5684
Sök

Vad för spridare för E85...?

Rapidoz
688 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
Som Topic.
Blev helt enkelt nyfiken lol på om det finns ungefär som en tumregel folk använder sig utav när dom konverterar bilarna.
Vilken storlek på spridarna väljer folk till sina motorer och hur vet man vilka som räcker till bäst? hmm

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

499 Inlägg
17 januari 2009
Beror ju helt på antal cylindrar, hur mycket effekt du ska ha osv. Beror ju på vad du har orginal! Du ska ju ha 30% större.

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
17 januari 2009
Man måste inte byta spridare till större, i många fall räcker det med att öka bränsletrycket.. Min ena 945a körde jag tidigare på e85 (innan e85 steg o bensin rasade i pris), men då varken med större spridare eller höjt soppatryck. Jag köpte en liten elektronikbox som heter flexitune o kopplade in den på styrsignalen till spridarna, den förlänger spridarpulsen så att spridaren står öppen längre och därmed ger mer soppa. Funkar kalas!

Rapidoz
688 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
Hellquist skrev:
Beror ju helt på antal cylindrar, hur mycket effekt du ska ha osv. Beror ju på vad du har orginal! Du ska ju ha 30% större.

ah iofs kan vara svårt att säga på rak arm med en trimmad bil kanske vad han ska ha för spridare.
Men jag tänkte mer på en helt Orginal bil som vill köra på e85 men inte vet vad för spridare som kan behövas.

SÅ att snitta på 30% höjning är ganska bra lr?

Entreprenör
1 784 Inlägg
17 januari 2009
940turboplus skrev:
Hellquist skrev:

ah iofs kan vara svårt att säga på rak arm med en trimmad bil kanske vad han ska ha för spridare.
Men jag tänkte mer på en helt Orginal bil som vill köra på e85 men inte vet vad för spridare som kan behövas.

SÅ att snitta på 30% höjning är ganska bra lr?

Som sagt...du BEHÖVER inte byta spridare...Å höj inte trycket nåt...kör med flexitune istället..Mycket bättre för spridarna..å en sak till..helt original bil finns ingen anledning att köra på e-85...!
Senast redigerat av mrbuggy (17 januari 2009)

Rapidoz
688 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
turbotompa skrev:
Man måste inte byta spridare till större, i många fall räcker det med att öka bränsletrycket.. Min ena 945a körde jag tidigare på e85 (innan e85 steg o bensin rasade i pris), men då varken med större spridare eller höjt soppatryck. Jag köpte en liten elektronikbox som heter flexitune o kopplade in den på styrsignalen till spridarna, den förlänger spridarpulsen så att spridaren står öppen längre och därmed ger mer soppa. Funkar kalas!

Okej, nu är tråden inte direkt riktad emot 940 utan mer överlag vad man ska köra på för tumregel            (om det finns)
,Men det där med flexitune har var något nytt för mig tongue
låter intressant, kan det inte bli något fel med boxen eller något om man kopplar på en sån?
och vad kostar det?

Entreprenör
1 784 Inlägg
17 januari 2009
940turboplus skrev:
turbotompa skrev:

Okej, nu är tråden inte direkt riktad emot 940 utan mer överlag vad man ska köra på för tumregel            (om det finns)
,Men det där med flexitune har var något nytt för mig tongue
låter intressant, kan det inte bli något fel med boxen eller något om man kopplar på en sån?
och vad kostar det?

Boxen kostar en femhumdring..å då kan du välja mellan bränslen plus att du kan blanda också...
http://www.flexitune.se/index.htm  men som sagt..ingen vinst med det...!
Senast redigerat av mrbuggy (17 januari 2009)

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
17 januari 2009
turbotompa skrev:

Att bara öka bränsletrycket ger ohemult högt tryck om man vill ha rätt flöde, det är inget bra..
Flöde = konstant * trycket^½

Även längre duty cycle kan man helt klart ifrågasätta. Det finns en anledning till att biltillverkarna bara kör med ungefär 80% duty cycle från fabrik. Du tummar väldigt mycket på marginalerna med flexitune, och risken finns att man knappt får soppa så det räcker med detta.

Om man är seriös så är större spridare och en mappning/konverteringschip det enda rätta! Då får man dessutom högre effekt! Kör man dock en gammal 2/7/940 och inte anser driftsäkerhet som prio nr 1 så kan man ju höja trycket eller köra med Flexitune!

Sök