Högt tryck i kylavätskebehållaren!

GlimmaMera
4 januari 2009 · 176 Inlägg

bubblar gör det inte och vattnet e inte oljigt va jag ser..

Fiat Freemont "2.0 lounge" (2012)
E3_Henrik Teknik Informatör
4 januari 2009 · 371 Inlägg

men luktar det bensin i behållaren och är tryck i systemet så läcker garanterat kompression ut på något ställe...jag röstar på topp packning...

BMW E3 it takes one to catch one :)
Citroën ZX "Citronen" (1993)
GlimmaMera
4 januari 2009 · 176 Inlägg

tycker det är konstigt för bilen går ju hur fint som helst, och den ryker inget förutom så som den ska när det är 20 minus ute...

Fiat Freemont "2.0 lounge" (2012)
E3_Henrik Teknik Informatör
4 januari 2009 · 371 Inlägg

jo men topp packningen behöver inte vara helt slut utan bara på gång...hade samma fenomen på morsans bil för ett tag sedan...

tryck i systemet, lukta bensin i behållaren, fast den gick bra tills packningen gav upp helt och den börja gå på färre cylindrar än den ska.

BMW E3 it takes one to catch one :)
Citroën ZX "Citronen" (1993)
Rawad C20LET
4 januari 2009 · 1 041 Inlägg

det känns som att top packningen har gått, hade samma problem med min calibra, så bilen hade dålig komp o den pess till vid gas pådrag så öppnar man okollar så hittade man bensin lukt som har blandat sig med vatten o även bensin lukt från avgas dämparen, så det va bara o öppna toppen o så va packningen slut, massa vatten på kolvarna o så.
det kostade mig 1500 för en sotning sats så det är inte farligt.
vill inte vissleda dig fel nu, men som sagt det låter som att packningen har sagt upp sig.

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
Boostrider Försöker iaf
4 januari 2009 · 1 998 Inlägg

På min 320 så va de övertryck. Va på 6ans cylinder ut mot vattenkanalen som packningen va kass.
Men de bubblade i expansionskärlet så va ju ganska säkert. Men vatten tog den inte mycke

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
GlimmaMera
4 januari 2009 · 176 Inlägg

jag ska gå ut och göra ett nytt kompprov....

Fiat Freemont "2.0 lounge" (2012)
GlimmaMera
4 januari 2009 · 176 Inlägg

nu har jag tagit nytt kompprov med alla stift borta. det visa så här, iofs ute i 20 minusgrader.

1:ans cyl 95psi
2:ans cyl 100psi
3:ans cyl 100psi
4:ans cyl 100psi

Senast redigerat av GlimmaMera (4 januari 2009)

Fiat Freemont "2.0 lounge" (2012)
MHperformance CNC operatör
4 januari 2009 · 280 Inlägg

kolla om oljan,om det är vatten i den, grå aktig sörja,

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra
Volkswagen Passat 3c "2.0tdi" (2009)
Volkswagen Golf vr6 "Syncro" (1996)
GlimmaMera
4 januari 2009 · 176 Inlägg

näpp ingen grå sörja, oljan är lite väl svart ska nog byta snart...

Fiat Freemont "2.0 lounge" (2012)
Necrodamus
4 januari 2009 · 220 Inlägg

Dina komprov ser normala ut, det är ju relativt jämna värden.
Åk till en verkstad, ge dom en fika krans och be dom plocka med sig avgasmätaren ut.
Skruva upp locket på expansionskärlet. Håll sonden ovanför kylvätskenivån.
Ger det utslag på HC värdet så är det kompressioner i kylsystemet och trasig topp packning/sprucken topp. Lycka till:)

Opel Vectra B "Irmscher I500" (1998)
Volvo V40 (2003)
BMW 540ia "Wee Eight" (1994)
GlimmaMera
4 januari 2009 · 176 Inlägg

nu har jag varmt kört bilen och slangen från expansionskärlet blir varm, men slangen från kylaren till termostaten är fortfarande kall och ganska spänd, och det kommer ingen värme inne i kupen...

Fiat Freemont "2.0 lounge" (2012)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
4 januari 2009 · 2 252 Inlägg

Kompprov är som att pissa o hålla för när de gäller övertryck i expansionskärlen, otrevligt och inte kul för nån, utan du skulle sätta ett övertryck i expansions kärlet på ca 0.7bar eller nå sen ta bort alla stift och sen vänta o se om trycket sjunker, sjunker de, så är ju nånting uppenbarligen fel, då mest troligt toppackningen, och lite ska man alltid helst plana för att få en fin packningsyta..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
GlimmaMera
4 januari 2009 · 176 Inlägg

Tack så himla mycket allihoppa för alla svar....smile

Fiat Freemont "2.0 lounge" (2012)
V_Racing
4 januari 2009 · 935 Inlägg

garanterat topplockspackningen haft samma problem på 940:n och ingen värme i bilen.. men den gick hur bra som helst och kompprov var ok/ rök inte vit rök eller liknande bara lite vid start..
så bara byta topppackning sen har du värme i bilen : )

Senast redigerat av V_Racing (4 januari 2009)

GlimmaMera
4 januari 2009 · 176 Inlägg

fick ju hur mycket värme som helst igår...

Fiat Freemont "2.0 lounge" (2012)
henkebenke
4 januari 2009 · 1 703 Inlägg

Du är säker på att termostaten öppnar som den ska? Har du haft kylsystemet helt tömt bör du lufta det, luftfickor kan ställa till med både det ena och det andra.

Efter jag renoverat en motor till en celica hade jag rätt högt tryck i kylslangarna, trodde som du att jag förmodligen dragit toppen snett så packningen gått sönder. Men efter en rejäl luftning och några dagars körande så var trycket borta, värme fanns i kupen, och annat var nice and dandy.

Iom att ditt kompprov är så jämt, tror jag det är nåt annat än toppackningen som spökar.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
GlimmaMera
4 januari 2009 · 176 Inlägg

jag är inte säker på något längre, för nu när jag va ute och varm körde bilen så fick jag ingen värme i bilen, men efter 20 minuter gick jag ut igen och kände på slangarna så va alla mjuk även den som går till termostaten, klämde på slangarna och det glucka i hela kylsystemmet..

Fiat Freemont "2.0 lounge" (2012)
mrbuggy Entreprenör
4 januari 2009 · 1 784 Inlägg

GlimmaMera skrev:
jag är inte säker på något längre, för nu när jag va ute och varm körde bilen så fick jag ingen värme i bilen, men efter 20 minuter gick jag ut igen och kände på slangarna så va alla mjuk även den som går till termostaten, klämde på slangarna och det glucka i hela kylsystemmet..

Jaså ..fortfarande....Det som "The_Mechanic" säger verkar logiskt i detta ögonblick..eftersom provet va ganska bra

GlimmaMera
4 januari 2009 · 176 Inlägg

henkebenke skrev:
Du är säker på att termostaten öppnar som den ska? Har du haft kylsystemet helt tömt bör du lufta det, luftfickor kan ställa till med både det ena och det andra.

Efter jag renoverat en motor till en celica hade jag rätt högt tryck i kylslangarna, trodde som du att jag förmodligen dragit toppen snett så packningen gått sönder. Men efter en rejäl luftning och några dagars körande så var trycket borta, värme fanns i kupen, och annat var nice and dandy.

Iom att ditt kompprov är så jämt, tror jag det är nåt annat än toppackningen som spökar.

´
har inte tömt kylsystemmet, har bara fyllt på med både vatten och glykol,mest glykol...

Fiat Freemont "2.0 lounge" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang