6338
Sök

Krökt vevaxel på saab 9-5??

Har alltid rätt!
689 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
Behöver lite brainstormare och teori tankar från er nu gällande motorn på en Saab 9-5 02:a

Detta är nu farsans  jobbarkompis som råkat ut för detta.  Han var påväg till jobbet, motorn började rusa, sen knacka och sen dog den. Sen när han startade den så knackade den.  Inga lampor för att det saknades olja eller att den va varm lös.

Min tanke nu var att vevlagrena va slut.

På verkstaden sa de att RAMLAGRENA var slut, och bytte dem underifrån UTAN att plocka ur vevstaken.

Nu börjar jag bli tveksam hur fan de lyckades med det!

Startade upp bilen igen och fortsatte knacka.  yikes

De bytte nu vevlagrena och tog ur vevaxeln vad jag förstått. Men när de skulle sätta tillbaks allt så går det inte. 

Nu säger de att vevaxeln är krökt / sne!!  madmadroll

Vad tror ni??  skulle va bra med lite brainstorming osv..

Livet är ett helvete, du är bjuden!

756 Inlägg
12 januari 2009
jag vet en ting och det är at om det ver vevlager ras så måste dom byta  den/dom vevstakar som vevlagerna har rasat på och vevaxelen måste polerats och tästas om den är krört/sne:P

kimsern
saab 90 aero t16 "kruttvogna"
projekt tråd

5 710 Inlägg
13 januari 2009
pampers138 skrev:
På verkstaden sa de att RAMLAGRENA var slut, och bytte dem underifrån UTAN att plocka ur vevstaken.

Inga problem alls, lossar man alla ramlageröverfall hänger axeln i tätningarna i ändarna och med lite trix kan man byta de över lagerna oxo.
Dock BORDE verkstaden eller den som gjorde jobbet veta att oljan som levereras till ramlagerna går vidare genom axeln till vevlagerna = rasar ramlagerna blir vevlagerna skadade......
pampers138 skrev:
De bytte nu vevlagrena och tog ur vevaxeln vad jag förstått. Men när de skulle sätta tillbaks allt så går det inte.

Inte heller då behöver man ta ur vevaxeln.....
Har de nu gjort det måste hela motorn ur.

pampers138 skrev:

Bara för att man får lagerras innebär det inte per automatik att axeln blir sne men visst kan den bli det.
Hursom är det sällan eller aldrig den blir så sne att den inte går att montera, dock är det ju inte otroligt att vevaxelns ram/vevlagerytor har blivigt skadade av att köra med dåliga lager och att det är utav den anledningen de säger att axeln är dålig.

pampers138 skrev:
Detta är nu farsans  jobbarkompis som råkat ut för detta.

....och däri kan lite av problemet ligga och felet du beskriver blir lite "konstigt".
Först skall verkstaden beskriva för din fars jobbarkompis.....sedan beskriver din fars jobbarkompis problemet för din far.......sedan berättar din far för dig coh sedan skriver du på ett forum......
Inte omöjligt att det ändras någonstans på vägen wink

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

1 062 Inlägg
13 januari 2009
Låter ju som en stor chansning att bara byta lagren på plats! Någonting har ju gjort att lagren har gått ner sig och det verkar man ju ha blundat för.
Sedan kan ju vevens lagerytor ha blivit ovala och förstörda, tror knappast att veven har slagit sig...

M.V.H.

Har alltid rätt!
689 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
jonTe skrev:
pampers138 skrev:

Inga problem alls, lossar man alla ramlageröverfall hänger axeln i tätningarna i ändarna och med lite trix kan man byta de över lagerna oxo.
Dock BORDE verkstaden eller den som gjorde jobbet veta att oljan som levereras till ramlagerna går vidare genom axeln till vevlagerna = rasar ramlagerna blir vevlagerna skadade......
pampers138 skrev:

Inte heller då behöver man ta ur vevaxeln.....
Har de nu gjort det måste hela motorn ur.

pampers138 skrev:

Bara för att man får lagerras innebär det inte per automatik att axeln blir sne men visst kan den bli det.
Hursom är det sällan eller aldrig den blir så sne att den inte går att montera, dock är det ju inte otroligt att vevaxelns ram/vevlagerytor har blivigt skadade av att köra med dåliga lager och att det är utav den anledningen de säger att axeln är dålig.

pampers138 skrev:
Detta är nu farsans  jobbarkompis som råkat ut för detta.

....och däri kan lite av problemet ligga och felet du beskriver blir lite "konstigt".
Först skall verkstaden beskriva för din fars jobbarkompis.....sedan beskriver din fars jobbarkompis problemet för din far.......sedan berättar din far för dig coh sedan skriver du på ett forum......
Inte omöjligt att det ändras någonstans på vägen wink

mvh Jonas

Jo jag tror också att nåt ord har ändrats på vägen men i grund o botten så är "historien" ren.

Livet är ett helvete, du är bjuden!

Sök