Ingen värme i bilen.

marshall-jcm900
7 januari 2009 · 157 Inlägg

Halloj. jo jag han en 740 GLT 16 v som jag inte får värme i.. har läckt kylar vatten ett tag.. sen nu försvinner den lite forte än förut och jag får ingen värme. kan det vara vattenpumpen som har gett sig då jag knappt aldrig har vatten i översta slangen ?? jag menar att den inte orkar pumpa upp vattnet igenom kylaren och upp igenom termostaten och in i elementet i värmepaketet ?
har bytit termostat och spolat igenom systemet.. det ända vägen som det är stopp i är det hållet som går till vatten pumpen. funderar mycket på om det kan vara den då farsan säjjer att det är stopp och inge fel på pumpen .. Nån som haft samma fel eller liknande ?? det drar inte heller i sej vatten i toppen.. men den kan vitrycka mer än polarnas bilar. annars går den hur fint som hellst.. blir inte heller överhettad ..

Ekis!
7 januari 2009 · 1 210 Inlägg

kommer du åt att känna på vatten pumpen ... ta bort remmen och ryck i den... glappar den så har du nog felet där...

marshall-jcm900
7 januari 2009 · 157 Inlägg

Ekis! skrev:
kommer du åt att känna på vatten pumpen ... ta bort remmen och ryck i den... glappar den så har du nog felet där...

om själva hjulet som remmen ligger i glappar ??

Ekis!
7 januari 2009 · 1 210 Inlägg

marshall-jcm900 skrev:

Ekis! skrev:
kommer du åt att känna på vatten pumpen ... ta bort remmen och ryck i den... glappar den så har du nog felet där...

om själva hjulet som remmen ligger i glappar ??

ja de sitter på vatten pumpen... ryck i de upp och ner sidledes... de ska inte glappa alls

marshall-jcm900
7 januari 2009 · 157 Inlägg

Ekis! skrev:

marshall-jcm900 skrev:

Ekis! skrev:
kommer du åt att känna på vatten pumpen ... ta bort remmen och ryck i den... glappar den så har du nog felet där...

om själva hjulet som remmen ligger i glappar ??

ja de sitter på vatten pumpen... ryck i de upp och ner sidledes... de ska inte glappa alls

a okey.. ska kika..

Pellefax
7 januari 2009 · 644 Inlägg

Låter som toppackningen gått..

Schipperke-owner Hundägare,mc-åkare,fartgalning
7 januari 2009 · 272 Inlägg

Även om den glappar så ska den pumpa vattnet ! Det enda du känner genom att rycka i remskivan är om lagren är slut och den pumpar vattnet lika bra ändå . Däremot om den läcker i skvallerhålet på undersidan av vattenpumpen så är det dags att byta och även om den LÅTER illa . Att värmen inte funkar är förmodligen det att nivån på kylarvätskan är för låg .

Schipperke rules !
marshall-jcm900
7 januari 2009 · 157 Inlägg

Schipperke-owner skrev:
Även om den glappar så ska den pumpa vattnet ! Det enda du känner genom att rycka i remskivan är om lagren är slut och den pumpar vattnet lika bra ändå . Däremot om den läcker i skvallerhålet på undersidan av vattenpumpen så är det dags att byta och även om den LÅTER illa . Att värmen inte funkar är förmodligen det att nivån på kylarvätskan är för låg .

Okey.. men värmen funkar ändå inte fast jag har så mycket vatten i som det bara går.. pumpen låter inte illa. inga missljud lr nått.. sen om jag skruvar åt expansionskärls locket för hårt så sväller slangarna.. sen har jag prövar spola rent elementet med det kommer ut vatten. så stopp vet jag inte om det är där.. sen har jag prövat skifta plats på slangarna som går in i torpedväggen som är elementet då. då får jag pytte lite värme så det precis håller bort imman.. så det är nått jävla knep :S

marshall-jcm900
7 januari 2009 · 157 Inlägg

Pellefax skrev:
Låter som toppackningen gått..

men den har läckt vatten sen i somras. fast inte lika mycket som nu.. och då funkade värmen.. och om topp packningen gått borde ju det vara alldeless vit kläggigt i motorn oljan som det inte är :S sen borde den ju ha smällt för länge sen. har kört hårt med den oxå.. så jag vet inte :S

Schipperke-owner Hundägare,mc-åkare,fartgalning
7 januari 2009 · 272 Inlägg

Toppackningen kan gå UTAN att det märks på oljan ! Beror på var den gått sönder . Om slangarna sväller så har du förmodligen kompet ut i kylsystemet ! Lukta i expansionskärlet efter avgaser . Jag tror att du lär lyfta toppen och eventuellt plana den .

Schipperke rules !
Schipperke-owner Hundägare,mc-åkare,fartgalning
7 januari 2009 · 272 Inlägg

Om du har en spricka i toppen kan kompet från en cylinder gå ut i kylsystemet ! Även en blåst toppackning mellan en cylinder och en vattenkanal ger samma fenomen . Finns visst nån sorts grej man kan kolla med om det är avgaser i vattnet ! Vissa verkstäder har det .

Schipperke rules !
marshall-jcm900
7 januari 2009 · 157 Inlägg

Schipperke-owner skrev:
Om du har en spricka i toppen kan kompet från en cylinder gå ut i kylsystemet ! Även en blåst toppackning mellan en cylinder och en vattenkanal ger samma fenomen . Finns visst nån sorts grej man kan kolla med om det är avgaser i vattnet ! Vissa verkstäder har det .

okey.. men kan det ha att göra med att jag inte får nån värme i bilen ?

Schipperke-owner Hundägare,mc-åkare,fartgalning
7 januari 2009 · 272 Inlägg

Om du får avgaser i kylsystemet så går förmodligen avgaserna upp i värmepaketet och hindrar vattnet från att komma dit .

Schipperke rules !
marshall-jcm900
7 januari 2009 · 157 Inlägg

Schipperke-owner skrev:
Om du får avgaser i kylsystemet så går förmodligen avgaserna upp i värmepaketet och hindrar vattnet från att komma dit .

Okey.. så det är bara att rikta in sig på att byta topp packning då ? och kika om det är spricka om inte bara rikt plana eller ta 1 mm på en gång

Schipperke-owner Hundägare,mc-åkare,fartgalning
7 januari 2009 · 272 Inlägg

Sväller slangarna och det luktar avgaser i epansionskärlet så är det nog bara att lyfta toppen ! Om du ska riktplana eller ta 1mm kan inte jag svara på ! Bättre en verkstad eller någon som håller på med såna jobb får svara på det .

Schipperke rules !
marshall-jcm900
7 januari 2009 · 157 Inlägg

Schipperke-owner skrev:
Sväller slangarna och det luktar avgaser i epansionskärlet så är det nog bara att lyfta toppen ! Om du ska riktplana eller ta 1mm kan inte jag svara på ! Bättre en verkstad eller någon som håller på med såna jobb får svara på det .

jo.. ska kika de.. men blir nog å plana när man redan har tagit bort den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang