3059
Sök

Mycket olja i tändstiftshålen

Bas Galen
41 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
Hejsan !

Nu är det så att min kusin har en Volvo 740 GLT,
Igår dog bara bilen och den tänder inte alls, går bara på startmotorn.

Men vi fann också att det står olja i alla hålen till tändstiften, och olja är långt över tändstiftens topp.

Detta känner jag inte igen överhuvudtaget varken på min egen bil eller nånsin hört talas om

Någon som har nån aning vad som är fel på tändningen och om det har med oljan att göra, Vad är det som är sönder ?

MVH // Fredrik

...

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
21 januari 2009
läcker ju olja någonstans ifrån, vet inte hur det ser ut på volvo men kan ju vara någon tätning mellan ventilkåpan och tändstiftshålen som blivit dålig och börjat läcka.

på jaguar är det inte ovanligt att det blir så då det är gummitätning mellan ventilkåpan och tändstiften (och dess hål).

blir ju efter ett tag om tändhatten ej är tät och det kommer in olja där läckströmmar som gör att du inte får tillräckligt med ström till tändstiften=sämre gnista och sämre förbränning.....

så ta loss tändstiften låt oljan rinna ner i cyl (eller om du kan suga/torka upp så mycket du kan innan du tar bort tändstiften) och torka sedan rent allt och sätt tillbaka tändstiften och prova att starta (kommer ryka lite en stund)

Bas Galen
41 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
Tackar för svaret. detta ska provas snarast möjligt. smile Om så är fallet så är det nya tändhattar chansar jag på ?

...

Bas Galen
41 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
Tackar så mycket för svaren ! smile

MVH // Fredrik

...

Sök