5686
Sök

MOTOR-BYTE Volvo 855 GLT TILL T5a

4 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
Hej!

Har plander på att göra ett motorbyte i min Volvo 855 GLT och lägga i en T5-motor istället.

Undrar om någon har erfarenhet av detta påhitt? Vad behövs bytas? Tändning samt bränsle box? Något mer ? Hela kabelhärvan eller är det samma som på en GLT?

Har en T5 motor med aut vxllåda på gång, jag skall ha en manuell låda som sitter i bilen nu med glt motorn. Vad är det som skiljer för att göra t5an till manuell? Bara ta svänghjulet och manuella lådan o bulta på T5an?

Mycket tacksam för svar!

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 januari 2009
Det är två helt olika insprutningssystem på GLT och T5.

På T5 har du bara en box, inte tändning och bränsle.
Jag hoppas du inte tänker använda växellådan som sitter i bilen nu, för jag tvivlar på att den tycker om effekten.

Har kört ett par GLT-er och märkt att alla har samma sega växellåda.
Den i T5an är mycket mer lättväxlad.
Du får ha koppling, kopplingscylinder, huvudcylinder, slavcylinder, slangar, pedalställ, motor, turbo, intercooler, oljekylare, downpipe för att nämna lite.

Om du nu kan få den omreggad och godkänd?
Är det en tidig 93a eller sen?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 297 Inlägg
18 januari 2009
TurbOla skrev:
Jag hoppas du inte tänker använda växellådan som sitter i bilen nu, för jag tvivlar på att den tycker om effekten.

Har kört ett par GLT-er och märkt att alla har samma sega växellåda.
Den i T5an är mycket mer lättväxlad.

M56L är precis samma som h-lädan med skillnaden att det är annan utväxling på ettan och 2:an samt att det är vajer till kopplingen istället för hydraulik, så att köra med mycket effekt är inga problem så. Och skillnad mellan trög och lättväxlad brukar i de flesta fall bero på om nån engagerat sig i att byta oljan i lådan eller inte.

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 januari 2009
Marlboroman skrev:
M56L är precis samma som h-lädan med skillnaden att det är annan utväxling på ettan och 2:an samt att det är vajer till kopplingen istället för hydraulik, så att köra med mycket effekt är inga problem så. Och skillnad mellan trög och lättväxlad brukar i de flesta fall bero på om nån engagerat sig i att byta oljan i lådan eller inte.

Det är ju ett tecken på att man sköter sin bil bättre om man har turbo. lol

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Sök