Startproblem med B230ET, 3bar i bränsletryck och fin gnista. men tänder bara utan att gå igång.. Tror jag löst det!!!!

Mattsvart
4 januari 2009 · 195 Inlägg

Hallå folket
Har ett problem som jag haft ett tag nu.
Motorn ifråga är en B230ET med Motronic systemet.

Motorn är totalrenoverad både topp och underdel (Blocket borrat till överdim)
Jag trodde toppen var felet att den inte gick. Att den flödade över motorn då Oljan mest bestod av bensin.
Men så visade det sig att den inte var.

Symptom
Första uppstarten gick den igång och gick väl "fint" men så fort den blev varm började den missa cylindrar osv
Då hade jag satt blåa kablen på kallstarten och så ska det inte vara så rättade till det men det blev ingen skillnad.
Bilen gick igång och gick inte rent då heller. Gasade man så tveka den och bluddrade. Så jag bytte
Styrenhet
LMM
Tändslutsteg
Tändstift
Tändkablar, Fördelarlock och Rotor
Svänghjullägessgivaren
Fixade jord punkter
Tänkte att det var något med bränslet så då bytte jag
Spridare, tog från en 940FT -91 med tillhörande spridar motstånd
Men samma fel, så jag bytte tillbaka till orginalspridarna vilket resulterade i att ett nytt fel visade sig.
Men när man vrider på starten så tänder den bara till. startar inte utan bara står och ja tänder.
Om den går igång när man släpper starten så går den på en cylinder.
Sen händer inget om man vrider på nyckeln igen fören efter ett bra tag då den gör samma som ovan.
Tänkte jag att det inte kom något bränsle
Då bytte jag
Tomgångsmotor
Spridarrelä
Bränsletrycksregulatorn
Spjälllägesgivaren
Men det hjälpte inte så bytte spridarmotståndet igen mot ett annat orginal.
Kollade så båda pumparna går och det gör dom.
Sedan koppla jag på en ställbar BTR för att kolla bränsletrycket som är 3bar
Gnistan är suverän, kommer jämnt och missar inte.
Kommer bränsledusch ur alla tändstift hålen.

Tog lös hela elsystemet och fixade upp det.
Men det löste ingenting.

Finns det någon som kan ha en aning vad felet är eller vad jag kan göra?
Är väldigt tacksam för all hjälp och alla idéer big_smile


Alla säkringar är hela och klickar i reläna som ska klicka


Ska kolla så inte kamremmen kuggat över imorgon.
Sedan göra ett kompprov

MVH Jesper

Senast redigerat av Mattsvart (7 januari 2009)

volvodrifter
4 januari 2009 · 342 Inlägg

hör av dig när du fixat ditt problem jag har liknande .... men jag bytte mina spridare te lågohmiga å då brände jag boxen så spridarna står öppna hela tiden och öser in soppa.... och den tänderbara te nån gång ibland.... jag bytte box å då löste det sig....  min går bra när den är kall men börjar rycka och ha sig när den är varm.....

Mattsvart
4 januari 2009 · 195 Inlägg

volvodrifter skrev:
hör av dig när du fixat ditt problem jag har liknande .... men jag bytte mina spridare te lågohmiga å då brände jag boxen så spridarna står öppna hela tiden och öser in soppa.... och den tänderbara te nån gång ibland.... jag bytte box å då löste det sig....  min går bra när den är kall men börjar rycka och ha sig när den är varm.....

Vilken box menar du? smile

Gurra Båtmekaniker
4 januari 2009 · 57 Inlägg

Har du kollat att tändningen står rätt?

Friska motorer tänder varje varv
Mattsvart
4 januari 2009 · 195 Inlägg

Gurra skrev:
Har du kollat att tändningen står rätt?

Det är självjusterande tändning vad jag fått lära mig.

eller? tongue

Gurra Båtmekaniker
4 januari 2009 · 57 Inlägg

Men det betyder ju inte att den alltid funkar ändå!
Alltid värt att kolla innan man börjar byta massa dyra delar!

Friska motorer tänder varje varv
Wolle
4 januari 2009 · 141 Inlägg

satte du sväng hjulet på rätt sett när den renoverades? hade samma problem på min och då tände den inte på rätt ställe!!! piggen på svänghjulet ska stå mot startmotorn när ettans kolv e i vänd läge mvh niclas

Volvo 765 turbo "16v turbo" (1989)
Mattsvart
4 januari 2009 · 195 Inlägg

Gurra skrev:
Men det betyder ju inte att den alltid funkar ändå!
Alltid värt att kolla innan man börjar byta massa dyra delar!

Tyckte det stämde när jag hade stroboskåplampan på förut. men skall kolla så alla nollningarna stämmer imorgon big_smile

Mattsvart
4 januari 2009 · 195 Inlägg

Wolle skrev:
satte du sväng hjulet på rätt sett när den renoverades? hade samma problem på min och då tände den inte på rätt ställe!!! piggen på svänghjulet ska stå mot startmotorn när ettans kolv e i vänd läge mvh niclas

Jajjemen det gjorde jag wink så det skall inte vara felet
men tack ändån smile..







Har även märkt att bilen inte tänder på startgas

Senast redigerat av Mattsvart (4 januari 2009)

Mattsvart
6 januari 2009 · 195 Inlägg

upp

Kedjan
6 januari 2009 · 37 Inlägg

Kolla så du har ställt kammen o veven i rätt läge. men de låtrer ändå som om svänghjulet sitter fel! hoppas de lösersig:)

Mr_V
6 januari 2009 · 243 Inlägg

Ditt sista fel låter som att tändningslåset bråkar med dig. Testa starta den och sedan direkt vrida nyckeln till radioläge och sedan tillbaka till tändläge, detta måste gå fort innan bilen hinner dö, allstå läge 3 till läge 1 till läge 2. är helt säker på att ditt sista fel är där!

Mattsvart
7 januari 2009 · 195 Inlägg

Well ja tack för all hjälp men tror jag fått bilen att gå riktigt.

Höll på med spridarna för dom verkade inte vilja öppna.
Så rykte jag i kablaget osv så tillslut spruta det ur dom.

Satte tillbaka allt och tog ur tändstiften
Ett tändstift hade små sprickor så bytte detta.

Sen gick bilen igång men gick på typ en cylinder och då vart jag förbannad som fan.
Drog gasspjället åt höger och skrek SKÄR då för helsike
Då poffa det till å sen varva den och gick hur jäkla fint som helst :S :S

Fick stå och gå tills bensinen tog slut så ska in och tanka en dunk me god 98oktan och se ifall den startar fint.

Det hoppas jag på :-)

Återigen tack för hjälpen
Återkommer om det fortfarande strular.

MVH Jesper

dbjanoz
8 januari 2009 · 1 785 Inlägg

Mattsvart skrev:
Well ja tack för all hjälp men tror jag fått bilen att gå riktigt.

Höll på med spridarna för dom verkade inte vilja öppna.
Så rykte jag i kablaget osv så tillslut spruta det ur dom.

Satte tillbaka allt och tog ur tändstiften
Ett tändstift hade små sprickor så bytte detta.

Sen gick bilen igång men gick på typ en cylinder och då vart jag förbannad som fan.
Drog gasspjället åt höger och skrek SKÄR då för helsike
Då poffa det till å sen varva den och gick hur jäkla fint som helst :S :S

Fick stå och gå tills bensinen tog slut så ska in och tanka en dunk me god 98oktan och se ifall den startar fint.

Det hoppas jag på :-)

Återigen tack för hjälpen
Återkommer om det fortfarande strular.

MVH Jesper

Hehe du skrämde igång maskinen.

Du kanske hade luft i bränsle ledningarna? Går den som den ska nu? Du får återkomma med en rapport.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Mattsvart
8 januari 2009 · 195 Inlägg

dbjanoz skrev:

Mattsvart skrev:
Well ja tack för all hjälp men tror jag fått bilen att gå riktigt.

Höll på med spridarna för dom verkade inte vilja öppna.
Så rykte jag i kablaget osv så tillslut spruta det ur dom.

Satte tillbaka allt och tog ur tändstiften
Ett tändstift hade små sprickor så bytte detta.

Sen gick bilen igång men gick på typ en cylinder och då vart jag förbannad som fan.
Drog gasspjället åt höger och skrek SKÄR då för helsike
Då poffa det till å sen varva den och gick hur jäkla fint som helst :S :S

Fick stå och gå tills bensinen tog slut så ska in och tanka en dunk me god 98oktan och se ifall den startar fint.

Det hoppas jag på :-)

Återigen tack för hjälpen
Återkommer om det fortfarande strular.

MVH Jesper

Hehe du skrämde igång maskinen.

Du kanske hade luft i bränsle ledningarna? Går den som den ska nu? Du får återkomma med en rapport.

Funderar på att det kan ha varit något sådant wink
Måste fixa växellådan för kopplingen har hängt sig så bilen går inte köra än roll ner med lådan för 3dje gången he he wink går på en pisskvart men sen ska jag ut i snön och testa!

MVH Jesper

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang