6821
Sök

Flytta fördelare på B230E

Volvoskadad
127 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
Hejhej!
Har funderingar att slänga på min 405topp på en b230e motor i en 740. Då kommer problemet att fördelaren sitter i bakkant på toppen och går inte att lösa på 405an..
Då kommer frågan, går det att sätta fördelarn i blocket utan att byta en massa saker?
(jag har en fördelare från en 240 liggandes)
En som påstod att jag måste byta axeln som ska gå till fördelarn om den sitter i blocket. Tycker det skulle vara konstigt när det finns urtaget i blocket för fördelare :S
tacksam för svar smile

I'm living the life I was born to live

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
6 januari 2009
Japps det stämmer som din kompis säger att du måste byta aggregataxlen. Den sitter där med saknar kugghjul för fördelaren.

MVH

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

Volvoskadad
127 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
Topper skrev:
Japps det stämmer som din kompis säger att du måste byta aggregataxlen. Den sitter där med saknar kugghjul för fördelaren.

MVH

Tack för svaret smile Har en b230e från en 240glt i garaget som jag tänkte ta fördelarn från. Troligtvis lär axeln passa från den? Eller så blir det lättare att få tag i en 531 smile

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
6 januari 2009
Det är mycket jobbigare att mecka med en 531 då du inte har några spridarehål.
Men annars är det bara att smaska över axlen. För mig att du kan rycka den ifrån en 23:a med

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

Tottis_vbg
6 januari 2009
Ja som dom sa innan får aggregataxlen bytas, ta bort främre gavlen å sen ta bort plastburken till vevhusventilationen för å dra upp kugghjulet som går ner till oljepumpen annars får du inte ut aggregataxlen...

Volvoskadad
127 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
Tottis_vbg skrev:
Ja som dom sa innan får aggregataxlen bytas

Tydligen inte.
Var kugg på aggregataxeln på både min E motor i 740n och på en kompis F motorn han hade liggandes...

Sök