5 januari 2009
Trådstartare
Ber om ursäkt ifall topicen inte helt matchar frågan men jag kunde inte precisera frågan mer i detalj utan att skriva en mindre uppsats.
Det är så att jag funderar på att köpa en Ford Mustang GT från 2001 med 4.6L V8.
Den har lär enligt de specs jag hittat på nätet ha en motoreffekt på 260 hk.
Nu är min fråga som så- säljaren säger att den här bilen har flowmaster effektavgasrör samt Superchips av något slag som ska ge 300 hk till den motorn.
Nu är min fråga, den nya GTn har ju 300 hk på en motor med iaf samma motorvolym - är det någon som vet hur pass den här trimmade gamla motorn kommer likna den nya? Iom att det är samma motorvolym så tänker jag lite från höften att en sugmotor med samma volym borde få snarlikt vridmoment?
Det kanske inte är så lätt att svara på hur pass effektkurvan kommer skilja sig beroende på chipet - men hur pass skiljer sig de två motorerna?
De gamla motorerna verkar på Garagets hemsida listas till runt 400-410 nm och de nyare har ju inte mycket mer - så det vore kanske inte helt orimligt att anta att den äldre motorn med trim är rätt snarlik?
All nördinfo är av intresse.
MVH kent.