bmw diesel konv kompressor

Pysen33
13 januari 2009 · 3 Inlägg

ska trimma lite..
men hur koplar ja dumpventilen på en motor utan vakum i insuget????
tänkte ha kompressor och turbo!!

///Pysen///
inline_90 Är jag Medlem?
13 januari 2009 · 125 Inlägg

blir lättare med bara turbo eller kompressor, för med båda ska vara backventiler i tryckrören hit o dit..dump behövs inte på diesel för de e inget gaspjäll så de blir inget vakum, inget under tryck att göra sig av med

Gillar Merca
bumpe Lastbilsmekaniker
13 januari 2009 · 3 878 Inlägg

Eftersom du inte har något spjäll som stänger så får du heller ingen tryckstöt när du släpper gasen. Dieslemängden minskar men luftflödet fortsätter tills turbon tappar fart...
2 backventiler bara så är du hemma.. Ev någon koppling så kompressorn firkopplas när turbon byggt sitt laddtryck...

henke_99 Offroad Racing
13 januari 2009 · 3 122 Inlägg

Som tidigare är sagt, du behöver ingen dumpventil på en diesel. Faktum är att om du lyckas bygga ett system som kan få en dump att låta så lär du (om någon skillnad alls) få en effektförlust

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Pysen33
14 januari 2009 · 3 Inlägg

inline_90 skrev:
blir lättare med bara turbo eller kompressor, för med båda ska vara backventiler i tryckrören hit o dit..dump behövs inte på diesel för de e inget gaspjäll så de blir inget vakum, inget under tryck att göra sig av med

men skenar den inte iväg på varv på motorn då? om inte över trycket släpps ut när ja släpper gasen?

///Pysen///
_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
14 januari 2009 · 355 Inlägg

som alla säger behövs där ingen dumpventil på en diesel, men det finns att köpa specialare med magnetventil och nån sorts motor. kostar dock ganska mkt pengar för en sån meningslös grej.

nej motorn skenar inte i varv.

kolla www.creatix.se dem har dumpventil till diesel

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
inline_90 Är jag Medlem?
14 januari 2009 · 125 Inlägg

Pysen33 skrev:

inline_90 skrev:
blir lättare med bara turbo eller kompressor, för med båda ska vara backventiler i tryckrören hit o dit..dump behövs inte på diesel för de e inget gaspjäll så de blir inget vakum, inget under tryck att göra sig av med

men skenar den inte iväg på varv på motorn då? om inte över trycket släpps ut när ja släpper gasen?

ne då de skenar inte, de enda ja märkt som får en diesel att skerna är att skruva upp pumpen som fan på en sugdiesel.. men det är inget som du behöver tänka påtongue

Gillar Merca
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang