Har en 940 - 96 med b230fk. Har kollat runt en del på olika forum o alla säger olika. Undrar nu av en som är kunnig,, var ska jag placera min dumpventil? Innan intercoolern på "turbosidan" eller efter intercoolern på insugssidan??
What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
en öppen dump tycker jag ska sitta före intercoolern för det e ju onödigt att dumpa ut luft som intercoolern har kylt ner bättre då å dumpa ut varmluft som intercoolenr inte har slösat energi på så då måste man ju få lite bättre effektivitet på det hela
en återcirkulerande tycker jag ska sitta efter intercoolern för det e ju inte så kul att pumpa in varm luft i turbon som blir ännu varmare av turbon igen samt att intercoolern får slösa energi på att kyla ner ännu varmare luft än va den skulle ha behövt
då borde även insugnings tempen bli lägre än om man satt den före intercoolern
bara mina tankar men dem kanske är helt åt h*lv*te
What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Anledningen till att man vill ha den så nära spjället som möjligt är för att ha så mycket luft som möjligt kvar i systemet. Har man grova rör och en stor intercooler så är det ju ganska många liter som ryms däri. När dumpen sedan stänger så vill man ju att turbon ska bygga upp tryck så fort som bara möjligt igen.
Anledningen till att man vill ha den så nära spjället som möjligt är för att ha så mycket luft som möjligt kvar i systemet. Har man grova rör och en stor intercooler så är det ju ganska många liter som ryms däri. När dumpen sedan stänger så vill man ju att turbon ska bygga upp tryck så fort som bara möjligt igen.
att få mäta upp den luftan tar inte mer än någon millisekund innan det är fyllt med luft igen. då du har gasspjället stängt. där du dumpar.