHRA) Wally parks.

Strippen kommer ifrån Dragstrip som kommer ifrån dragracing strip, Strip som betyder rämsa eller i det här fallet flygfält.

/Eric.
Senast redigerat av Dahlhjelm (30 december 2008)


354 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#9
Dahlhjelm skrev:
Efter andra världskriget så blommade intressed för trimmade bilar. Innan körde man ute i saltöknarna tex bonneville och el mirage.

Men eftersom det inte fanns saltöknar utanför alla städer så började man istället köra på gammla nerlagda flygfält. Detta var i början av 50 talet.

På bonneville körde man inte en sträcka på tid utan allt handlade om att köra så fort som möjligt. Så var det även på flygfälten i början.

Först provade man att köra 1/3 av en engelsk mile dvs 482 meter men det gick för fort!

Sedan gick man ner lite på avståndet och då passade 1/4 engelsk mile bättre. Att det kommer från avstånden mellan gatulysena i detroit är en skröna. Visst gatunäten i usa bygger på 1/8 mile principen men det är något som man har kommit på i efterhand. Iallafall enligt grundaren av National HotRod Association (NHRA) Wally parks.

Strippen kommer ifrån Dragstrip som kommer ifrån dragracing strip, Strip som betyder rämsa eller i det här fallet flygfält.

/Eric.

Okay smile .. Då har jag lärt mig något vettigt innan årets slut trots allt tongue ...



Sök