koppla in förvärme på förgasare

ultima
16 januari 2009 · 120 Inlägg

Kommer använda en förgasare som har förvärmning, och undrar hur den ska kopplas in. Är det ungefär på samma sätt som med vatten till en turbo, altså ungefär att ta vatten mellan expansionskärl och kylarslang?

blacken
16 januari 2009 ·

Förvärmningen sitter väl redan i insugsröret?..

Crozzfire Avstängd
16 januari 2009 · 512 Inlägg

Vissa har förvärmning via grenröret..som värmer insugsluften och " spjällar" vid olika temp

ultima
16 januari 2009 · 120 Inlägg

Var nog lite otydlig. Ska använda en förgasare från en annan bil tongue
Normalt sett har min bils förgasare förvärmning genom insuget, men den andra jag kommer använda har 2st vanliga slanganslutningar istället.

loop
16 januari 2009 · 297 Inlägg

Varför? Och vad är det för förgasare som har inbyggd förvärmning? Du ska alltså byta insuget också?

ultima
16 januari 2009 · 120 Inlägg

Min Subaru Trendy ska få turbo, och ska då slänga på en Renault 5 GT Turbo-förgasare wink
Blir en adapterplatta för att få dit den.

http://www.garaget.org/?car=74127&image=1064775

caromania Forummoderator
16 januari 2009 · 9 296 Inlägg

Du behöver kanske ingen förvärme. Prova att plugga o köra. Blir det sug- eller tryckturbo?

Kollade nu och jag antar att det är tryckturbo. Då behöver du garanterat ingen förvärme.

Senast redigerat av caromania (16 januari 2009)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
ultima
16 januari 2009 · 120 Inlägg

Säker på det?
Sitter ju ändå där som standard så måste ju ha nån funktion liksom tongue

loop
16 januari 2009 · 297 Inlägg

Borde inte intercoolern och förvärmningen motarbeta varandra en smula?

Förvärmning är nåt ma har för att få ner bränsleförbrukningen och liknande

caromania Forummoderator
16 januari 2009 · 9 296 Inlägg

Förvärmningen är till för att hindra isbildning i förgasaren. Endast av praktiska skäl alltså. Om du trycker luft genom en turbin och sedan ner i förgasarhalsen så blir det ingen isbildning då luften kommer vara ganska varm då den når förgasaren.

Om du suger genom förgasaren och sedan in i turbinen så finns det en viss risk för isbildning, men inte större risk än en bil som saknar förvärmning. I värsta fall behöver du köra lite extra k-sprit.

Jag kan som en parallell tala om att jag kör med bortkopplad förvärmning på spjällhuset i kombination med min isolerande insugspackning. Insug/spjällhus håller sig alltså väldigt kallt nu när det är 15 minus ute. Jag har inga problem med kärvande spjäll/isbildning. Men det är såklart på en mpi så det blandar inte in bensin (som kan frysa om den innehåller vatten) förrän vid porten.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
ultima
16 januari 2009 · 120 Inlägg

Ok, då tar jag väl bara och pluggar skiten då tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang