vippbrytar till startmotorn?

16-V Bags are for bitches
13 januari 2009 · 296 Inlägg

Kanske en dum fråga? Men om ja ska koppla en knapp till startmotorn iställe för att använda nyckeln. Är de bara koppla från startmotorn tilll batteri med en knapp mellan?

Eller har jag fel igen?
Nissan 200sx s14 "M50b25" (1994)
blacken
13 januari 2009 ·

16-V skrev:
Kanske en dum fråga? Men om ja ska koppla en knapp till startmotorn iställe för att använda nyckeln. Är de bara koppla från startmotorn tilll batteri med en knapp mellan?

Japp, se bara till att strömbrytaren/knappen tål amperen och att den är momentan..

Sharky
13 januari 2009 · 10 287 Inlägg

En solenoid drar rätt bra med ström så ett mellanrelä kan vara att rekommendera då det är svårt att hitta momentana tryckströmställare som tål strömmen ifråga.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
16-V Bags are for bitches
13 januari 2009 · 296 Inlägg

vadå så det går inte bara med en säkrad sladd??

Eller har jag fel igen?
Nissan 200sx s14 "M50b25" (1994)
mrbuggy Entreprenör
13 januari 2009 · 1 784 Inlägg

16-V skrev:
vadå så det går inte bara med en säkrad sladd??

Du kan ju kolla på sladden som sitter där så förstår du hur mycket ström de handlar om...sätt en brytare där du....Brukar inte vara några problem alls,,! Men gör som blacken sa..kolla amperen..

http://handla.swedol.se/images/large/EL-27491.jpg

Senast redigerat av mrbuggy (13 januari 2009)

ghostpix MC-galen ;)
13 januari 2009 · 39 Inlägg

Enklaste sättet är att lägga en styrström från knappen till en kontaktor (större variant av relä), som i sin tur öppnar o stänger strömmen till startmotorn från batteriet...

*************************
Hastigheten är relativ ;)
blacken
13 januari 2009 ·

Sharky skrev:
En solenoid drar rätt bra med ström så ett mellanrelä kan vara att rekommendera då det är svårt att hitta momentana tryckströmställare som tål strömmen ifråga.

/Göran

Dom finns på Biltema, Mekonomen bl:a..

Crozzfire Avstängd
13 januari 2009 · 512 Inlägg

Varför inte koppla knappen som tändlåset satt? Över Solenoiden, är inte märkvärdig ström, tändlåset håller ju.

Xuri One Man Clan
13 januari 2009 · 4 287 Inlägg

konstantström te startmotorn via orginal kabel å sen koppla manöverström te startmotorn via knapp
Manövern på startmotorn drar ju inte så värst möe...tror inte de behövs några herrejösses relän/knappar för å driva manövern så startmotorn slår till...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Startmotorpunktse Följ strömmen..
13 januari 2009 · 233 Inlägg

Nu skrev du inte vilken start det gäller men vi kopplar oftast in en startknapp som mrbuggy visar på bild. Det räcker all gånger om det är till en personbil. Det som drar mycket ström i solenoiden är drag spolen, cirka 25A medans håll spolen klarar sig med cirka 10A.

mrbuggy Entreprenör
13 januari 2009 · 1 784 Inlägg

Xuri skrev:
konstantström te startmotorn via orginal kabel å sen koppla manöverström te startmotorn via knapp
Manövern på startmotorn drar ju inte så värst möe...tror inte de behövs några herrejösses relän/knappar för å driva manövern så startmotorn slår till...

Näe då..knappen jag lade in på bilden e på 8 amp. å den har funkat bra för mig många gånger...som sagt.bara manöverström..

DusanMandick Random Hero
13 januari 2009 · 4 047 Inlägg

tänk om nån pillar på den knappen när du e ute o kör tongue

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Xuri One Man Clan
13 januari 2009 · 4 287 Inlägg

DusanMandick skrev:
tänk om nån pillar på den knappen när du e ute o kör tongue

händer inte mycke då för då "Kuggar" den över

En startmotor går åt ett håll bara...när startmotorn går snabbare än svänghjulet så driver de

När svänghjulet går snabbare än startdrevet så trycks drevet av från svänghjulet så dom inte har kontakt

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Xuri One Man Clan
13 januari 2009 · 4 287 Inlägg

mrbuggy skrev:

Xuri skrev:
konstantström te startmotorn via orginal kabel å sen koppla manöverström te startmotorn via knapp
Manövern på startmotorn drar ju inte så värst möe...tror inte de behövs några herrejösses relän/knappar för å driva manövern så startmotorn slår till...

Näe då..knappen jag lade in på bilden e på 8 amp. å den har funkat bra för mig många gånger...som sagt.bara manöverström..

Jo jag körde min häromdagen med 2mm kabel å den blev inte varm även att jag stod å körde i typ 10 sek så smile

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Lurken_85
13 januari 2009 · 832 Inlägg

Har haft startknapp förut och det var en liknande på bilden.Jag gjorde som så att jag skarvade kablarna som gick till tändningslåset och satte dom på knappen istället. Behöver inte vara mer avancerat än så med en massa relän och säkringar eftersom att den redan är säkrad. Som sagt tändningslåset håller ju.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Startmotorpunktse Följ strömmen..
14 januari 2009 · 233 Inlägg

Xuri skrev:

DusanMandick skrev:
tänk om nån pillar på den knappen när du e ute o kör tongue

händer inte mycke då för då "Kuggar" den över

En startmotor går åt ett håll bara...när startmotorn går snabbare än svänghjulet så driver de

När svänghjulet går snabbare än startdrevet så trycks drevet av från svänghjulet så dom inte har kontakt

Sant, dock finns det alltid en risk att du spräcker gaveln på starten om du försöker starta när motorn är igång.

Xuri One Man Clan
14 januari 2009 · 4 287 Inlägg

Startmotorpunktse skrev:

Xuri skrev:

DusanMandick skrev:
tänk om nån pillar på den knappen när du e ute o kör tongue

händer inte mycke då för då "Kuggar" den över

En startmotor går åt ett håll bara...när startmotorn går snabbare än svänghjulet så driver de

När svänghjulet går snabbare än startdrevet så trycks drevet av från svänghjulet så dom inte har kontakt

Sant, dock finns det alltid en risk att du spräcker gaveln på starten om du försöker starta när motorn är igång.

Jo jo men de är ju ändå designat för att de ska hållan dock är de ju lite krafter

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
mrbuggy Entreprenör
14 januari 2009 · 1 784 Inlägg

Xuri skrev:

Startmotorpunktse skrev:

Xuri skrev:

händer inte mycke då för då "Kuggar" den över

En startmotor går åt ett håll bara...när startmotorn går snabbare än svänghjulet så driver de

När svänghjulet går snabbare än startdrevet så trycks drevet av från svänghjulet så dom inte har kontakt

Sant, dock finns det alltid en risk att du spräcker gaveln på starten om du försöker starta när motorn är igång.

Jo jo men de är ju ändå designat för att de ska hållan dock är de ju lite krafter

VEM säger att det är designat för att hålla att köra starten samtidigt som bilen går.......???

Xuri One Man Clan
14 januari 2009 · 4 287 Inlägg

mrbuggy skrev:

Xuri skrev:

Startmotorpunktse skrev:

Sant, dock finns det alltid en risk att du spräcker gaveln på starten om du försöker starta när motorn är igång.

Jo jo men de är ju ändå designat för att de ska hållan dock är de ju lite krafter

VEM säger att det är designat för att hålla att köra starten samtidigt som bilen går.......???

ingen säger de

MEN

DOck har jag aldrig hört nån som kört sönder startmotor för de baktänt,man kört på starten samtidigt som motorn varit igång... eller överhuvud taget som lyckats spräcka huset te varken motor eller solenoid


Har du ?

Om nu startmotorn varit så känslig hade man nog blockerat så de överhuvud taget inte går att manövrera den under tiden motorn är igång...

Vem säger att den ska gå sönder ?

överdimensionerar aldrig du när du bygger något ?

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
mrbuggy Entreprenör
14 januari 2009 · 1 784 Inlägg

Xuri skrev:

mrbuggy skrev:

Xuri skrev:
Jo jo men de är ju ändå designat för att de ska hållan dock är de ju lite krafter

VEM säger att det är designat för att hålla att köra starten samtidigt som bilen går.......???

ingen säger de

MEN

DOck har jag aldrig hört nån som kört sönder startmotor för de baktänt,man kört på starten samtidigt som motorn varit igång... eller överhuvud taget som lyckats spräcka huset te varken motor eller solenoid


Har du ?

Om nu startmotorn varit så känslig hade man nog blockerat så de överhuvud taget inte går att manövrera den under tiden motorn är igång...

Vem säger att den ska gå sönder ?


överdimensionerar aldrig du när du bygger något ?

VARFÖR tror du att de finns en spärr i tändningslåset så du måste vrida tillbaka nyckeln då....?

Senast redigerat av mrbuggy (14 januari 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang