kan man ha ic utan turbo?

MERCEDES-BENZ
20 januari 2009 · 247 Inlägg

ja som rubriken lyder..
är de nått skillnad med ic utan turbo?

johanhhh
20 januari 2009 · 396 Inlägg

varför ska du ha en ic om du inte har turbo?

MERCEDES-BENZ
20 januari 2009 · 247 Inlägg

johanhhh skrev:
varför ska du ha en ic om du inte har turbo?

jag bara tänkte om man kan ha de..
klart man ska ha turbo med:P

940R
20 januari 2009 · 1 567 Inlägg

MERCEDES-BENZ skrev:
ja som rubriken lyder..
är de nått skillnad med ic utan turbo?

Vet du var en IC är ??

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
n_andersson
20 januari 2009 · 689 Inlägg

Ja om du har kompressor smile

torpis Forummoderator
20 januari 2009 · 10 572 Inlägg

MERCEDES-BENZ skrev:
ja som rubriken lyder..
är de nått skillnad med ic utan turbo?

enligt allmäna gaslagen så blir komprimerad luft varm, därav att man kyler den innan motorn suger in den.  komprimerar man inte luften behöver man inte kyla den. det blir således ingen skillnad till det positiva med en IC utan överladdning.  Dock blir det alltid till det bättre med överladdning även om vissa väljer att köra utan av ena eller andra anledningen (oftast kunskapsbaserat felval...)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
pwei Mr.
20 januari 2009 · 253 Inlägg

Påminner mig om en tråd där en kille med en gammal merza skulle sätta på IC med strips, bara för han tyckte det såg coolt ut.

Men jag kan dra visan för dig om varför man har ic:

- Ic eller Intercooler har man på överladdade bilar för att kyla den luften som har blivit upphettad av turbon eller kompressorn.
- Luften som har passerat ICn har aldrig lägre temperatur än utomhus temperaturen...

Så varför ska du försöka kyla luft genom en IC när du får exakt samma temperatur på luften via ditt luftfilter? (Om du inte har satt luftfiltret precis vid avgasgrenröret, skulle inte förvåna mig iofs)


edit:

Såg torpis han före..

Senast redigerat av pwei (20 januari 2009)

Köpes:
18T Turbo
jes
20 januari 2009 · 582 Inlägg

svar på frågan är ja du kan ha ic utan turbo.men den gör ingen nytta så spar på pengarna istället!!

hej
Mäki Långsam Perfektionist
20 januari 2009 · 4 800 Inlägg

jes skrev:
svar på frågan är ja du kan ha ic utan turbo.men den gör ingen nytta så spar på pengarna istället!!

Ja men det lär ju bara bli mer motstånd för luften som ska passera genom IC:n wink Så det borde ju bli effektförlust istället.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
camaro67 Meister
20 januari 2009 · 6 763 Inlägg

pwei skrev:
Påminner mig om en tråd där en kille med en gammal merza skulle sätta på IC med strips, bara för han tyckte det såg coolt ut.

Men jag kan dra visan för dig om varför man har ic:

- Ic eller Intercooler har man på överladdade bilar för att kyla den luften som har blivit upphettad av turbon eller kompressorn.
- Luften som har passerat ICn har aldrig lägre temperatur än utomhus temperaturen...

Så varför ska du försöka kyla luft genom en IC när du får exakt samma temperatur på luften via ditt luftfilter? (Om du inte har satt luftfiltret precis vid avgasgrenröret, skulle inte förvåna mig iofs)


edit:

Såg torpis han före..

Du berde väll kunna få något lägre temp än utomhustempen? De blir ju kallt som satan när de blåser så lite kallare borde de kunna bli. tongue

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
20 januari 2009 · 6 170 Inlägg

camaro67 skrev:

pwei skrev:
Påminner mig om en tråd där en kille med en gammal merza skulle sätta på IC med strips, bara för han tyckte det såg coolt ut.

Men jag kan dra visan för dig om varför man har ic:

- Ic eller Intercooler har man på överladdade bilar för att kyla den luften som har blivit upphettad av turbon eller kompressorn.
- Luften som har passerat ICn har aldrig lägre temperatur än utomhus temperaturen...

Så varför ska du försöka kyla luft genom en IC när du får exakt samma temperatur på luften via ditt luftfilter? (Om du inte har satt luftfiltret precis vid avgasgrenröret, skulle inte förvåna mig iofs)


edit:

Såg torpis han före..

Du berde väll kunna få något lägre temp än utomhustempen? De blir ju kallt som satan när de blåser så lite kallare borde de kunna bli. tongue

Nope, aldrig.

Det har med fysik att göra wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
TurbOla Reservdansk
20 januari 2009 · 6 271 Inlägg

camaro67 skrev:

pwei skrev:
Påminner mig om en tråd där en kille med en gammal merza skulle sätta på IC med strips, bara för han tyckte det såg coolt ut.

Men jag kan dra visan för dig om varför man har ic:

- Ic eller Intercooler har man på överladdade bilar för att kyla den luften som har blivit upphettad av turbon eller kompressorn.
- Luften som har passerat ICn har aldrig lägre temperatur än utomhus temperaturen...

Så varför ska du försöka kyla luft genom en IC när du får exakt samma temperatur på luften via ditt luftfilter? (Om du inte har satt luftfiltret precis vid avgasgrenröret, skulle inte förvåna mig iofs)


edit:

Såg torpis han före..

Du berde väll kunna få något lägre temp än utomhustempen? De blir ju kallt som satan när de blåser så lite kallare borde de kunna bli. tongue

Tycker med det, kände på Turbo-Freddes intercooler-rör efter att vi kört ifrån BSR den 13e juni i somras.
Från turbon till intercoolern var röret VARMT och från intercoolern till insuget var det KALLT. tongue

Det gjorde nästan ont att ta på det kalla röret efter att ha känt på det varma... ganska stor temperaturskillnad vill jag lova.
Med det menar jag att det var kallare än utomhustemperaturen som måste legat på 20-25grader.

Senast redigerat av TurbOla (20 januari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
camaro67 Meister
20 januari 2009 · 6 763 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

camaro67 skrev:

pwei skrev:
Påminner mig om en tråd där en kille med en gammal merza skulle sätta på IC med strips, bara för han tyckte det såg coolt ut.

Men jag kan dra visan för dig om varför man har ic:

- Ic eller Intercooler har man på överladdade bilar för att kyla den luften som har blivit upphettad av turbon eller kompressorn.
- Luften som har passerat ICn har aldrig lägre temperatur än utomhus temperaturen...

Så varför ska du försöka kyla luft genom en IC när du får exakt samma temperatur på luften via ditt luftfilter? (Om du inte har satt luftfiltret precis vid avgasgrenröret, skulle inte förvåna mig iofs)


edit:

Såg torpis han före..

Du berde väll kunna få något lägre temp än utomhustempen? De blir ju kallt som satan när de blåser så lite kallare borde de kunna bli. tongue

Nope, aldrig.

Det har med fysik att göra wink

Men jag som hade mvg i fysik.. Men jag tycker ändå att de borde bli kallare när de blåser som satan i 100km/h. Men jag kan ha fel

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
20 januari 2009 · 5 650 Inlägg

intercooler utan turbo lär ju vara mer för show än nytta "onödigt"

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Volvo_Mannen Volvoskadad
20 januari 2009 · 6 017 Inlägg

camaro67 skrev:

TBOC_Razor skrev:

camaro67 skrev:

Du berde väll kunna få något lägre temp än utomhustempen? De blir ju kallt som satan när de blåser så lite kallare borde de kunna bli. tongue

Nope, aldrig.

Det har med fysik att göra wink

Men jag som hade mvg i fysik.. Men jag tycker ändå att de borde bli kallare när de blåser som satan i 100km/h. Men jag kan ha fel

Tycker samma där. liksom sträck ut handen när du åker 100km/h nog fan blir den kall som fasen även om de är varmt ute...

Jonas
andreasivarsson
20 januari 2009 · 98 Inlägg

Såhär är det angående ic.
Det är en värmeväxlare som kyller luft genom att strömma luft förbi den och med en tillräckligt stor ic så kan du åstadkomma riktigt låga temperaturer på grund av att det är ett så stort flöde på luften på utsidan jämfört med insidan. Därför kan det bli kallare än utomhus. PS Det är inte så jätte mycke fysik. Ds

BMW E36 "Time Attack Team 91" (1992)
MattiasH
20 januari 2009 · 1 291 Inlägg

då kan man ju ställa sig frågan hur mycket flöde har man egentligen genom IC:n i 100km/h?
Har inte sett många som har fläkt bakom sin IC och luftflödet genom en frontmonterad IC kan ju inte vara något vidare eftersom det i många fall är rätt tätt bakom.

Aern
20 januari 2009 · 457 Inlägg

Döda ting kan inte bli kallare för att det utsätts för vind! Är det -30 grader ute så  är metallbiten -30blir. Den blir inte kallare om du utsätter den för höga vindflöden. Lätt sagt!

Hänvisar till Wikipedia, kommer inte ihåg vad teorin heter.

Garfield
20 januari 2009 · 1 019 Inlägg

Anledningen till att vi människor upplever det som kallare när det blåser beror på att vi är varmblodiga. När det blåser kommer mer värme ledes bort från våra kroppar vilket vi upplever som att det blir kallare.

pwei Mr.
20 januari 2009 · 253 Inlägg

Anledningen till att det är bättre att det "blåser" på en IC är ju för att uppvärmd luft från ICn blir fortare borttransporterad. Dvs ja det är bättre att ha bra flöde genom ICn. Då den 70-80 gradiga luften som åker in i ICn kyls bättre...

MEN!!!! Det blir aldrig kallare än utetemperaturen Även om vi människor uppfattar det så...

Tänk dig en sommardag med +15 (Sverige sommar) tongue
Tänk dig att bada i vatten +15....

Ganska stor skillnad på hur vi uppfattar temperatur i de 2 olika elementen?

Samma temperatur.. Men luften känns varmare då kroppen värmer upp luften omkring handen te.x Men vatten har mer "verklig" temperatur för oss om man kan säga så och är en jävel på att suga bort värme..

Senast redigerat av pwei (20 januari 2009)

Köpes:
18T Turbo
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang