Grovlek på 16T aggregaten?

Bonn-Johan
18 januari 2009 · 245 Inlägg

vad är grovleken på sugsidan respektive röret till insug/intercooler på en 16T turbo?

Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
Marlboroman
19 januari 2009 · 8 234 Inlägg

Inlopp: 60mm
Ut: 50mm (52?)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Bonn-Johan
19 januari 2009 · 245 Inlägg

Marlboroman skrev:
Inlopp: 60mm
Ut: 50mm (52?)

Okej, trodde det va grövre med tanke på att många alltid vill ha 3" tryckrör osv.. Va gör dom för nytta om inlopp å utlopp ändå inte är grövre än så? Visst det förbättrar väl flödet osv, det förstår jag, men om man har ett 3" rör vid inloppet å en 3" Lmm, då borde det ju bli världens strypning vid turbon om inlopp på den endast är 60mm, eller har jag fel?

Senast redigerat av rockabillyshoes (19 januari 2009)

Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
Marlboroman
19 januari 2009 · 8 234 Inlägg

rockabillyshoes skrev:

Marlboroman skrev:
Inlopp: 60mm
Ut: 50mm (52?)

Okej, trodde det va grövre med tanke på att många alltid vill ha 3" tryckrör osv.. Va gör dom för nytta om inlopp å utlopp ändå inte är grövre än så? Visst det förbättrar väl flödet osv, det förstår jag, men om man har ett 3" rör vid inloppet å en 3" Lmm, då borde det ju bli världens strypning vid turbon om inlopp på den endast är 60mm, eller har jag fel?

De gör ingen egentlig nytta, har man för stora rör så tappar man gashastighet och därigenom flöde. Sen tar det ju liiiiiite längre tid att fylla upp systemet med om det är för stort.
Nej, det blir ingen strypning, hade det röret däremor varit 2" så hade det strypt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Bonn-Johan
19 januari 2009 · 245 Inlägg

Marlboroman skrev:

rockabillyshoes skrev:

Marlboroman skrev:
Inlopp: 60mm
Ut: 50mm (52?)

Okej, trodde det va grövre med tanke på att många alltid vill ha 3" tryckrör osv.. Va gör dom för nytta om inlopp å utlopp ändå inte är grövre än så? Visst det förbättrar väl flödet osv, det förstår jag, men om man har ett 3" rör vid inloppet å en 3" Lmm, då borde det ju bli världens strypning vid turbon om inlopp på den endast är 60mm, eller har jag fel?

De gör ingen egentlig nytta, har man för stora rör så tappar man gashastighet och därigenom flöde. Sen tar det ju liiiiiite längre tid att fylla upp systemet med om det är för stort.
Nej, det blir ingen strypning, hade det röret däremor varit 2" så hade det strypt.

Okej jag förstår, 3" tryckrör å 3" rör på sugsidan är alltså lagom till en 16T turbo?

Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang