Jorg3n skrev:
Jag gillar inte riktigt att min bil trycker ut olja vid oljestickan efter man har pressat den en stund. Kompisen pratade om att det kunder vara ett filter som sitter vid vevhusventilationen som brukar bli täppt. Tror dock inte att det sitter något sådant filter på en turbo? Kan det vara att jag har haft i för tjock olja bara? Det är såpass att den lyfter upp stickan och häver ut olja över hela motorn vilket jag börjar tröttna på

Någon som kan hjälpa mig med det här?
Garanterat vevhusventilationen.
I sämsta fall kan du ha fått dålig komp på en cylinder, men går bilen som normalt så är det nog minsta risken.

Under insuget sitter det en oljefälla.
850 är utrustad med sluten vevhusventilation pga strängare avgaskrav, och oljefällan separerar olja från gaserna, som går tillbaka till insuget innan turbon. Oljan ska rinna ner i tråget igen.
Det som händer är att oljan koksar i oljefällan och sätter igen.
Vanligast är att man köper nya slangar till alltihop, och ev. ny oljefälla, då de nya tydligen ska ha bättre design jämfört med de gamla. Går väl på ca en 500-ing.
Man kan nog rengöra originalfällan, dock är det lite svårare, för jag tror inte man kan dela den. Jag provade iaf inte.

Så skruvar du bara loss insuget, så sitter oljefällan precis neranför.
Finns en jättebra FAQ på just detta på
http://forum.turboperformanceclub.com/