3531
Sök

Volvo 740 dog, startar inte.

23 Inlägg
23 januari 2009
740_GLT skrev:
Går kamremmen av slår de ju tvärstopp i motorn då det troligtvis blir ventilsallad..

Nej de blir inte tvärstopp i motorn hahahah

volvo240

23 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
Bytte pumpen idag men det blev inge bättre av de. Har ingen aning om vad jag ska göra nu..
robban - jorden? Vad är det?

23 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
Glömde även en sak, Tog bort kåpan till kamremen och tittade om det var den som gått av men den såg hel och skapligt fin ut!

En till fråga, när jag gnuggar och försöker starta den, ska remmen gå runt då?

:]
469 Inlägg
23 januari 2009
Dahlstrom89 skrev:
Glömde även en sak, Tog bort kåpan till kamremen och tittade om det var den som gått av men den såg hel och skapligt fin ut!

ja

4 001 Inlägg
23 januari 2009
Dahlstrom89 skrev:

jepp, remmen ska gå runt, försök att dra lite i den och kolla så den inte hoppat av, den ska vara ganska hårt spänd

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

23 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
Kollade inte allt för noga på remmen, Det lilla jag kollade på den och kände på den så verkade den bra. Den kan alltså vara av eller hoppat av ändå? Så man ska kolla lite nogrannare?

En till fråga då, om den nu har gått av tycker ni då att det är någon mening att laga den i och med att dom bilarna inte står i så högt värde?

89 Inlägg
23 januari 2009
kan ju va så simpelt att det är skit i förgasaren oxå? och att olje lampan började lysa för motorn gick ner på så lågt varvtal? annars skulle ja böra kolla om den har gnista...inte så troligt att kamremmen gått av?:S

1 562 Inlägg
23 januari 2009
en rem kostar ca 100:- så är ingen förmögenhet.öppna oljelocket å kolla så att kammen snurrar mens ngn annan kör på startmotorn.då e remmen hel, annars kan jag tänka mig att de e ngt fel på hallgivaren.

767 Inlägg
23 januari 2009
Finns visst risk för att kamremmen gått av alternativt blivit utsleten. kolla så att alla kuggar finns kvar. du kan även ta bort oljepåfyllningslocket och kolla medans någon kör på starten. snurrar kammen då så är remmen hel. gör den inte det byt då rem. kostar inte så mycket och är relativt lätt. det man ska tänka på är att vevaxelndrevet och kamdrevet står på märkningen. på gamla volvomotorer brukar det sällan gå några ventiler.
hoppas det löser sig

767 Inlägg
23 januari 2009
mange_240 hann före tongue

23 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
Tack ska kolla så att den snurrar. En rem kostar ju 500 på biltema och jag har inte en aning om hur man spänner på en sådan.

mange - hallgivaren? vad är det?

1 562 Inlägg
23 januari 2009
Dahlstrom89 skrev:
Tack ska kolla så att den snurrar. En rem kostar ju 500 på biltema och jag har inte en aning om hur man spänner på en sådan.

mange - hallgivaren? vad är det?

de e nog en komplett sats med spännrulle. du klarar dig nog med bara remmen. den sitter i fördelaren bestämmer gnistan, har du ingen gnista bör du nog börja kolla lite där.

1 562 Inlägg
23 januari 2009
kamrem på biltema kostar 69:-

23 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
Så man behöver inte hela satsen utan de räcker med bara remen för 69 kr? Hur kollar man om man har någon gnista? Och om den inte får någon gnista vad kan då vara felet?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
23 januari 2009
Dahlstrom89 skrev:
Så man behöver inte hela satsen utan de räcker med bara remen för 69 kr? Hur kollar man om man har någon gnista? Och om den inte får någon gnista vad kan då vara felet?

Oftast byter man spännrulle samtidigt. Men det är inte ett måste.

Gnistan kan du lätt kolla om du har en kompis me dig.
Ta ut ett stift, be nån vrida på nyckeln och så kollar du om du har gnista.

Akta dig bara så du inte för en stöt, det är inte njutbart.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 562 Inlägg
23 januari 2009
Dahlstrom89 skrev:

gör som föregående sa åt dig att göra för att kolla gnistan. se bara till så att stiftet ligger så att de får jord samtidigt som den andre kör på starten.ingen gnista så kan de vara tändmodul, hallgivare, tändspole fel på strömatning upp till spolen och givetvis lock lr rotor dock knappast troligt

23 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
Tack för all hjälp. Ska kika imorgon på dessa saker och meddelar mig sedan hur det har gått.

52 Inlägg
24 januari 2009
Jordfllätan eller kabeln bakom remskivan var det jag hade problem med. Du kan ju kolla hur dom ser ut

40 Inlägg
24 januari 2009
waldemar skrev:
Kommer det soppa fram?
Har du någon gnista?

Håller med waldemar! kolla gnistan och så de kommer soppa till förgasaren! Ger mycket info om vad man ska leta efter för fel sen tongue Så slipper man chansa och gå igenom hela motorn tongue

Norrlänning
1 453 Inlägg
24 januari 2009
Det var kamremen som var slut. Jag och trådskaparen insåg det idag. Den var skalad på kuggar ca 10 cm...  så de var dörför den inte gick runt. Så nu blire till att byta den. SÅ ge gärna tips på hur man byter en kamrem på en 740. Vad måste man ta bort osv...   

Vi har aldrig byt kamrem så ös på med tips bara.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Sök