Bästa tippsen på Rödljus rallyt

Trixard
16 mars 2006 · 6 Inlägg

Nu ska vi se om vi kan få in lite tips om hur du får din bil att ta sig så fort som det bara går från punkt A(rödljus) till punkt B (nästa rödljus)
Vare sig du har en gammal skörv eller en Vass jävel så finns det lite knep...

Några tips?

Senast redigerat av Trixard (16 mars 2006)

If u have it, why not use it?
Trixard
16 mars 2006 · 6 Inlägg
If u have it, why not use it?
MilleN
16 mars 2006 · 9 108 Inlägg

Tror dom flesta redan vet hur man växlar.

Bara att pröva sig fram till vad som går snabbast.

sveddan
16 mars 2006 · 1 453 Inlägg

Olika förfarande beroende på bil, väglag osv. Träning ger färdighet!

alxalx fresh'n'clean
16 mars 2006 · 147 Inlägg

Gasen i botten?
Det här måste vara den dummaste fråga jag någonsin läst.

"Svenskt uppslagsord
sport|bil [²sp'år_t:bi:l Uttal] -bilen -bilar subst.
liten snabb bil (för nöjeskörning)"
Trixard
16 mars 2006 · 6 Inlägg

alxalx skrev:
Gasen i botten?
Det här måste vara den dummaste fråga jag någonsin läst.

Aha, ja trodde det handlade lite om färdighet... men ja har tydligen fel.

Kul att veta att de inte är de som kör som gör att det går undan det är alltså bilen så tro inte att föraren har något med saken att göra...

If u have it, why not use it?
PeppeVectra Peppe Vectra
16 mars 2006 · 1 076 Inlägg

hmm ja bilen gör ju bara 40% av jobbet...

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
sveddan
16 mars 2006 · 1 453 Inlägg

Lucifer84 skrev:
hmm ja bilen gör ju bara 40% av jobbet...

nja...42% tror jag bestämt wink

Johanromeo155 Såld på Italienare
16 mars 2006 · 579 Inlägg

alxalx skrev:
Gasen i botten?
Det här måste vara den dummaste fråga jag någonsin läst.

Jo men den e vacker med noll grepp som följd.
Det e la bara o träna? Själv ligger jag runt 3500varv vid rödljusen precis så att det inte släpper wink

N33d4Sp33d Ingenjör
16 mars 2006 · 256 Inlägg

1. Dra upp handbromsen.
2. Gasa och släpp kopplingen tills du kommer till dragläge
3. när du ligger och väntar på grönt kommer det att kännas som att bilen vill käka upp asfalten under dig och bilens sjunker en aning i bakre partiet (lägre tyngdpunkt)
4. Grönt ljus: Släpp handbromsen och öka gaspådraget samtidigt som du släpper kopplingen helt.

Du greppar direkt och slipper få spinn på hjulen.

Man gör en liknande manöver med motorcyklar när man ska köra hinderbanan inom 20s.

Mvh

Det är inget brott förrän man åker fast
Trixard
16 mars 2006 · 6 Inlägg

Så ska det låta smile N33d4Sp33d fint bilval föresten smile tycker om dina fälgar skarpt!

Senast redigerat av Trixard (16 mars 2006)

If u have it, why not use it?
N33d4Sp33d Ingenjör
16 mars 2006 · 256 Inlägg

Trixard skrev:
Så ska det låta smile N33d4Sp33d fint bilval föresten smile tycker om dina fälgar skarpt!

Cheers mate! *höjjer glaset med redbull-vodka i skyn*

jaa, hade tur med fälgarna att de satt som de gör.

Det är inget brott förrän man åker fast
Tenacious_Dboy Eksjö
16 mars 2006 · 346 Inlägg

allt under 6000 varv/minut är löjligt smile

"den som inte blir lycklig av pengar vet bara inte vilka butiker han ska besöka"
alxalx fresh'n'clean
16 mars 2006 · 147 Inlägg

Trixard skrev:

alxalx skrev:
Gasen i botten?
Det här måste vara den dummaste fråga jag någonsin läst.

Aha, ja trodde det handlade lite om färdighet... men ja har tydligen fel.

Kul att veta att de inte är de som kör som gör att det går undan det är alltså bilen så tro inte att föraren har något med saken att göra...

Du, dumma frågor besvaras med dumma svar, det vet dom flesta..
Men nåja, för att komma så fort som möjligt från punkt a till b så ska du;
1. Lära dig växla vid rätt varvtal och dessutom växla snabbt. (Alltså även vilket varvtal du ska ligga på vid start)
2. Lätta bilen på onödig vikt, inte ha för mycket bensin.
3. Inte ha några stora tunga pimp-fälgar.
4. Rutorna uppvevade för att slippa luftmotstånd.
5. A/C och stereo av.

Behövdes det verkligen en förklaring?

Senast redigerat av alxalx (16 mars 2006)

"Svenskt uppslagsord
sport|bil [²sp'år_t:bi:l Uttal] -bilen -bilar subst.
liten snabb bil (för nöjeskörning)"
N33d4Sp33d Ingenjör
17 mars 2006 · 256 Inlägg

alxalx skrev:

Trixard skrev:

alxalx skrev:
Gasen i botten?
Det här måste vara den dummaste fråga jag någonsin läst.

Aha, ja trodde det handlade lite om färdighet... men ja har tydligen fel.

Kul att veta att de inte är de som kör som gör att det går undan det är alltså bilen så tro inte att föraren har något med saken att göra...

Du, dumma frågor besvaras med dumma svar, det vet dom flesta..
Men nåja, för att komma så fort som möjligt från punkt a till b så ska du;
1. Lära dig växla vid rätt varvtal och dessutom växla snabbt. (Alltså även vilket varvtal du ska ligga på vid start)
2. Lätta bilen på onödig vikt, inte ha för mycket bensin.
3. Inte ha några stora tunga pimp-fälgar.
4. Rutorna uppvevade för att slippa luftmotstånd.
5. A/C och stereo av.

Behövdes det verkligen en förklaring?

Annars hade han inte ställt frågan.

Ngn gång har väl du också varit novis och någon gång kommer du säkert också behöva hjälp i något som ngn tycker är självklarheter.

Kör lugnt.

Det är inget brott förrän man åker fast
alxalx fresh'n'clean
17 mars 2006 · 147 Inlägg

N33d4Sp33d skrev:
Annars hade han inte ställt frågan.

Ngn gång har väl du också varit novis och någon gång kommer du säkert också behöva hjälp i något som ngn tycker är självklarheter.

Kör lugnt.

Det handlar inte om sjävla frågan i sig, jag ser inte dom svaren som någon självklarhet heller, det dumma var hur frågan var ställd..

"Svenskt uppslagsord
sport|bil [²sp'år_t:bi:l Uttal] -bilen -bilar subst.
liten snabb bil (för nöjeskörning)"
N33d4Sp33d Ingenjör
17 mars 2006 · 256 Inlägg

alxalx skrev:

N33d4Sp33d skrev:
Annars hade han inte ställt frågan.

Ngn gång har väl du också varit novis och någon gång kommer du säkert också behöva hjälp i något som ngn tycker är självklarheter.

Kör lugnt.

Det handlar inte om sjävla frågan i sig, jag ser inte dom svaren som någon självklarhet heller, det dumma var hur frågan var ställd..

ahaa, mhmm hmmm...

Det är inget brott förrän man åker fast
Sharky
17 mars 2006 · 10 287 Inlägg

Och skit i 25-profils lågprofildäck. Kör med mjuka vinterdäck med mycket gummi och relativt lite luft.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Bostrom RS
8 augusti 2007 · 886 Inlägg

fyrhjulsdrift och turbo ;D

Focus RS
onej84
8 augusti 2007 · 1 854 Inlägg

N33d4Sp33d skrev:
1. Dra upp handbromsen.
2. Gasa och släpp kopplingen tills du kommer till dragläge
3. när du ligger och väntar på grönt kommer det att kännas som att bilen vill käka upp asfalten under dig och bilens sjunker en aning i bakre partiet (lägre tyngdpunkt)
4. Grönt ljus: Släpp handbromsen och öka gaspådraget samtidigt som du släpper kopplingen helt.

Du greppar direkt och slipper få spinn på hjulen.

Man gör en liknande manöver med motorcyklar när man ska köra hinderbanan inom 20s.

Mvh

Slutar med kopplingsras..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang