2939
Sök

Högt tryck i kylavätskebehållaren!

176 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#21
bubblar gör det inte och vattnet e inte oljigt va jag ser..


Teknik Informatör
371 Inlägg
4 januari 2009
#22
men luktar det bensin i behållaren och är tryck i systemet så läcker garanterat kompression ut på något ställe...jag röstar på topp packning...

BMW E3 it takes one to catch one :)

176 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#23
tycker det är konstigt för bilen går ju hur fint som helst, och den ryker inget förutom så som den ska när det är 20 minus ute...


Teknik Informatör
371 Inlägg
4 januari 2009
#24
jo men topp packningen behöver inte vara helt slut utan bara på gång...hade samma fenomen på morsans bil för ett tag sedan...

tryck i systemet, lukta bensin i behållaren, fast den gick bra tills packningen gav upp helt och den börja gå på färre cylindrar än den ska.

BMW E3 it takes one to catch one :)

C20LET
1 041 Inlägg
4 januari 2009
#25
det känns som att top packningen har gått, hade samma problem med min calibra, så bilen hade dålig komp o den pess till vid gas pådrag så öppnar man okollar så hittade man bensin lukt som har blandat sig med vatten o även bensin lukt från avgas dämparen, så det va bara o öppna toppen o så va packningen slut, massa vatten på kolvarna o så.
det kostade mig 1500 för en sotning sats så det är inte farligt.
vill inte vissleda dig fel nu, men som sagt det låter som att packningen har sagt upp sig.

Vi tycker olika vet jag, that's it

Försöker iaf
1 998 Inlägg
4 januari 2009
#26
På min 320 så va de övertryck. Va på 6ans cylinder ut mot vattenkanalen som packningen va kass.
Men de bubblade i expansionskärlet så va ju ganska säkert. Men vatten tog den inte mycke

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

176 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#27
jag ska gå ut och göra ett nytt kompprov....


176 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#28
nu har jag tagit nytt kompprov med alla stift borta. det visa så här, iofs ute i 20 minusgrader.

1:ans cyl 95psi
2:ans cyl 100psi
3:ans cyl 100psi
4:ans cyl 100psi
Senast redigerat av GlimmaMera (4 januari 2009)


CNC operatör
280 Inlägg
4 januari 2009
#29
kolla om oljan,om det är vatten i den, grå aktig sörja,

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra

176 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#30
näpp ingen grå sörja, oljan är lite väl svart ska nog byta snart...


220 Inlägg
4 januari 2009
#31
Dina komprov ser normala ut, det är ju relativt jämna värden.
Åk till en verkstad, ge dom en fika krans och be dom plocka med sig avgasmätaren ut.
Skruva upp locket på expansionskärlet. Håll sonden ovanför kylvätskenivån.
Ger det utslag på HC värdet så är det kompressioner i kylsystemet och trasig topp packning/sprucken topp. Lycka till:)


176 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#32
nu har jag varmt kört bilen och slangen från expansionskärlet blir varm, men slangen från kylaren till termostaten är fortfarande kall och ganska spänd, och det kommer ingen värme inne i kupen...


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
4 januari 2009
#33
Kompprov är som att pissa o hålla för när de gäller övertryck i expansionskärlen, otrevligt och inte kul för nån, utan du skulle sätta ett övertryck i expansions kärlet på ca 0.7bar eller nå sen ta bort alla stift och sen vänta o se om trycket sjunker, sjunker de, så är ju nånting uppenbarligen fel, då mest troligt toppackningen, och lite ska man alltid helst plana för att få en fin packningsyta..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

176 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#34
Tack så himla mycket allihoppa för alla svar....smile


935 Inlägg
4 januari 2009
#35
garanterat topplockspackningen haft samma problem på 940:n och ingen värme i bilen.. men den gick hur bra som helst och kompprov var ok/ rök inte vit rök eller liknande bara lite vid start..
så bara byta topppackning sen har du värme i bilen : )
Senast redigerat av V_Racing (4 januari 2009)


176 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#36
fick ju hur mycket värme som helst igår...


1 703 Inlägg
4 januari 2009
#37
Du är säker på att termostaten öppnar som den ska? Har du haft kylsystemet helt tömt bör du lufta det, luftfickor kan ställa till med både det ena och det andra.

Efter jag renoverat en motor till en celica hade jag rätt högt tryck i kylslangarna, trodde som du att jag förmodligen dragit toppen snett så packningen gått sönder. Men efter en rejäl luftning och några dagars körande så var trycket borta, värme fanns i kupen, och annat var nice and dandy.

Iom att ditt kompprov är så jämt, tror jag det är nåt annat än toppackningen som spökar.


176 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#38
jag är inte säker på något längre, för nu när jag va ute och varm körde bilen så fick jag ingen värme i bilen, men efter 20 minuter gick jag ut igen och kände på slangarna så va alla mjuk även den som går till termostaten, klämde på slangarna och det glucka i hela kylsystemmet..


Entreprenör
1 784 Inlägg
4 januari 2009
#39
GlimmaMera skrev:
jag är inte säker på något längre, för nu när jag va ute och varm körde bilen så fick jag ingen värme i bilen, men efter 20 minuter gick jag ut igen och kände på slangarna så va alla mjuk även den som går till termostaten, klämde på slangarna och det glucka i hela kylsystemmet..

Jaså ..fortfarande....Det som "The_Mechanic" säger verkar logiskt i detta ögonblick..eftersom provet va ganska bra

176 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#40
henkebenke skrev:
Du är säker på att termostaten öppnar som den ska? Har du haft kylsystemet helt tömt bör du lufta det, luftfickor kan ställa till med både det ena och det andra.

Efter jag renoverat en motor till en celica hade jag rätt högt tryck i kylslangarna, trodde som du att jag förmodligen dragit toppen snett så packningen gått sönder. Men efter en rejäl luftning och några dagars körande så var trycket borta, värme fanns i kupen, och annat var nice and dandy.

Iom att ditt kompprov är så jämt, tror jag det är nåt annat än toppackningen som spökar.

´
har inte tömt kylsystemmet, har bara fyllt på med både vatten och glykol,mest glykol...



Sök