Biltvättstips

_DamnIt R1 driver!
15 januari 2009 · 5 128 Inlägg

Jag undrar om det är någon som har något tips på någon form av medel eller liknande som lätt löser upp den värsta smutsen utan att man ska behöva svampa bort grus från bilen och riskera mängder med repor?
Menar då någon form av förbehandling eller liknande, då jag kommer svampa bilen med, men vill få bort den värsta grusen och dammet från bilen först på ett skonsamt sätt mot lacken.
Alla tips är välkomna! Ju mer beprövade, desto bättre smile

Tack på förhand /Marcus

Edit: Kan även tillägga att jag har sökt efter likande trådar, dock utan resultat!

Senast redigerat av _DamnIt (15 januari 2009)

steifan DR!FTT3KN!K3R
15 januari 2009 · 10 427 Inlägg

Spruta på valfri bättre avfettning (typ Turtle Superavfettning eller Mac nåntingnånting Prickbort).
Låt det verka i några minuter sen häller du hinkar med varmt vatten på områdena där det är smutsigt,
då brukar det värsta rinna bort. Sen är det ju bara att gå loss med slangen/högtryckstvätten.

andreas_gbg_
15 januari 2009 · 1 634 Inlägg

Vanlig kallavfettning tycker jag funkar bra, sprayar på lite, spola av med högtrycken, sen är bilen ren. Tvättvattnet i hinken blir knappt smutsigt när jag svampar bilen efteråt. Sen hur skonsam avfettning är vet jag inte. Försöker hålla mig borta ifrån det så gott det går men använder det några gånger under vintern när bilen har samlat på sig allt jäkla vägsalt och annan skit. Efter tvätt använder jag sprayvax som sprayas direkt på blöt bil och torkar med fiberduk. Blir alltid kanonresultat.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
_DamnIt R1 driver!
15 januari 2009 · 5 128 Inlägg

Tack för tipsen, får pröva det då! Att tillägga är ju då kanske att efter att jag har gjort det, så kommer jag även att svampa bilen ordentligt med Sonax bilshampoo (kommer inte ihåg exakt namn), sen även vaxas ordentligt smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
15 januari 2009 · 10 427 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Försöker hålla mig borta ifrån det så gott det går men använder det några gånger under vintern när bilen har samlat på sig allt jäkla vägsalt och annan skit.

Enda chansen att få bilen ren på vintrarna är ju stark avfettning.  Ett nödvändigt ont!

Mac 124 Prickbort
http://www.macserien.se/jscripts/tiny_mce/plugins/imagemanager/files/Test1.jpg

Etta i test av programmet SVT Plus och det värsta jag testat med bra resultat smile

_DamnIt R1 driver!
15 januari 2009 · 5 128 Inlägg

Okej, hur pass tar det på lacken? Sliter väldigt mycket eller? För hade tänkt mig något medel jag kan använda regelbundet på bilen när jag tvättar den

Tega Yrkesförare
15 januari 2009 · 1 073 Inlägg

Jag kan ju rekommendera OKQ8:s gröna superavfettning. Den använder jag innan varje tvätt och skiten bara rinner av. Tvättsvampen är alltid lika gul efter tvätt som innan.

Magda
15 januari 2009 · 331 Inlägg

Smartabs tjärlösande avfettning är bra. Använder den på jobbet. Sen rekomenderas den av rekondare för att den är så skonsam mot lacken.

sbina
15 januari 2009 · 79 Inlägg

Ja kör me lahegas vinteravfettning!! E super big_smile

Senast redigerat av sbina (15 januari 2009)

BMW 525 d (2007)
Frosted
15 januari 2009 · 1 878 Inlägg

steifan skrev:

andreas_gbg_ skrev:
Försöker hålla mig borta ifrån det så gott det går men använder det några gånger under vintern när bilen har samlat på sig allt jäkla vägsalt och annan skit.

Enda chansen att få bilen ren på vintrarna är ju stark avfettning.  Ett nödvändigt ont!

Mac 124 Prickbort
http://www.macserien.se/jscripts/tiny_m … /Test1.jpg

Etta i test av programmet SVT Plus och det värsta jag testat med bra resultat smile

Denna funkar kanon med asfalts fläckar och diverse hård skit som sitter fast. 10+!

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
andreas_gbg_
15 januari 2009 · 1 634 Inlägg

Jag brukar använda Biltemas kallavfettning wink Men även andra om jag råkar komma över billigt. Men som sagt så är det väldigt välkommet med tips om skonsam avfettning som fungerar. Tack för tipset 960_girl.

Hur är den prickbort mot lacken då?

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
chrizz Administratör
15 januari 2009 · 11 780 Inlägg

Sen är det väl en kostnadsfråga också. Det går ju åt en del under vintrarna, och dessa "supermärken" brukar väl kosta där efter också?

Biltemas funkar utmärkt tycker jag, och det är bra pris på det. Finns i 5-litersdunkar smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
_DamnIt R1 driver!
15 januari 2009 · 5 128 Inlägg

Får jag testa lite olika smile Tack för tipset alla smile

Epitaph
15 januari 2009 · 835 Inlägg

Okq8's är bäst som någon nämnde innan! smile

Tommy_P
15 januari 2009 · 396 Inlägg

för att lösa partiklar, ska du ha alkalisk avfettning, elelr möjligen en emulgerande typ lahega microl 101.
oljebaserad smuts har man petroleumbaserad ex. vis mac 124.

oleg Trätekniker
15 januari 2009 · 387 Inlägg

Om du tvättar bilen ofta som jag gör så behöver du inte avfetta bilen mer än en gång i månaden max.
För att bli av med allt "grus" på bilen så använder jag högtryckstvätten nogrant på hela bilen (min 30cm avstånd) Sedan är det bara att gå över med en hink med champo och svamp. Efter det använder jag en blå flaska från turtel som man bara lägger i svampen och drar en vända över bilen och sämtorkar den.

Gör du så 2 ggr i veckan som jag så slipper du använda avfettining som en tok!

Lycka till!

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......
Bjork OEM <3
15 januari 2009 · 6 957 Inlägg

Epitaph skrev:
Okq8's är bäst som någon nämnde innan! smile

Bäst, nja kanske? Jag använder den iaf och den funkar bra.
Testat rätt många olika, dessa gillar jag

- OK/Q8 Superavfettning
- Prickbort, finns på Mekonomen och Statoil
- Smartabs tjärlösande som nämns
- Biltemas funkar rätt bra, kostar ju bara 29.90kr flaskan.

Jag avfettar bilen varje gång jag tvättar, förstår mig inte på folk som inte gör det.
Okej sommaren kan väl funka...men vintern?

Sen kan jag då och då gå på med Lahegas Hydro Wax, stryks på med en ren och fin svamp sen
spolar man av bilen.

Har blivit varnad förut på forumet att använda gummiskrapa, även sämskinn.
Därför har jag lagt skrapan på hyllan och så köte jag mig en "våffelduk" från www.pingens.se

MEN varför säljer stora och minde kända firmor skinn å skrapor då?
Eller funkar de bra att skrapa av bilen med en skrapa utan att de blir några repor?
Tar rätt lång tid att torka den..

OEM <3
DusanMandick Random Hero
15 januari 2009 · 4 047 Inlägg

o ett hett tips när du tar på avfettning o bilen är riktig smutsig är o börja nerifrån o gå uppåt, för börjar du högt upp o de rinner ner o står ett tag blir de fult

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
_DamnIt R1 driver!
15 januari 2009 · 5 128 Inlägg

chrizz skrev:
Sen är det väl en kostnadsfråga också. Det går ju åt en del under vintrarna, och dessa "supermärken" brukar väl kosta där efter också?

Biltemas funkar utmärkt tycker jag, och det är bra pris på det. Finns i 5-litersdunkar smile

Hur är den mot lacken? Sliter den mycket, eller det är ingen fara om man gör ett noggrant efterarbete med tvätt och vaxning? För om jag inte tror helt fel så tuggar väl avfettning upp rätt mycket av vaxet? big_smile

Race_Chick Snäll liten biltjej
16 januari 2009 · 880 Inlägg

vi på bilvården använder herbiol först å her på bilen,låt verka 5 minuter typ. sen spolar vi av med högtrycken,slänger på en ny omgång med herbiol och sen bilschampo... då svampar vi först huv,tak,skuff luckan,sen dörrar ovanför list,sen allt nerdansför list. sen spola av...  annars om du har mycke asfalt å sånt skit så he på fälgsyra över bilen å svampa. Men då ska du inte vänta för länge med att det ligger på . Sen är det bara å spola... annars finns det "lera" man kan köpa så då är det bara att gnugga hela bilen,men se till att bilen är blöt då.Då ska prickarna försvinna

Senast redigerat av ¤¤740Racing¤¤ (16 januari 2009)

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang