5627
Sök

Akut hjälp till min lilla citroen ax!

10 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
Tja ja har en Liten Citroen AX 11 image -90- med monotronisk insprut. Den e svårstartad när den stått över natten och e kall och går topp när den e varm. Jag har bytt:
Tempgivare
Vattentempgivare
Fördelarlock + rotor
Tändkablar (en var sprucken)
Tändstift
Tomgångsmotor
soppafilter
vakuumslangar
startmotor
m.m.

Men den e fortfarande skum i motorgången!? Har kollat 2 av stiften (var 10 minus ute så vart kallt om fossingarna smile) och dom va kolsvarta! o stiften e knappt 4 månader gamla. En annan sak som en 1.1L motor inte ska göra e o dra 1L/mil. Jag laddade batteriet häromdan och nollade då oxå databoxen, sen när ja startade bilen så tog det 4 dar för den o gå bra igen! Den startade och hoppade på varvtalet mellan ca 200-4000 varv enda tills bilen blev varm, o sen gick den som en pärla. 4 dar senare går den som vanligt men med kallstartsproblem och bensinförbrukning! Jag har läst massa på forumet på andra bilmodeller och där nämns kallstartventil och luftmassmätare, ja e inte så helt insatt och vet inte var dessa sitter på min kärra eller om ja ens har dom.

Tacksam för svar
Mvh

10 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
Ingen som vet???
Kom nämligen knappt hem från jobbet idag...hmm Fick stå o nöta slut på batteriet tills den tillslut hoppa igång. Den tänder väldigt dåligt och hoppar nästan igång en sekund innan den dör igen, höll på så säkert 10 ggr innan den ville neutral. Läste om en annan som hade liknande prb o att de kanske kunde vara bränslepumpsreläet!?
Senast redigerat av shadow1980 (15 januari 2009)

Dorifto King Peedi Balerado
386 Inlägg
15 januari 2009
www.peugeot-sport-club/forum

Peder DailyFresh

10 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
fått reda på att det kan vara tändmodulen, ska prova o byta

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
15 januari 2009
Hade ju satt mina pengar på LMM/MAP-sensor! Är stiften svarta får den för mkt bränsle...

Dorifto King Peedi Balerado
386 Inlägg
15 januari 2009
Om det är tändmodulen så är det oftast typ on/off. antingn funkar den eller inte. är dne paj så går oftast bilen inte igång.

Peder DailyFresh

10 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
hm... jo MAP sensorn har ja ju varit på g o köpa oxå fast har inte vågat chansa o byta i onödan. Kanske ska ta en titt på den! Frågan e ju bara vart fan den sitter!?
Sen en punkt till e att den ryker jäkligt mkt vit rök, kan de va topp-packningen som e på g eller?
Senast redigerat av shadow1980 (17 januari 2009)

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
17 januari 2009
shadow1980 skrev:
hm... jo MAP sensorn har ja ju varit på g o köpa oxå fast har inte vågat chansa o byta i onödan. Kanske ska ta en titt på den! Frågan e ju bara vart fan den sitter!?
Sen en punkt till e att den ryker jäkligt mkt vit rök, kan de va topp-packningen som e på g eller?

Usch din motor har lösa cylinder foder så det kan vara dom som börjar bli otäta.... inte ovanligt på franska bilar från 80-90talet

//Per-Arne

10 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
hm.. ok de låter inte så najs! Hur kan man åtgärda de? eller e de dags för skroten smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
17 januari 2009
shadow1980 skrev:

Kolla slangen till den först, är den sprucken/läcker blir det galet... Borde gå att mäta upp den ist för att provbyta!

Gör ett kompprov på den med. Har du för högt tryck i kylsystemet? Olja i vattnet/vatten i oljan? Luktar avgaser i expansionkärlet? Dålig värme i kupen? Ojämn motortemp?

Att den ryker vitt nu är troligtvis bara kondens, startar sällan och körs inte varm pga dålig gång...

10 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
jo de låter ju ganska logiskt iofs! ska kolla slangarna igen för jag har faktiskt inte kolla MAP sensorn för ja vet inte var den sitter nånstans, ja har inte sett den än så länge iaf... kanske under datan nånstan!? de har ju varit lite krångel med vaakumet på andra ställen så de kan stämma. Sen va gäller o mäta kompen o så då hur gör ja de o mäter tryck i kylaren? Har ingen direkt verkstad på parkeringen! Vilka makapärer behöver man? Har en polare som jobbar på verkstad så ja kan ju fråga om dom har sånna verktyg. Sen e de inge fel när man e ute o kör me bilen o värmen funkar utan prb, men den känns som den tvekar vid gaspådrag lite då o då, och den har väldigt ojämn tomgång tycker ja. Och vid full gas så verkar den strypa sig själv.
Senast redigerat av shadow1980 (18 januari 2009)

10 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
Nu e tändmodulen bytt och lite eltejp på plats runt kablar. Sen såg jag lite skumt jox inne i fördelarhuset, typ små platta kopparbitar!? Jag gjorde rent så gott de gick o nu går den som en pärla smile!!! Hade jag vågat så hade ja plockat isär hela fördelarhuset o rengjort då de finns skit kvar därinne....! Men frågan e ju va de e för koppargrejs?

Sök