undrar skillnad på kabel härva i 740

DrifftDanne
31 december 2008 · 22 Inlägg

hej alla volvo freaks ,, undrar om någon vet skillnaden på kabelhärvan i en volvo 740 88 me insprut och en med turbo maskin ,, om de räcker med att bara byta maskin o databoxar eller om man måste ta med sig nå mer smile ???

ingen känsla överstiger känslan av att åka trimmad traktor =) volvo power hahaha
Sharky
31 december 2008 · 10 287 Inlägg

Turbon har förkopplingsmostånd till spridarna.
Tänk även på att allt sitter på "fel sida" på en turbo.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
snapshot
31 december 2008 · 908 Inlägg

jag skulle satsa på att ta hela skiten, om du har tillgång till att ta allt så ta det.. för säkerhets skull.. inte kul om du är klar och den inte startar sen :p

V_Racing
1 januari 2009 · 935 Inlägg

Håller på att köra på b230F  kabelhärva med b230FT motor...
ska inte vara någon större skillnad förutom att dra om kablarna till rätt sida för lmm m.m. : )
ska även köra med ett nira i3+ motorstyrning så ska nog funka bra : )

absolute_teddan
2 januari 2009 · 247 Inlägg

det skiljer en hel del.... du får även byta huvudstammen under brädan om du inte ska koppla en massa själv. jag fick byta hela när jag monterade 16v turbo i min ena 740 och lika så när jag turbokonverterade min a-traktor för länge sen, inget annat sätt funkade för mig iallafall

V_Racing
2 januari 2009 · 935 Inlägg

Det går inte med orginal bränsle boxar och tändboxar.. men kör du med ett nira i3+ eller VEMS motorstyrning eller liknande ska de funka bra.. b230F kabelhärvan e nästan helt samma förutom att FT då har ett förkopplingsmotstånd till spridarna. sen är kablarna på fel sida.. vet fler som har turbokonverterat b230F motorer å även en del b230e

Du behöver:
- Båda styrboxarna för turbo (bränsle och tändning)
- Rätt LMM
- Turbospridarna
- Förkopplingsmotstånden till turbospridarna
- Byta koppling
- Skaffa intercooler
- Slangar och rör till och från intercooler
- Plaströret mellan turbo och luftburk
- Turbons luftburk
- Flytta batteriet till vänster sida och luftburken till höger (eller bygga special)
- Svarva ner kolvarna för lägre komp
- Turbons grenrör
- Turbo
- Turbons avgassystem
- Banjo på oljetryckskontakten för olja till turbon
. Borra in retur för oljan i block eller tråg
- Packningar
- Göra om kylsystemet så att du får vattenkylningen till turbon
- Konsoll som håller upp turbon
- Saltkylda avgasventiler eller turbotopp
- Göra om motorkabelhärvan för att koppla in motstånden
- Andra montagekonsoller till kylar/intercoolerpaketet
- Turbons hårdare kolvringar
- Byta till T / VX / A / VX3 kam om du inte har det redan
- Göra om motorkablaget så att det räcker till nya placeringen av AMM

Sedan så bör man:
- Byta till turbons bromsar
- Stoppa in diffbroms

Få den sedan igenom besiktning är ett annat problem tongue

Senast redigerat av V_Racing (2 januari 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang