kan man ha ic utan turbo?

pwei Mr.
20 januari 2009 · 253 Inlägg

andreasivarsson skrev:
Såhär är det angående ic.
Det är en värmeväxlare som kyller luft genom att strömma luft förbi den och med en tillräckligt stor ic så kan du åstadkomma riktigt låga temperaturer på grund av att det är ett så stort flöde på luften på utsidan jämfört med insidan. Därför kan det bli kallare än utomhus. PS Det är inte så jätte mycke fysik. Ds

hur fel kan man ha...

Du kan ha en IC stor som ett hus, du får ändå inte kallare temperatur än det som är utanför. Varför skulle luften bli kallare frågar jag dig?

För att du uppfattar metall som ett kallare material? Ta o mät temperaturen på din stekpanna hemma så kommer den visa samma jävla temperatur som resten av lägenheten..

Anledningen till att du tror det är varmare är för att din temperatur +36,5 grader.. nuddar säg..+22...av ett material som har väääääldigt mycket högre densitet än luft. Och leder bort din värme snabbare än du kan säga snoddas.

PS Det är inte så jätte mycke fysik. Ds

Nej det är det inte.

Senast redigerat av pwei (20 januari 2009)

Köpes:
18T Turbo
TurbOla Reservdansk
20 januari 2009 · 6 271 Inlägg

camaro67 skrev:
Men jag som hade mvg i fysik.. Men jag tycker ändå att de borde bli kallare när de blåser som satan i 100km/h. Men jag kan ha fel

Vi diskuterade detta på NordicR, fast det var en som trodde att det var närmare -60 ute, eftersom temperaturen var -30, plus vindfaktorn...
Men såhär blev det förklarat av Jon80:

Postat: tor jan 08, 2009 8:22 am   

--------------------------------------------------------------------------------

Köldfaktor är ett skummt sätt att mäta temperatur, då det är en upplevd temperatur av en naken kropp.

Om du har +1 grad, och storm ute så får man en köldfaktor på ungefär -18 grader, men vatten kommer inte frysa för det (förutsatt att vi inte har någon avdunstning, som är direkt i relation till luftfuktigheten). Däremot kommer en naken människa uppleva temperaturen som -18 vid vindstilla, detta för att det skyddande lager varmluft som normalt omger oss blåser bort.

Omvänt så går "köldfaktorn" åt andra hållet när man passerar 33 grader C, då huden inte är varmare kommer varmare luft än 33 grader som blåser på naken hud att kännas som varmare. Tex upplevs 40 grader C vid stormstyrka ungefär som 44 grader C. Förutsatt att man inte har en avdunstning, avdunstning kommer ge en reell nerkylning och kan tex få våta vägbanor att frysa även vid +4 grader C.

Kort och gott, din motorkudde är lika stel om du står still vid -33 grader som vid 120km/h, förutsatt att den inte blir ett "offer" för motorns värmestrålning när du står still.

Detta förklarar väl kyla och vind... smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
sir_daniel www.kudoz.se
20 januari 2009 · 3 802 Inlägg

kan bli kallare om man har vattensprut på det och man får det att övergå till ånga då det då tar energi från omgivningen (luften och ytan den är på) och därmed blir omgivningen kallare.

exempel på detta är när man förr sprutade vatten på betonggolven på fabrikerna på sommaren för att få ner temperaturen i fabriken.

ang. vattenkylning av datorer är det ju pga att vatten leder och tar upp värme bättre än luft därav att det kyler bättre värmeöverföringstalet är bättre på vatten än luft...

exempel: flerlagersprincipen när man klär sig på vintern luft mellan kläd lagren gör att man behåller värmen bättre, blöter man ner det (och därmed tar bort luften och ersätter med vatten) så vet alla hur kallt det blir....

TurbOla Reservdansk
20 januari 2009 · 6 271 Inlägg

sir_daniel skrev:
kan bli kallare om man har vattensprut på det och man får det att övergå till ånga då det då tar energi från omgivningen (luften och ytan den är på) och därmed blir omgivningen kallare.

exempel på detta är när man förr sprutade vatten på betonggolven på fabrikerna på sommaren för att få ner temperaturen i fabriken.

ang. vattenkylning av datorer är det ju pga att vatten leder och tar upp värme bättre än luft därav att det kyler bättre värmeöverföringstalet är bättre på vatten än luft...

exempel: flerlagersprincipen när man klär sig på vintern luft mellan kläd lagren gör att man behåller värmen bättre, blöter man ner det (och därmed tar bort luften och ersätter med vatten) så vet alla hur kallt det blir....

Med med vätska invändigt blir man ju varm?
Jag menar, med en rejäl whiskey... tongue

(Vet att det är en placebo-effekt, frågan var retorisk. wink )

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
pwei Mr.
20 januari 2009 · 253 Inlägg

TurbOla skrev:

sir_daniel skrev:
kan bli kallare om man har vattensprut på det och man får det att övergå till ånga då det då tar energi från omgivningen (luften och ytan den är på) och därmed blir omgivningen kallare.

exempel på detta är när man förr sprutade vatten på betonggolven på fabrikerna på sommaren för att få ner temperaturen i fabriken.

ang. vattenkylning av datorer är det ju pga att vatten leder och tar upp värme bättre än luft därav att det kyler bättre värmeöverföringstalet är bättre på vatten än luft...

exempel: flerlagersprincipen när man klär sig på vintern luft mellan kläd lagren gör att man behåller värmen bättre, blöter man ner det (och därmed tar bort luften och ersätter med vatten) så vet alla hur kallt det blir....

Med med vätska invändigt blir man ju varm?
Jag menar, med en rejäl whiskey... tongue

(Vet att det är en placebo-effekt, frågan var retorisk. wink )

Nu blev jag sugen på whiskey. smile)

Köpes:
18T Turbo
Gulmun * Klåpare
20 januari 2009 · 1 718 Inlägg

Mmm.. Whiskey...

Men i alla fall... (skakar bort spritabstinensen)

Det finns som sagt ingen anledning att ha en IC på en motor utan ladd. Och det blir inte kallare när det blåser, det är omöjligt att få en lägre temperatur är kylmediet (i detta fall luften).
   Det är snarare så att högre fart ger högre temperatur efterssom farten till slut blir så stor att friktionen från luften värmer materialet. Fråga NASA varför dom inte har klätt sina rymdfärjor med dun och bävernylon för att de inte ska frysa till is i den enorma fartvinden... wink

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
TurbOla Reservdansk
20 januari 2009 · 6 271 Inlägg

Gulmun skrev:
Mmm.. Whiskey...

Men i alla fall... (skakar bort spritabstinensen)

Det finns som sagt ingen anledning att ha en IC på en motor utan ladd. Och det blir inte kallare när det blåser, det är omöjligt att få en lägre temperatur är kylmediet (i detta fall luften).
   Det är snarare så att högre fart ger högre temperatur efterssom farten till slut blir så stor att friktionen från luften värmer materialet. Fråga NASA varför dom inte har klätt sina rymdfärjor med dun och bävernylon för att de inte ska frysa till is i den enorma fartvinden... wink

Irländskt kaffe måste ju vara det bästa, menar varmt kaffe + whiskey = uppvärmningsfaktor x 2? wink
*Sluuurp...*

Ähum, ja, just det ja, om Gulmun har rätt, att insugningsluften EFTER en runda i ICn inte kan bli svalare än utomhusluften (vilket ändå är kallt jämfört med temperaturen när den lämnar turbon) så tycker man det är märkligt, vilket skillnad det blir på IC-rören som jag beskrev förut.
Har sett vattenkylda IC, är det mycket skillnad på dom mot luftkylda?

Det borde de ju rent logiskt vara, men å andra sidan håller ju kylarvattnet mycket högre temp än vad utomhusluften gör, som går igenom en luftkyld IC...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
fish Allfixare
20 januari 2009 · 1 475 Inlägg

TurbOla skrev:

Gulmun skrev:
Mmm.. Whiskey...

Men i alla fall... (skakar bort spritabstinensen)

Det finns som sagt ingen anledning att ha en IC på en motor utan ladd. Och det blir inte kallare när det blåser, det är omöjligt att få en lägre temperatur är kylmediet (i detta fall luften).
   Det är snarare så att högre fart ger högre temperatur efterssom farten till slut blir så stor att friktionen från luften värmer materialet. Fråga NASA varför dom inte har klätt sina rymdfärjor med dun och bävernylon för att de inte ska frysa till is i den enorma fartvinden... wink

Irländskt kaffe måste ju vara det bästa, menar varmt kaffe + whiskey = uppvärmningsfaktor x 2? wink
*Sluuurp...*

Ähum, ja, just det ja, om Gulmun har rätt, att insugningsluften EFTER en runda i ICn inte kan bli svalare än utomhusluften (vilket ändå är kallt jämfört med temperaturen när den lämnar turbon) så tycker man det är märkligt, vilket skillnad det blir på IC-rören som jag beskrev förut.
Har sett vattenkylda IC, är det mycket skillnad på dom mot luftkylda?

Det borde de ju rent logiskt vara, men å andra sidan håller ju kylarvattnet mycket högre temp än vad utomhusluften gör, som går igenom en luftkyld IC...

En vattenkyld IC kyls inte av kylarvattnet. De har en separat burk med kallt vatten, och även det vattnet "kyls" av fartvinden då det passrar igenom IC,n. Har sett ganska många som även har isbitar i den behållaren eller så har dom en sk "icebox"

Senast redigerat av fish (20 januari 2009)

Aern
20 januari 2009 · 457 Inlägg

fish skrev:

TurbOla skrev:

Gulmun skrev:
Mmm.. Whiskey...

Men i alla fall... (skakar bort spritabstinensen)

Det finns som sagt ingen anledning att ha en IC på en motor utan ladd. Och det blir inte kallare när det blåser, det är omöjligt att få en lägre temperatur är kylmediet (i detta fall luften).
   Det är snarare så att högre fart ger högre temperatur efterssom farten till slut blir så stor att friktionen från luften värmer materialet. Fråga NASA varför dom inte har klätt sina rymdfärjor med dun och bävernylon för att de inte ska frysa till is i den enorma fartvinden... wink

Irländskt kaffe måste ju vara det bästa, menar varmt kaffe + whiskey = uppvärmningsfaktor x 2? wink
*Sluuurp...*

Ähum, ja, just det ja, om Gulmun har rätt, att insugningsluften EFTER en runda i ICn inte kan bli svalare än utomhusluften (vilket ändå är kallt jämfört med temperaturen när den lämnar turbon) så tycker man det är märkligt, vilket skillnad det blir på IC-rören som jag beskrev förut.
Har sett vattenkylda IC, är det mycket skillnad på dom mot luftkylda?

Det borde de ju rent logiskt vara, men å andra sidan håller ju kylarvattnet mycket högre temp än vad utomhusluften gör, som går igenom en luftkyld IC...

En vattenkyld IC kyls inte av kylarvattnet. De har en separat burk med kallt vatten, och även det vattnet "kyls" av fartvinden då det passrar igenom IC,n. Har sett ganska många som även har isbitar i den behållaren eller så har dom en sk "icebox"

Funkar en sån bra? Är ju en sak om du sprutar på vatten PÅ ic, men hur funkar det om det är vatten inuti den? Och om den kyls med vatten, som redan gått genom ic, blir inte det + - 0, eller är jag dum nu? big_smile

TurbOla Reservdansk
20 januari 2009 · 6 271 Inlägg

fish skrev:
En vattenkyld IC kyls inte av kylarvattnet. De har en separat burk med kallt vatten, och även det vattnet "kyls" av fartvinden då det passrar igenom IC,n. Har sett ganska många som även har isbitar i den behållaren eller så har dom en sk "icebox"

Som förut nämnt är fartvinden en faktor som bara levande objekt känner av, därför inte tillämpligt för döda ting. smile

Men det där med ice-box låter intressant, du som verkar veta lite om det, kan du berätta mer? Vore ju perfekt att kyla vodkan i, eller champangen när man är på utställning eller nåt... cool

Senast redigerat av TurbOla (20 januari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
thunderbolt
20 januari 2009 · 135 Inlägg

TurbOla skrev:
Men det där med ice-box låter intressant, du som verkar veta lite om det, kan du berätta mer? Vore ju perfekt att kyla vodkan i, eller champangen när man är på utställning eller nåt... cool

Tänker bara du på alkohol?

Men vad vinner man egentligen på att ha en vattenkyld IC, förutom att man kan stoppa isbitar i vattnet? För det kyls av luft i slutändan ändå, då kan man väl lika bra ha en luft IC?

TurbOla Reservdansk
20 januari 2009 · 6 271 Inlägg

thunderbolt skrev:

TurbOla skrev:
Men det där med ice-box låter intressant, du som verkar veta lite om det, kan du berätta mer? Vore ju perfekt att kyla vodkan i, eller champangen när man är på utställning eller nåt... cool

Tänker bara du på alkohol?

Men vad vinner man egentligen på att ha en vattenkyld IC, förutom att man kan stoppa isbitar i vattnet? För det kyls av luft i slutändan ändå, då kan man väl lika bra ha en luft IC?

Nej, men jag har en idé om en mini-bar, som jag fått efter att ha sett några inspirationsbilar & bilder, och då vore ju is en bra sak att ha... wink
Är för övrigt intresserad av att gå en bartender-utbildning om du nu vill veta mina intressen. lol

Och kyler det insugningsluften samtidigt är det ju bra. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Canarion
20 januari 2009 · 76 Inlägg

Om du har lmm skulle jag montera filtret framför kylaren^_^

Volvo_Mannen Volvoskadad
20 januari 2009 · 6 017 Inlägg

Canarion skrev:
Om du har lmm skulle jag montera filtret framför kylaren^_^

va?

Jonas
Mr_EmCom Med.lem
20 januari 2009 · 3 759 Inlägg

Ett till exempel på att döda ting inte påvärkas av vind,

De flesta här har yttertermometrar i sina bilar, oftast sitter de i nån av skärmarna eller i fronten. Säg att det är 5 minus när ni kliver in i bilen, åker 250 och vevar ner runtan och kör ut huvet, då känns det bra mycket kallare än när ni först klev in i bilen, men tempen står garanterat kvar på 5 minus, ( såvida det inte är kallare dit du åkte)

Är termometern nära motorn kan därimot den gå upp i temp, men då är det strålningsenergin från motorn som gör att den ökar i temp.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Och till TS, gör dig sjävl en tjänst och köp inte nån intercooler till din sugbil (misstolka inte det sista)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Phaetoon
20 januari 2009 · 8 156 Inlägg

camaro67 skrev:
Du berde väll kunna få något lägre temp än utomhustempen? De blir ju kallt som satan när de blåser så lite kallare borde de kunna bli. tongue

Huden har en yttemperatur på cirka 27 grader. Så om luften är kallare än det, så känns luften kall. Om det blåser dubbelt så snabbt (dvs säg 10m/s istället för 5m/s) så kyls huden ner snabbare. Huden blir dock inte kallare än luften, right?

Två isbitar är inte kallare än en, däremot kyler dom bättre.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
KHRacing
20 januari 2009 ·

Aern skrev:
Döda ting kan inte bli kallare för att det utsätts för vind! Är det -30 grader ute så  är metallbiten -30blir. Den blir inte kallare om du utsätter den för höga vindflöden. Lätt sagt!

Hänvisar till Wikipedia, kommer inte ihåg vad teorin heter.

Stämmer inte - för då hade aldrig kylvätsketempen sänkts vid rullande bil gentemot stillastående.

Sjlävklart så kyler fartvinden.

mrbuggy Entreprenör
20 januari 2009 · 1 784 Inlägg

KHRacing skrev:

Aern skrev:
Döda ting kan inte bli kallare för att det utsätts för vind! Är det -30 grader ute så  är metallbiten -30blir. Den blir inte kallare om du utsätter den för höga vindflöden. Lätt sagt!

Hänvisar till Wikipedia, kommer inte ihåg vad teorin heter.

Stämmer inte - för då hade aldrig kylvätsketempen sänkts vid rullande bil gentemot stillastående.

Sjlävklart så kyler fartvinden.

Jo men de blir ju så..ju mer luft som blåser fram...desto bättre kyler de..MEN..temperaturen ute är fortfarande densamma..

Phaetoon
20 januari 2009 · 8 156 Inlägg

KHRacing skrev:

Aern skrev:
Döda ting kan inte bli kallare för att det utsätts för vind! Är det -30 grader ute så  är metallbiten -30blir. Den blir inte kallare om du utsätter den för höga vindflöden. Lätt sagt!

Hänvisar till Wikipedia, kommer inte ihåg vad teorin heter.

Stämmer inte - för då hade aldrig kylvätsketempen sänkts vid rullande bil gentemot stillastående.

Sjlävklart så kyler fartvinden.

Men motorn värmer ju, så en stillastående bil värms ju upp, medan fartvinden sänker temperaturen på en rullande bil? Det hela handlar ju om mängden kyla / värme som tillförs. Ju mer du gasar, desto mer värme tillförs. Men samtidigt så sänks värme i och med att kylaren bombarderas med mer fartvind (och kyla).
Men metalbiten kan inte bli kallare än luften utanför, om man inte tillsätter något som kan avdunsta...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
TurbOla Reservdansk
20 januari 2009 · 6 271 Inlägg

Phaetoon skrev:
Men motorn värmer ju, så en stillastående bil värms ju upp, medan fartvinden sänker temperaturen på en rullande bil? Det hela handlar ju om mängden kyla / värme som tillförs. Ju mer du gasar, desto mer värme tillförs. Men samtidigt så sänks värme i och med att kylaren bombarderas med mer fartvind (och kyla).
Men metalbiten kan inte bli kallare än luften utanför, om man inte tillsätter något som kan avdunsta...

Om man hade tillåtit kylarvattnet att avdunsta, hade då temperaturen på kylarvattnet sjunkit, om vi nu bortser från termostaten då? wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang