3069
Sök

volvo 740 16 ventilare 90- någon stort jävla problem,

1 024 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#21
efter mycket svett å jobb så har jag hittat felet vevhusventilationen va tät å en liten vacumslang läckte mer mängder ; )


385 Inlägg
5 januari 2009
#22
Rand skrev:
efter mycket svett å jobb så har jag hittat felet vevhusventilationen va tät å en liten vacumslang läckte mer mängder ; )

gott det:P mkt pill och tänkande så brukar det fixa sig! hehe

börn i varje hörn är fett rätt;)

1 024 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#23
; ) mm visst kanon att maskinen går igen, tack för hjälpen av alla iallafall,


1 024 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#24
ja tillbaka igen, det va inte vevhusventilationen, den ville bara gå fint i ett par minuter ?! blir tokig snart. nu är min fråga kamaxelgivare kan bilen gå dåligt om den är kass ? motorn går segt på nåt sätt kan man säga när man varvar den å ibland orkar den inte mer en 3000 varv men håller man kvar på gasen så kan den resa sig över 3000 varv men motorn låterförjävligt då. några mer tips ?


1 785 Inlägg
8 januari 2009
#25
Rand skrev:
ja tillbaka igen, det va inte vevhusventilationen, den ville bara gå fint i ett par minuter ?! blir tokig snart. nu är min fråga kamaxelgivare kan bilen gå dåligt om den är kass ? motorn går segt på nåt sätt kan man säga när man varvar den å ibland orkar den inte mer en 3000 varv men håller man kvar på gasen så kan den resa sig över 3000 varv men motorn låterförjävligt då. några mer tips ?

För det första skit i rådet om att tok köra med en motor som tickar, tickandet beror på att ventiltryckarna inte kan hålla trycket. Du ska undvika att varva den över 3000varv i det läget. Du ska ha en olja med låg viskositet vintertid denna motorn kräver även helsyntetisk olja. Hade du haft den vanliga standard volvon så hade det gått bra med mineral.

Kamaxelgivare finns ej på din motor.

Om den bara orkar 3000varv kan felet ligga antingen i tändsystemet eller bränsle. Kylan förvärrar symtomen.

Hur är det med lamda lampan? Börjar den lysa när motorn inte vill mer än 3000varv?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 024 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#26
lmm är bytt till en som funkat på annan bil å den lyser inte tändstift tändkablar fördelrlocket bränsle pumparna går bra, ny olja nytt filter den tickar inte längre men ska man över 3000 varv så låter motorn förjävligt,


26 Inlägg
8 januari 2009
#27
Min lmm gick sönder på min, då betedde den sej sådära, körde ändå och efter ca 15 mil så började den gå som den gå bättre igen men saknade ork. då spelade det ingen roll om man ryckte ur kabeln till lmm den gick ändå lampan, lös så klart fortfarande, skaffade en fungerande lmm. bytte och det blev ingen skillnad. var tvungen att nolla allt. rycka bort minuspolen i en kvart. då slockande lampan och bilen fick tillbaka kraften igen. min var iof en 91:a men det ska nog va samma som din.


Avstängd
512 Inlägg
8 januari 2009
#28
Klart du har kamaxelgivare på din bil "hallgivare", tror nog inte att han har brytare..

26 Inlägg
8 januari 2009
#29
Hallgivare har han men den sitter mot startkransen


1 785 Inlägg
8 januari 2009
#30
Crozzfire skrev:
Klart du har kamaxelgivare på din bil "hallgivare", tror nog inte att han har brytare..

Kallar ni hallgivaren för kamaxelgivare?

Istället för att plocka bort polen på batteriet kan man ta ur säkring nr 1 den går till bilen styrenhet. Fan så mycket enklare än att kladda med polerna.
Senast redigerat av dbjanoz (8 januari 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

10 287 Inlägg
8 januari 2009
#31
Nej. Ingen separat kamlägesgivare på dessa motorer.

/Göran

Crozzfire skrev:
Klart du har kamaxelgivare på din bil "hallgivare", tror nog inte att han har brytare..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

26 Inlägg
8 januari 2009
#32
På en del Jetronic lh 2.2 sitter hallgivaren mot kammen i fördelarlocket. Är ingen "kamlägesgivare" inga variabla kammar på en 740 wink
Senast redigerat av Hampe85 (8 januari 2009)


10 287 Inlägg
8 januari 2009
#33
Kamlägesgivare behövs när man har sekventiella sprut.

Så vitt jag vet så drivs fördelaren i dom fall du beskriver av hjälpaxelen som är synkron med vevaxeln. (Dvs blockmonterad fördelare). Jag skall inte svära 100% på det dock då jag inte har koll på Regina.

/Göran


Hampe85 skrev:
På en del B230F sitter hallgivaren mot kammen i fördelarlocket. Har att göra om man har jetronic eller regina. Är ingen "kamlägesgivare" inga variabla kammar på en 740 ;)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

979 Inlägg
8 januari 2009
#34
en polare körde oxå 740 16v. efter mkt hårdkörning började den ticka i ventilerna. Å de va vinter period oxå. så vi visste inte exakt va de kunde vara för fel, kallt lr hårdkörningen men troligtvis bägge delarna. Men han gjorde ett filter byte & olje byte. Gick som smort sedan=) Dom kräver regelbundna oljebyten dom där 16v maskinerna:) Pröva me det!

Hpc

26 Inlägg
8 januari 2009
#35
Sharky skrev:
Kamlägesgivare behövs när man har sekventiella sprut.

Så vitt jag vet så drivs fördelaren i dom fall du beskriver av hjälpaxelen som är synkron med vevaxeln. (Dvs blockmonterad fördelare). Jag skall inte svära 100% på det dock då jag inte har koll på Regina.

/Göran

Det jag menar är när den fördelaren sitter bakom toppen, dvs 740 GL 89:a. har du givaren i fördelarfoten så har du ingen givare mellan motor och låda dvs mot startkransen.


10 287 Inlägg
8 januari 2009
#36
Bakmonterad fördelare är bara en ren fördelare. Då har du givare i startkransen.

Återigen så reserverar jag mig för Regina, men för Bosch-sprut så ser det ut så.

/Göran


Hampe85 skrev:
Det jag menar är när den fördelaren sitter bakom toppen, dvs 740 GL 89:a. har du givaren i fördelarfoten så har du ingen givare mellan motor och låda dvs mot startkransen.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 758 Inlägg
8 januari 2009
#37
B234 och B204 finns bara med Bosch LH 2,4.
Och på dessa sitter hallgivaren bakom motorn och mäter på svänghjulet. Fördelaren sitter bakpå toppen och är som Sharky säger inget annat en just en fördelare.

Angående tryckarna är det inget ovanligt att de tickar lite på dessa motorer när de är nystartade eller har stått på tomgång en stund. Givetvis kör man inte motorn hårt eller varvar mycket innan den kommit upp i temp och då ska det inte heller vara några problem. När den är uppe i temp kan det dock som sagt börja ticka lite om den står på tomgång nån minut eller mer - gasar man till lite då ska man få tillräckligt tryck upp i toppen för att det ska sluta. Om det forsätter ticka ändå så är det dags att plocka ner och eventuellt byta tryckare.
Kör man bajs ur motorn innan den kommit upp i temp så håller inte grejerna, men det är förhoppningsvis ingen överraskning...

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
8 januari 2009
#38
Sharky skrev:
Bakmonterad fördelare är bara en ren fördelare. Då har du givare i startkransen.

Återigen så reserverar jag mig för Regina, men för Bosch-sprut så ser det ut så.

/Göran


Hampe85 skrev:
Det jag menar är när den fördelaren sitter bakom toppen, dvs 740 GL 89:a. har du givaren i fördelarfoten så har du ingen givare mellan motor och låda dvs mot startkransen.


LH 2.2 kör väl med hallgivare i fördelaren

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

1 024 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#39
tillbaka till problem. okej igen kamaxelgivare vet vi nu när 20 har kommenterat det. AnderssonE30 läs allt från början så du förstår lite mer  : ) nu har jag gjort allt som jag kan tänka mig. fan är det som kan strula till det så här. även kollat kamaxlarna sitter rätt å kamrem sitter kanon, har ingen ide om vad det kan vara för fel provat å haft bort + - ställt om elsystemet med säkring nr 1 provat nya säkringar.. haft en 740 här med fin lmm som vi har flyttat över samma problem ändå. vet inte vad jag ska göra mer. inte för jag tror det är någon ide men det sitter ett öppet filter prova sätta dit orginalt ? annars vet jag faktiskt inte mer vad jag ska göra. skroten big_smile Mohahaa


103 Inlägg
8 januari 2009
#40
Ja hade samma problem på min 740, man fick smyg gasa om motorn skulle gå upp i varv annarss så dog den. provade att byta lmm men utan resultat. sen av en ren olyckshändelse så märkte jag att en kabel till kontakten på lmm hade hoppat ur. tryckte i den igen och vips så gick han bra igen.

Kolla kontakten till lmm, de e mitt tips wink

Mvh Micke

Är Michelin franska däck? Ja, men dom är dubbade till svenska. ;)


Sök