idioter som slår på helljuset innan dom är förbi...

Saab_Diana
6 januari 2009 · 401 Inlägg

står det 90 på skylten så kör man 119.Men äsh det där med helljus,,man dör inte för att man blir lite bländad,värre är det med folk vars vanliga ljus bländar en i speglarna,ush o dras med det där i ett par kilometer.

o så dimljus,,jag kör alltid med dimljus,sällan att folk blinkar åt en..men det får dom väl göra bäst dom vill..dom har ju rätt.Även fast dom kanske inte just blir bländade,men dom kanske blinkar ifall dom tror att man glömt dom på,inte för att jävlas.

Senast redigerat av Saab_Diana (6 januari 2009)

Saab 9-5 "AERO" (2001)
BMW 535 "i" (2012)
Saab 9-5 "2.0" (2000)
gamlingen
6 januari 2009 · 5 198 Inlägg

Saab_Diana skrev:
står det 90 på skylten så kör man 119.Men äsh det där med helljus,,man dör inte för att man blir lite bländad,värre är det med folk vars vanliga ljus bländar en i speglarna,ush o dras med det där i ett par kilometer.

Jovisst jag håller med.. en mötande bilist som slår på bländar kanske 2 sekunder. men en som ligger bakom bländar bra mycket längre tid

NJ_
6 januari 2009 · 2 118 Inlägg

gamlingen skrev:

Saab_Diana skrev:
står det 90 på skylten så kör man 119.Men äsh det där med helljus,,man dör inte för att man blir lite bländad,värre är det med folk vars vanliga ljus bländar en i speglarna,ush o dras med det där i ett par kilometer.

Jovisst jag håller med.. en mötande bilist som slår på bländar kanske 2 sekunder. men en som ligger bakom bländar bra mycket längre tid

det är då man tänder arbetsbelysningen på lastbilen lol roll

D.i.l.l.i.g.a.f
gamlingen
6 januari 2009 · 5 198 Inlägg

NJ_ skrev:

gamlingen skrev:

Saab_Diana skrev:
står det 90 på skylten så kör man 119.Men äsh det där med helljus,,man dör inte för att man blir lite bländad,värre är det med folk vars vanliga ljus bländar en i speglarna,ush o dras med det där i ett par kilometer.

Jovisst jag håller med.. en mötande bilist som slår på bländar kanske 2 sekunder. men en som ligger bakom bländar bra mycket längre tid

det är då man tänder arbetsbelysningen på lastbilen lol roll

hehe ja man kanske skulle sätta en bak på audin *s*

Saab_Diana
6 januari 2009 · 401 Inlägg

arbetsbelysning i lastbil = rött porrljus big_smile
i kupen asså då

Senast redigerat av Saab_Diana (6 januari 2009)

Saab 9-5 "AERO" (2001)
Saab 9-5 "2.0" (2000)
BMW 535 "i" (2012)
gamlingen
6 januari 2009 · 5 198 Inlägg

Saab_Diana skrev:
arbetsbelysning i lastbil = rött porrljus big_smile
i kupen asså då

asg 15watt eller ?

sand3rs
6 januari 2009 · 182 Inlägg

Ias skrev:
Det är riktigt trist det där MEN de där jävla fittorna som drar på helljuset i nosen på en bara för att man har dimljusena på ska släpas ur bilarna och skjutas på plats.
Självklart kan man ju blinka till med helljuset om man blir bländad av dem men vägarna är fulla av "rättrådiga paragrafkräk" som har som standard att skicka på ljuset så fort de ser ett par dimljus.

Jag personligen har mina dimljusen nerställda i backen så blir de bländade av de så har jag kört över personen i fråga.

Så nu har jag skällt klart( blev nog bländad 5 ggr igår)

Varför har du dimljusen på? Om de är nedställda i backen gör de väl ändå inte så mycket nytta? Är väl bara "fjortisar" som har de på...

Sen, om du nu går och stör dig så mycket på att folk bländar dig pga dina dimljus, då kanske du ska börja lyssna och stänga av. T o m husdjur flyr elden...

Mortalis VW-nörd?
6 januari 2009 · 4 332 Inlägg

titta på vägen den metern istället för på mötande bil så slipper ni bli bländade tongue

Drönirettab
6 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Regelverket finns bla för att en del inte har något förnuft och därför sätter sin egen standard, vilket kanske fungerar bra om man är helt ensam på vägarna. Men nu är man ju inte helt ensam på vägarna utan det finns andra att ta hänsyn till.

Det är väldigt kortsiktigt tänkande att hela tiden strunta i regler och tycka att de enbart finns till för att försvåra och "vara jävlig" mot folk.

Drönirettab
6 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Mortalis skrev:
titta på vägen den metern istället för på mötande bil så slipper ni bli bländade tongue

Där håller jag med helt och hållet. smile

Både när det gäller extraljus och andra ljus.

Senast redigerat av Drönirettab (6 januari 2009)

gamlingen
6 januari 2009 · 5 198 Inlägg

Mortalis skrev:
titta på vägen den metern istället för på mötande bil så slipper ni bli bländade tongue

Bäst idag,,, slut diskuterat,, cool

DoT Häst
6 januari 2009 · 1 099 Inlägg

Mortalis skrev:
titta på vägen den metern istället för på mötande bil så slipper ni bli bländade tongue

Vadå? Om någon slänger på helljuset när man möter dem så blir det ju som en fotoblixt.. Ser bara små runda "pluttar" överallt..
Eller man ska behöva förutsätta att alla ska slänga på helljuset i nyllet på en och kolla ner i marken vid varenda möte?

Än är inte den sista idioten född..
Drönirettab
6 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Visst blir man bländad ifall den mötande bilens helljus slås på alldeles för tidigt, det håller jag med om, men om det slås på precis vid mötet så blir åtminstone inte jag bländad ifall jag tittar på den högra sidan av vägen istället för att kika rätt in i mötande bils helljus. smile

BerraGson Professionell Amatör
6 januari 2009 · 32 Inlägg

Donken86 skrev:
Precis, spec vi yrkesförare lider nog väldigt mkt av detta. Vet när jag låg o körde mellan Karlstad och Karlskoga lr Örebro. Så varannan bil på 13 mil väg drog på ljuset för tidigt. Snacka om att man va nöjd då. Samma sak med folk som drar på helljuset innan dom kört om. Men då får dom fan skylla sig själv. Då stänger inte jag av helljuset direkt när dom kommit om. Tänk er själva o få ett antal 100w i en stor jaefla spegel som de sitter i en lastbil. Men måste säga att dom som sticker ut mest. Det är faktiskt bussförare. Konstigt nog. Dom stänger av ljuset sent och dom drar på ljuset tidigt. Jag vet iaf och att 95 lastbilar av 100 stänger av ljuset när dom ser en annans ljus vid horisonten. Så borde alla göra. SPEC personbilar. Pendlar även långt och mkt med personbilen o det är inge svårt alls att dra av ljuset tidigt big_smile

Det är bara för att (som gäller även polisen) dom som kör lastbil skall föregå med gott exempel i trafiken.

BerraGson
Peugeot 205 Gti "Boerosia" (1989)
BMW 316 Compact (E36) "Black Pearl" (1994)
Turbo_Erik
6 januari 2009 · 526 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:

Turbo_Erik skrev:
Så brukar jag göra om folk inte bländar av i tid..

Det och om det kommer nån tätskalle med halvljus+dimljus.. Då får dom tebax..

Exakt smile
En bra ide är om man har 3 st extraljus fram så kan man vinkla det vänstra lite åt vänster.
Då bländar det bättre lol

Muttley
6 januari 2009 ·

R1kard skrev:
Haha orka hänga upp sig på lite helljus tongue

Tycker det är mer störigt när folk inte går in till höger när dem inte ens håller angivna hastigheten på landsvägar.

De gör man själv som man vill?, även om man håller 90 på 90 är de någon som ska om och ska det de så får de helt enkelt köra om fastän man inte vill lägga sig i vägrenen, just pga vägren är till för långsamtgående fordon.

s12 Nissan Gazelle
6 januari 2009 · 1 460 Inlägg

man blir irreterad på folk som inte slår av helluset , dom kanske inte ser skillnad på hel å halv ljus

Nissan Silvia
bmx
6 januari 2009 · 7 100 Inlägg

weeeman skrev:

andreasgustavsson skrev:
Men det som gör mig mest förbannad är folk som bländar tillbaka med helljusen på en med flit när man åker med tung släpkärra så att lysena höjs en aning. Man ser ju förfan att mötande bil har släpkärra och om den bländar en aning är det vell antagligen för att den är tungt lastad.

Är man bländad ser man inte om bilen har släpkärra efter wink

de har ja vart med om tongue
började blinka som en tok mot han,då då slog han på sin julgransbelysning,satan alltså big_smile

sen såg ja att han hadde ett släp tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
6 januari 2009 · 1 874 Inlägg

Bjork skrev:
Kan ju va nyblivna 18-åringar för i körkortsboken står de att man
ska slå på helljuset i  mötesögonblicket..å en del e lite föör snabba tongue

Jag tycker själv att det mest verkar handla om halvblinda pensionärer, som inte vill ha
en sekund i mörkret, utan måste blända på lite för tidigt... wink

BerraGson Professionell Amatör
6 januari 2009 · 32 Inlägg

Hexenhammer skrev:

Bjork skrev:
Kan ju va nyblivna 18-åringar för i körkortsboken står de att man
ska slå på helljuset i  mötesögonblicket..å en del e lite föör snabba tongue

Jag tycker själv att det mest verkar handla om halvblinda pensionärer, som inte vill ha
en sekund i mörkret, utan måste blända på lite för tidigt... wink

Det ligger nog något i det lol

BerraGson
BMW 316 Compact (E36) "Black Pearl" (1994)
Peugeot 205 Gti "Boerosia" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang