trasig kupefläkt!

16-V Bags are for bitches
14 januari 2009 · 296 Inlägg

Kupefläkten i  mazda 626an har nu lagt av. fläktmotorn är både matad med + och jord? rätta mig om jag har fel ? Om ja har fatta det rätt så är det jorden som styr hastigheten? jord finns till motorn men ej plusmatningen och säkringarna är hela.. måste ha bilen imonrn bitti och kan då vara lite svårt att köra då de lätt immar igen?? finns det något snabbt och smidigt sätt att fixa det?

Eller har jag fel igen?
Nissan 200sx s14 "M50b25" (1994)
astra2
14 januari 2009 · 143 Inlägg

Hej!   Prova först att ansluta 12 volt direkt på fläktmotorn så ser du om den är hel. Hastigheten varieras med ett fläktmotstånd som består av flera seriekopplade motstånd. Går fläkten på någon hastighet?

16-V Bags are for bitches
14 januari 2009 · 296 Inlägg

astra2 skrev:
Hej!   Prova först att ansluta 12 volt direkt på fläktmotorn så ser du om den är hel. Hastigheten varieras med ett fläktmotstånd som består av flera seriekopplade motstånd. Går fläkten på någon hastighet?

nej den går inte på någon hastighet, men när ja koppla på 12 v direkt från batterit  till ena stiftet på motorn. och lät de andra stiftet va som de ska.. så funkade allt som de skulle?

Eller har jag fel igen?
Nissan 200sx s14 "M50b25" (1994)
astra2
14 januari 2009 · 143 Inlägg

Hej igen!   Det låter som glapp nånstans. När motståndet "brinner upp" brukar fläkten ändå gå på högsta hastigheten. Kolla alla anslutningar kring motståndet. Felet kan också sitta i hastighetsomkopplaren. Nåt relä brukar inte vara med i kretsen.

16-V Bags are for bitches
14 januari 2009 · 296 Inlägg

Tror du att det går att dra en separat pluss kabel med hängsäkring tillsvidare?? ska liksom besika bilen imorgonbitti.

Eller har jag fel igen?
Nissan 200sx s14 "M50b25" (1994)
astra2
14 januari 2009 · 143 Inlägg

Hej!  Kan gå men risken är att du inte kan variera hastigheten. Om du vill dra fram full spänning och få lagom fart, måste du koppla ett effektmotstånd på 1,5-2 ohm i serie med kabeln, tex vid hängsäkringen.

16-V Bags are for bitches
14 januari 2009 · 296 Inlägg

astra2 skrev:
Hej!  Kan gå men risken är att du inte kan variera hastigheten. Om du vill dra fram full spänning och få lagom fart, måste du koppla ett effektmotstånd på 1,5-2 ohm i serie med kabeln, tex vid hängsäkringen.

Men de kan inte hända någe värre än att det inte går att välja hastighet? så länge ja får bort imman på rutan så är jag nöjd tongue hehe När jag testade med ström för att se så motorn funkade så gick det ju att välja hastigheten?? vad ligger en fläktotor ungifär i amper?

Eller har jag fel igen?
Nissan 200sx s14 "M50b25" (1994)
masse_b
14 januari 2009 · 54 Inlägg

de kollar inte detta på besiktningen . men det är bara hastigheten som inte kommer kunna bli justerbar

astra2
14 januari 2009 · 143 Inlägg

Hej igen!     Borde inte hända nåt negativt, koppla så att den nya kabeln bara ger spänning med tändningen på.

16-V Bags are for bitches
14 januari 2009 · 296 Inlägg

masse_b skrev:
de kollar inte detta på besiktningen . men det är bara hastigheten som inte kommer kunna bli justerbar

Nej problemet är att jag inte kommer se ett skit på vägen in det tongue

Hastigheten justeras ja med jorden :S och den finns ju där???

Senast redigerat av 16-V (14 januari 2009)

Eller har jag fel igen?
Nissan 200sx s14 "M50b25" (1994)
16-V Bags are for bitches
14 januari 2009 · 296 Inlägg

astra2 skrev:
Hej igen!     Borde inte hända nåt negativt, koppla så att den nya kabeln bara ger spänning med tändningen på.

jaa okej de låter skit bra. då får ja testa det här tills vidare. Tack så mycket

Eller har jag fel igen?
Nissan 200sx s14 "M50b25" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang