Dumpventil audi 1.8 t

Tellen
18 januari 2009 · 3 Inlägg

Hej ska chippa min audi 1.8T (163hk)05:a med steg 1 och byta dumpen från original till något roligar så man får pys ljudet men vad för dumpventil ska man ha??

bumpe Lastbilsmekaniker
18 januari 2009 · 3 878 Inlägg

Jag skulle rekommendera dig ett oljefritt sportluftfilter ist om du inte redan har det? Eftersom du måste ha återcirkulerande dump så kommer det inte göra någon jätteskillnad.
Har själv svart plast-dump från bosch och sportfilter. Pyser tillräckligt för mig iaf!

Tellen
18 januari 2009 · 3 Inlägg

Ok! Ja det låter som det är ett luft filter som gäller! vad är skillnaden på kolvdump och återcirkulerande?

Rspeter Audi A5 quattro driver.
18 januari 2009 · 2 203 Inlägg

Det är samma. En kolvdump kan vara åretcirkulerande eller öppen. Orginal på din bil sitter en plastdump med membran som håller tätt. Det blir ett lite annat ljud om man byter till en återcirkulerande aluminium dump med kolv.

Team-Bmw
18 januari 2009 · 86 Inlägg

Tellen skrev:
Ok! Ja det låter som det är ett luft filter som gäller! vad är skillnaden på kolvdump och återcirkulerande?

Jag tycker att du ska satsa på bara ett sportfilter, för du får ett renare och sportigare ''ljud'' då, det låter hyffsat högt också.

Pingi Avstängd
18 januari 2009 · 77 Inlägg

jag har en passat 1,8t. ungefär samma motor eller? Ett sportluftfilter och sen en forge hybrid dump! låter GRYMT!!!

Tellen
18 januari 2009 · 3 Inlägg

Tack för svaret! är inne på samma linje nu! vad för ett filter ska jag ha då? ett som jag sätter där där mitt gamla sitter?

vaughn
18 januari 2009 · 674 Inlägg

dahlbäck har riktigt bra dumpar som de tillverkar själva...
de är funkar kanon!

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.
Mazda RX-7 "DLS" (1993)
Team-Bmw
18 januari 2009 · 86 Inlägg

http://sv.bsr.se/products/49004181/

Kan rekomendera denna Sportfilter sats, den passar på både a4/a6 -01 och fram. du tar bort luftburken och ersätter den med värmeskölden. Beskrivning finns hur man gör.

Senast redigerat av Team-Bmw (18 januari 2009)

Pingi Avstängd
18 januari 2009 · 77 Inlägg

Håller med! jag har bsr sportluftfilter. låter hur gött som helst. och sen en Forge dump. Den låter grymt på min iaf. hörs gott och välsmile finns på http://soundnstyle.jetshop.se/ under tuning/dumpventiler.

diamond_ Diamond
18 januari 2009 · 540 Inlägg

hade också en BSR-luftfilterkit. med värmesköld och hela kittet, och en återcirkulerande dump på min A6

I'm Rick James Bitch!
Kjellander
18 januari 2009 · 112 Inlägg

Vad är sanningen om att öppet filter skadar LMM.n på 1.8T???

Bära eller Brista?!
diamond_ Diamond
18 januari 2009 · 540 Inlägg

Kjellander skrev:
Vad är sanningen om att öppet filter skadar LMM.n på 1.8T???

tror den stämmer till viss del. men kanske bara vissa som har otur.  min´LMM började ticka som bara den efter några månader..

I'm Rick James Bitch!
Kjellander
18 januari 2009 · 112 Inlägg

diamond_ skrev:

Kjellander skrev:
Vad är sanningen om att öppet filter skadar LMM.n på 1.8T???

tror den stämmer till viss del. men kanske bara vissa som har otur.  min´LMM började ticka som bara den efter några månader..

Ok, tänker inte ta några risker med min bil utan då får det vara bra som det är!

Bära eller Brista?!
Pingi Avstängd
18 januari 2009 · 77 Inlägg

Kjellander skrev:

diamond_ skrev:

Kjellander skrev:
Vad är sanningen om att öppet filter skadar LMM.n på 1.8T???

tror den stämmer till viss del. men kanske bara vissa som har otur.  min´LMM började ticka som bara den efter några månader..

Ok, tänker inte ta några risker med min bil utan då får det vara bra som det är!

jag har haft öppet filter i över 5 år i min 1,8t och inga problem alls med LMM.
men vissa kanske har otur.. =/

Team-Bmw
18 januari 2009 · 86 Inlägg

Pingi skrev:

Kjellander skrev:

diamond_ skrev:

tror den stämmer till viss del. men kanske bara vissa som har otur.  min´LMM började ticka som bara den efter några månader..

Ok, tänker inte ta några risker med min bil utan då får det vara bra som det är!

jag har haft öppet filter i över 5 år i min 1,8t och inga problem alls med LMM.
men vissa kanske har otur.. =/

hade det skadat grejerna så hade dom ju inte sålt det! LMM kan börja ticka i orginalutförande också, för du andvänder ''modulen'' som LMM sitter i orginal, bara att du flyttar den till den nya värmeskölden, och bilen tar ju in exakt lika mycke luft som innan, bara att den får kallare och fräschare luft!

Mäki Långsam Perfektionist
18 januari 2009 · 4 800 Inlägg

Jag köpte ett oljefritt luftfilter och gjorde en egen värmesköld i aluminium samt att jag vände dumpventilen så den sitter i rätt riktning (inte på bilden dock). Original så kommer trycket från sidan och in i membranet, nu kommer det underifrån membranet som det helst ska göra på dom (fungerar från båda hållen).
https://www1.garaget.org/archive/24/23022/96919/96919-1154131.jpg

Men min original dumpventil öppnade inte förut och då fick jag ett fladdrande ljud, som den låter på filmen låter dom med trasiga dumpventiler.
[video]http://www.garaget.org/video/ckhywnqh3hhj[/video]

Anledningen till att man ska ha återcirkulerande dumpventiler på våra bilar är att det sitter luftmassemätare på dom, den sitter direkt i luftftiltret och räknar ut luftmängden som går in och ut ur systemet, har du en dumpventil eller hybridventil som släpper ut luft efter luftmassemätaren så har den fel värden och bilen kommer få fel blandning och inte gå lika bra samt att den drar marginellt mer bensin.
Många säger att luftmassemätaren går sönder av öppna luftfilter, det är inte så. Anledningen att den brukar gå sönder är att man antingen oljat filtret för mycket så den klibbar igen och tråden i mätaren går av, eller så gör man inte rent filtret så mätaren går sönder, eller så har man bara otur och mätaren har till slut gjort sitt.
Mvh

Senast redigerat av Mäki (18 januari 2009)

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Kjellander
18 januari 2009 · 112 Inlägg

Mäki skrev:
Jag köpte ett oljefritt luftfilter och gjorde en egen värmesköld i aluminium samt att jag vände dumpventilen så den sitter i rätt riktning (inte på bilden dock). Original så kommer trycket från sidan och in i membranet, nu kommer det underifrån membranet som det helst ska göra på dom (fungerar från båda hållen).
http://www1.garaget.org/archive/24/23022/96919/96919-1154131.jpg

Men min original dumpventil öppnade inte förut och då fick jag ett fladdrande ljud, som den låter på filmen låter dom med trasiga dumpventiler.
[video]http://www.garaget.org/video/ckhywnqh3hhj[/video]

Anledningen till att man ska ha återcirkulerande dumpventiler på våra bilar är att det sitter luftmassemätare på dom, den sitter direkt i luftftiltret och räknar ut luftmängden som går in och ut ur systemet, har du en dumpventil eller hybridventil som släpper ut luft efter luftmassemätaren så har den fel värden och bilen kommer få fel blandning och inte gå lika bra samt att den drar marginellt mer bensin.
Många säger att luftmassemätaren går sönder av öppna luftfilter, det är inte så. Anledningen att den brukar gå sönder är att man antingen oljat filtret för mycket så den klibbar igen och tråden i mätaren går av, eller så gör man inte rent filtret så mätaren går sönder, eller så har man bara otur och mätaren har till slut gjort sitt.
Mvh

Ok, tack för bra info!

Bära eller Brista?!
MrInfinity Pulverlackerare/Taxichaffuör
18 januari 2009 · 455 Inlägg

Mäki skrev:
Jag köpte ett oljefritt luftfilter och gjorde en egen värmesköld i aluminium samt att jag vände dumpventilen så den sitter i rätt riktning (inte på bilden dock). Original så kommer trycket från sidan och in i membranet, nu kommer det underifrån membranet som det helst ska göra på dom (fungerar från båda hållen).
http://www1.garaget.org/archive/24/23022/96919/96919-1154131.jpg

Men min original dumpventil öppnade inte förut och då fick jag ett fladdrande ljud, som den låter på filmen låter dom med trasiga dumpventiler.
[video]http://www.garaget.org/video/ckhywnqh3hhj[/video]

Anledningen till att man ska ha återcirkulerande dumpventiler på våra bilar är att det sitter luftmassemätare på dom, den sitter direkt i luftftiltret och räknar ut luftmängden som går in och ut ur systemet, har du en dumpventil eller hybridventil som släpper ut luft efter luftmassemätaren så har den fel värden och bilen kommer få fel blandning och inte gå lika bra samt att den drar marginellt mer bensin.
Många säger att luftmassemätaren går sönder av öppna luftfilter, det är inte så. Anledningen att den brukar gå sönder är att man antingen oljat filtret för mycket så den klibbar igen och tråden i mätaren går av, eller så gör man inte rent filtret så mätaren går sönder, eller så har man bara otur och mätaren har till slut gjort sitt.
Mvh

Härligt ljud wink men som sagt, inte så bra.

Pingi Avstängd
18 januari 2009 · 77 Inlägg

jag har hybrid dump och bilen går perfekt och dumpen låter grymt. har tyvärr inget ljudklipp än. sad
men det pyser ordentligt smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang